12.06.2006

فاطمه آليا : آمارهاي اعلام شده در مورد شمار تجاوز بين‌‏محارم را تاييد نمي‌‏كنم

پیک ایران:
رييس فراكسيون زنان مجلس‌‏هفتم گفت: برخي زنان تصور مي‌‏كنند كه اگر مثلا همسرشان به آنها فحاشي كند و يا حرفي را با ملايمت نزند، واقعا مورد خشونت واقع شده‌‏ و آسيب ديده‌‏اند. هرچند به تعبيري هم واقعا درست مي‌‏گويند.
فاطمه آليا، در واكنش به ارائه آماري از سوي انجمن آسيب‌‏هاي رفتاري مبني بر وجود 4 هزار پرونده در دست بررسي در خصوص تجاوز برادر به خواهر و 1200 پرونده در حال بررسي در مورد تجاوز پدر به دختر، به خبرنگار” ايلنا” گفت: اين آمارها به هيچ عنوان قابل پذيرش و مورد تاييد نيست.
وي ادامه داد: چندي پيش نيز آمارهايي در مورد خشونت برضد زنان در خانواده‌‏هاي ايراني اعلام شد كه موجب بروز برخي نگراني‌‏ها در جامعه و بهانه‌‏جويي‌‏ها از سوي برخي سازمان‌‏هاي بين‌‏المللي غربي عليه ايران شد و بعدها نيز به اذعان خود محققان اين گزارش، اعلام شد كه اين تحقيق مبناي درستي نداشته است.
عضو فراكسيون زنان مجلس هفتم ادامه داد: بنده به عنوان نماينده مجلس نسبت به چنين آمارها و گزارشات نسنجيده‌‏اي كه از سوي برخي انجمن‌‏ها و سازمان‌‏هاي غيررسمي هشدار مي‌‏دهم، چرا كه اين آمارها هرچند نادرست باشد هم مي‌‏تواند مورد استناد سازمان‌‏هاي بين المللي حقوق بشر واقع شده و ما را زير سوال ببرد.
آليا ادامه داد: در گزارش‌‏ها و مطالعات مختلف، مصاديق مورد مطالعه براي يك سوژ‌‏ه مانند خشونت عليه زنان كاملا طيف وسيعي را شامل مي‌‏شود، مثلا برخي فحاشي همسران عليه زنان را خشونت مي‌‏دانند و برخي نيز ضرب و شتم را خشونت مي‌‏دانند و حتي گاهي ممانعت برادر و يا همسر براي خروج زن از خانه را خشونت مي‌‏پندارد.
وي افزود: مجلس نيز مدام در حال تحقيق و پژوهش است و مطمئنا آمارهاي اعلام شده در مورد شمار تجاوزهاي بين محارم را تاييد نمي‌‏كنيم.
آليا با اشاره به اين كه در كشورهاي غربي دقيقه‌‏اي يك زن مورد خشونت جنسي قرار مي‌‏گيرد، گفت: به اعتقاد بنده گاهي اوقات برخي در كشور ما مصالح ملي را در نظر نمي‌‏گيرند و شايد اين آمار و گزارش از سوي انجمن آسيب‌‏هاي رفتاري در تقابل با يكي از مسوولان ماست كه در هفته گذشته به كشورهاي غربي اعتراض كرده بود كه چرا خشونت‌‏هاي موجود در كشورهاي خود را مخفي مي‌‏كنند و انگشت اتهام را به سوي ايران مي‌‏گيرند.
وي افزود: ‌‏استدلال اين مقام مسوول در پاسخ به مدعيان حقوق بشر در غرب اين بوده است كه چرا كشورهايي كه خود اين همه تعرض، تجاوز و خشونت دارند، به مسايل كشور ما حساسند.
نماينده تهران ادامه داد: البته در جامعه ما كه اسلامي است، حتي يك مورد خشونت چه جسمي و چه جنسي قابل پذيرش نيست، هرچند بحث تجاوز در بين محارم در جامعه ايران با وجود رعايت اصول ديني و اخلاقي بسيار بعيد است ولي در جامعه آمريكا آمار تجاوزهاي محارم بالا است.
رييس فراكسيون زنان مجلس هفتم افزود: اين موضوع اخلاقي نيست كه وقتي مي‌‏بينند يك مسوول كشور ما موضع‌‏گيري مي‌‏كند و مي گويد چرا آمريكا و اروپا به جاي پرداختن به مسايل كشور خود در كشورهاي ديگر دخالت مي‌‏كنند، يك انجمن فوري چنين گزارشي را مطرح كند، اين واقعا تامل برانگيز است.
عضو كميسيون فرهنگي ادامه داد: بنده نيز به عنوان نماينده مجلس درخواست دارم اگر تحقيقي رسمي در اين ارتباط انجام گرفته است، پاسخ اين گزارش را بدهند و يا اگر مطالعه‌‏اي صورت نگرفته است، اقدامي موثر در جهت اين مساله انجام گيرد تا ضمن جلوگيري از تشويش اذهان عمومي، از بهانه‌‏جويي بيگانگان ممانعت كنيم.
لازم به توضيح است كه دكتر يگانه، رييس انجمن آسيب‌‏هاي رفتاري، در همايش بررسي آخرين تحقيقات در خصوص مواد مخدر صناعي با اشاره به ارتباط اعتياد و ساير جرائم، اعلام كرد: هم اكنون چهار هزار پرونده در خصوص تجاوز برادر به خواهر و 1200 پرونده در خصوص تجاوز پدر به دختر در دست بررسي دارم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates