31.05.2006

محل سازمان ادوار تحکیم وحدت در محاصره نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی قرار دارد: مصاحبه با رضا دلبری

رادیوفردا: با گسترش اعتراضات دانشجویی روند پیگرد و بازداشت فعالان دانشجویی نیز افزایش یافته است. به گفته دانشجویان عضو سازمان دانش آموختگان ایران ادوار تحکیم وحدت، امروز صبح تعدادی از نیروهای امنیتی عبدالله مومنی سخنگوی ادوار تحکیم وحدت و از چهره های شاخص جنبش دانشجویی را تحت تعقیب قرار دادند. رضا دلبری دبیر کمیته سیاسی ادوار تحکیم وحدت در مصاحبه با رادیو فردا می گوید: هنوز محل سازمان ادوار تحکیم در محاصره نیروهایی است که به هیچ وجه لزومی نمی بینند برخوردشان را در چارچوب قانون و به صورت قانونی انجام دهند. آقای دلبری می گوید نحوه رفتاری که امروز با دوستان ما داشتند و برای بازداشت آنها آمدند، عملا نشان دهنده این است که هر زمان جریان دانشجویی فعال می شود، با همه فعالین گذشته و فعلی عقده گشایی صورت می گیرد و حاکمیت با ایجاد فضای سرکوب در داخل دانشگاه ها می خواهد تنها نهادهای آزادی خواه را از بین ببرد و جو رعب و وحشت را در کشور حاکم کند.

با گسترش اعتراضات دانشجویی روند پیگرد و بازداشت فعالان دانشجویی نیز افزایش یافته است. به گفته دانشجویان عضو سازمان دانش آموختگان ایران ادوار تحکیم وحدت، امروز صبح تعدادی از نیروهای امنیتی عبدالله مومنی سخنگوی ادوار تحکیم وحدت و از چهره های شاخص جنبش دانشجویی را تحت تعقیب قرار دادند. رضا دلبری دبیر کمیته سیاسی ادوار تحکیم وحدت درباره این ماجرا در مصاحبه با رادیو فردا می گوید:
رضا دلبری: جمعی از نیروهای امنیتی ظاهرا به دنبال یکی از دوستان ما بودند و می خواستند ایشان را بازداشت کنند که خوشبختانه تاکنون نتوانستند و هنوز محل سازمان ادوار تحکیم در محاصره این نیروها است. این افراد به هیچ وجه لزومی نمی بینند برخوردشان را در چارچوب قانون و به صورت قانونی انجام دهند، بلکه هر جریانی که شروع می شود، حجم برخوردها گسترده تر از آن جریان می شود و به تمام حواشی آن هم می رسد.

شیرین فامیلی (رادیو فردا): منظورتان از جریان یعنی همین اعتراضات اخیر دانشجویی؟

رضا دلبری: معمولا جریان دانشجویی به دلیل مطالبات انباشته ای که دارد، در ماه خردادماه فعالتر می شود. امسال هم ما شاهد فعالیت های زیادی از جنبش دانشجویی و اعتراضات زیادی از سوی جنبش دانشجویی بودیم. دانشگاه امیرکبیر نزدیک به دو هفته است که التهابات خاص خودش را دارد و مدام تجمعات دانجشویی در حمایت از تشکل های دانشجویی مانند انجمن اسلامی و نهادهای فرهنگیش برگزار می شود و بسیج و نهاد رهبری که عملا منصوب نهادهای غیردانشگاهی هستند در دانشگاه به جوسازی پرداختند و می خواهند تنها نهادهای انتخابی دانشجویی را از بین ببرند. از سویی به دلیل حجم مطالبات انباشته شده دانشجویی، در دانشگاه های مختلف این اعتراض ها گسترده شده. در دانشگاه تهران و کوی دانشگاه تهران، در دانشگاه همدان، خواجه نصیر، اهواز و دانشگاه های مختلف ما شاهد تجمعات مختلفی در اعتراض به فضاهای بسته و امنیتی دانشگاه ها هستیم.

ش . ف: آیا برای شما روشن است که به چه دلیل امروز دفتر ساختمان ادوار تحکیم را نیروهای امنیتی محاصره کردند؟

رضا دلبری: از زمانی که جریانات دانشجویی گسترده می شود و تجمعات به همه دانشگاه ها کشیده می شود، ممکن است بخشی از انحراف هایی هم صورت بگیرد و آن انحرافات را به پای نهادهای مدنی ممکن است حاکمیت بگذارد و با آنها تصفیه حساب کند. نحوه رفتاری که امروز با دوستان ما داشتند و برای بازداشت آنها آمدند، عملا نشان دهنده این است که هر زمان جریان دانشجویی فعال می شود، با همه فعالین گذشته و فعلی عقده گشایی صورت می گیرد و همه آنها در آستانه برخورد و بازداشت قرار می گیرند، در حالی که ممکن است هیچ نسبتی هم با جریانات نداشته باشند و کاملا تجمعات نهادینه شده را پیگیری کرده یا مدافع آنها باشند.

ش . ف: آقای دلبری شما نتیجه چنین اقداماتی را چطور ارزیابی می کنید؟

رضا دلبری: حاکمیت با ایجاد فضای سرکوب در داخل دانشگاه ها می خواهد تنها نهادهای آزادی خواه را از بین ببرد وجو رعب و وحشت را در کشور حاکم کند. اما اشتباه حاکمیت این است که فکر می کند اگر نهادهای مدنی و دانشجویی از بین بروند، دیگر تجمعات دانشجویی و اعتراضات دانشجویی شکل نمی گیرد. در حالی که برعکس است این تجمعات و اعتراض ها ممکن است شکل رادیکالتری بگیرد و به شورش و آشوب منجر شود. یک بحث در علوم سیاسی است که معتقداست به میزانی که فعالیت سیاسی اجتماعی افزایش پیدا می کند، باید نهادینه شدن نیز افزایش یابد و زدن نهادهای مدنی توسط حاکمیت به هیچ عنوان به نفعش نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates