31.05.2006

آمريکا شرايط مذاکره با ايران را عنوان کرد

خُسن آقا:
خشتک آقام امام زمان رفت سرچوب، همزمان غیرت نداشته رهبر معزم هم به گا رفت
بی‌بی‌سی:
آمريکا، ايران را متهم کرده است که تلاش دارد به طور مخفيانه برنامه ای را برای ساخت جنگ افزارهای هسته ای دنبال کند
کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، گفته در صورتی که ايران بپذيرد فعاليت غنی سازی اورانيوم و فراوری هسته ای خود را متوقف کند آمريکا آماده است به گفتگوهای مستقيم ديگر کشورها با ايران بپيوندد.
خانم رايس گفت دولت آمريکا اين پيشنهاد را مطرح می کند تا به تعهد خود برای يافتن راهی ديپلماتيک برای حل اين بحران و “تقويت چشم انداز موفقيت” چنين روشی تاکيد کند.

اين اولين باری است که آمريکا برای پيوستن به مذاکرات رهبران اتحاديه اروپا با ايران، که سال گذشته پس از از سرگيری غنی سازی اورانيوم توسط ايران به حال تعليق درآمد، تمايل نشان داده است.

وزير امور خارجه آمريکا در بيانيه ای که روز چهارشنبه (31 مه) در واشنگتن منتشر شد، گفته است که آمريکا حاضر است بر سر ميز مذاکره با ” نمايندگان ايران” حاضر شود.

آمريکا اندکی پس ز انقلاب اسلامی سال 1979 ايران روابط ديپلماتيک با ايران نداشته و ارتباطات دو کشور بسيار محدود بوده است.

آدم بروکز، گزارشگر بی بی سی در واشنگتن، می گويد محافل مطلع در واشنگتن اظهارات خانم رايس را تحولی چشمگير در سياست خارجی آمريکا توصيف کرده اند. تحولی که بيشتر تاکيد بر ديپلماسی و نه برخورد در روابط آمريکا با ايران دارد.

ايران بارها گفته است که هرگز از حق خود برای غنی سازی اورانيوم نمی گذرد اما سال گذشته موافقت کرد اين فعاليت را به طور داوطلبانه و موقت به حال تعليق درآورد.

ايران اکنون اين فعاليت را از سر گرفته و با شدت بيشتری دنبال می کند.

آمريکا، ايران را متهم کرده است که تلاش دارد به طور مخفيانه برنامه ای را برای ساخت جنگ افزارهای هسته ای دنبال کند؛ ايران می گويد فعاليت هسته ای اين کشور برای اهداف صلح طلبانه است.

آمريکا و اروپا بر سر يک طرح “تشويقی” برای متقاعد کردن ايران برای صرف نظر از فعاليت های هسته ای اش موافقت کرده اند.

خانم رايس قرار است چهارشنبه شب (31 مه) به اتريش سفر کند تا در ملاقاتی با پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل متحد و آلمان اين طرح را مورد بررسی قرار دهند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates