31.05.2006

خبرهائی از ناآرامی های اخیر اردبیل

پیک ایران:
تعطیلی اجباری خوابگاههای دانشجویی در اردبیل
به دنبال اعتراضات گسترده مدنی و به خشونت کشاندن این اعتراضات توسط حکومت اسلامی تمامی خوابگاههای دانشجویی به دستور رؤسای دانشگاههای مختلف در اردبیل به تعطیلی کشانده شد. دانشجویان غیر بومی به خانه هایشان فرستاده شده اند، کلاس های درس بکلی تعطیل شده و دانشگاههای به کلی از برگزاری کلاس های درس قدغن شده اند. و به گفته معاونت اموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل تا امتحانات پایان ترم کلیه کلاس های تعطیل و تنها در زمان امتحاناتت دانشگاه به روی دانشجویان باز خواهد شد.
ضمنا جمعی از دانشجویان فعال و مدیران و سردبیران نشریات دانشجویی را روز پنج شنبه و جمعه چهارم و پنجم خرداد شب هنگام از منازل خود دستگیر و به مکان نا معلومی برده شده اند.

دستگیری و بازداشت بیش از 400 نفر در اردبیل
از روزی که دانشجویان دانشگاههای آزاد و پیام نور اردبیل در پی اعتراض به کاریکاتور توهین آمیز روزنامه دولتی « ایران » به ترک زبانان آذربایجان در محوطه و حیاط دانشگاه تجمع و تحصن کردند دستگیریهای گسترده فعالان دانشجویی شروع و هنوز هم ادامه دارد.
با اعلام ساعت 6 عصر از طرف برخی از جوانان و مردم و دانشجویان اردبیلی مبنی بر تجمع اعتراض آمیز در میدان شریعتی شهر امام جمعه اردبیل ( نماینده مستقیم ولی فقیه در اردبیل) ، استاندار و فرماندار در یک حرکتی مضحک و جاهلانه تصمیم بر مقابله کردن با تجمعی که تنها با پخش اعلامیه ترس برگزاری گسترده آن را داشتند اقدام به جمع آوری کارمندان دولت، سپاهیان از پادگانها و اطلاعاتی ها در ساعت 10 صبح روز شبنه ششم خرداد در همان میدان کردند که تا قبل از آن تمامی تظاهرات نمادین دولتی از محلات ششگانه اردبیل شروع می شد ، اما جهت خنثی کردن اعتراضات مردمی و فریب افکار عمومی از میدان شریعتی با سر دادن یا امام حسین به دادمان برسید ، مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل با بلندگوهای قوی و ماشین های سپاهی انجام دادند .
در کنار این اقدام ، نیروهای اطلاعاتی روزنامه نگاران ، نویسندگان و فعالین حقوق مدنی آذربایجان در اردبیل و شهرهای تابعه را بازداشت کردند که از جمله می توان به وحید درگاهی سردبیر هفته نامه آوای اردبیل، علی نظری مدیر مسئول هفته نامه آراز، رضا کاظمی دبیر تحریریه هفته نامه یارپاق ، امین حسین موحدی، اورج امیری ، و فعالین جنبش مدنی آذربایجان در مشکین شهر و پارس آباد و مغان اشاره کرد.
همچنین در پی به خشونت کشاندن اعتراضات مردمی و مدنی مردم اردبیل از طرف حکومت اسلامی در روز شنبه ششم خرداد دستگیری وحشیانه و بازداشت های بسیاری صورت گرفت که به گزارش شاهدان عینی تا حد مرگ بر سر صورت جوانان و نوجوانان معترض اردبیلی از طرف سپاهی زده می شد. و به طرز خشونت آمیزی به مینی بوس ها و ماشین های مخصوص انداخته و به مکان های نا معلومی می بردند.
برخی خبر های حاکی از آن است که عده بسیاری از بازداشت شدگان را به ساختمان تربیت بدنی شهرستان نمین( در 30 کیلومتری اردبیل) ، ساختمان ورزشی نیروی انتظامی در مشکین شهر ( 70 کیلومتری اردبیل) و ساختمان اطلاعات در میدان بسیج جنب دادگستری اردبیل برده اند. و به گفته فردی که نخواست نامش فاش شود از روز شنبه 6 خرداد تا امروز 10 خرداد بازداشت شدگان در وضع فجیعی بدون آب و غذا بسر می برند و سناریویی برای اعتراف گیری از بازداشت شدگان که اقدام خود را تحریک عوامل خارجی قلمداد نمایند در دست تهیه است.
تا به امروز از حال بازداشت شدگان و تعداد دقیق آنان هیچ گونه خبری منتشر نشده است تا جایی که خانواده های آنان در جلوی کلانتریها و اماکن و حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی سرگردان شده اند و هیچ گونه ارگانی پاسخ گوی آنان نیستند. حتی بسیاری از برادران و آشنایان بازداشت شد گان نیز در حین مراجعه به کلانتری های برای با خبر شدن وضع باز داشت شدگانشان دستگیر و آنان نیز بازداشت می شوند.

بی پناهی خانواده های بازداشت شدگان
خانواده های بسیاری از بازداشت شدگان در جلوی ساختمان اماکن نیروی انتظامی و کلانتریها خواستار اطلاع از وضعیت فرزندان خود هستند.
به گفته محمد روحی روزنامه نگار اردبیلی : تحقیر، توهین و فحاشی عوامل اطلاعاتی و امنیتی پاسخ سوالات خانواده های بازداشت شده می باشد.

نا گفته های تظاهرات ششم خرداد اردبیل
1. سرهنگ ها و افسران عالی رتبه سپاهی روز شنبه در لباس های مبدل نیروی انتظامی در شهر مستقر شده بودند وبه استواران نیروهای انتظامی نیز لباس های نو داده بودند.
2. رجز خوانی یکی از سرهنگ های سپاه در سطح شهر اردبیل با بلند گو و سوار بر ماشین تویوتا
3. گروهی از سپاهیان با بستن چفیه به سر و صورت با مینی بوس و ماشین های نیسان و تویوتا و با در دست داشتن باتوم روز یکشنبه و دوشنبه در شهر قدرت نمایی می کردند ودر مقابل مردم به ریششان می خندیدند اگر جرات داشتید شنبه این کار را می کردید.
4. صبح روز شنبه عوامل چند هزار نفری رژیم به همراه امام جمعه نادان اردبیل دست به تظاهرات بر ضد آمریکا جنایتکار !! زدند بعد از ظهر همان روز مردم غیور اردبیل برعلیه تبعض و توهین به اعتراضات دهها هزارنفری پرداختند. و مردم بر ریش امام جمعه عوام فریب خندیدند.
5. خشم مردم اردبیل از بایکوت خبری رژیم اسلامی و روزنامه های پایتخت
6. خوشحالی مردم از کشیده شدن مراسم اعتراضی از قلعه بابک در کلیبر به درون شهرهای آذربایجان
7. مردم شروع اعتراضات گسترده در آذربایجان را اضمحلال و پایان حکومت جبارانه اسلامی می دانند
8. اردبیلی ها حمایت قاطع خود از مردم تبریز و سایر شهرهای آذربایجان روز شنبه اعلام کردند و از این بابت بسیار مفتخرند.
9. مردم و جوانان غیور اردبیل با خود عهد بسته اند که تغاص شهدای جنبش ملی آذربایجان را حلقوم احمدی نژاد ، خامنه ای ، رفسنجانی ، خاتمی و دیگر عوامل اصلی حکومت فاشیستی اسلامی بزرودی خواهند گرفت.
10. اردبیل در طی تاریخ معاصر چنین شکوهی از همبستگی و اتحاد مردم بر علیه استبداد به خود ندیده بود.
11. بیش از 60 بانک ، 15 کلانتری ، چندین موسسه مالی اعتباری در یک روز و یک ساعت در کل مناطق شهر اردبیل روز شنبه در آتش می سوختند.
12. شهرداری و عوامل نیروی انتظامی تا صبح روز یکشنبه تلاش بسیاری بر محو آنچه شنبه شب افتاده بود انجام داده بودند اما دودی که از داخل ساختمانهای بانک ها وکلانتریها بیرون می زد. فریب کاری دیگر باره نظام مقدس اسلامی را نشان داد.
13. روستائیانی که روز یکشنیه به اردبیل آمده بودند بهت زده به بانک هایی که شیشه نداشتند ، سوخته بودند و درب هایشان افتاده بود نگاه می کردند و از رهگذران علت حادثه می پرسیدند و تعجب می کردند.

اردبیل روز شنبه ششم خرداد1385
بیش از 60 بانک
بیش از 15 کلانتری
چندین ایستگاه راهنمایی و رانندگی همزمان تا صبح روز یکشنبه در آتش می سوختند با این حال
هیچ گونه اموال شخصی ، بازار ، مغازه های کنار بانک ها کوچک ترین آسیبی ندیده اند.
ایست بازرسی در راههای اردبیل
روز یکشنبه در بسیاری از راههای خروجی اردبیل ایست بازرسی از طرف نیروهای سپاهی دایر و بسیاری از جوانان را دستگیر و سوار بر مینی بوس های خود کرده به مناطق نامعلومی می بردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates