28.05.2006

سازمان عفو بین الملل مبارزه گسترده ای برای خاتمه بخشیدن به سانسور دولتی اینترنت آغاز کرد

رادیوفردا: در حالیکه سانسور یکسان اینترنت توسط جمهوری اسلامی در دستور کار مراجع قضایی- فرهنگی جمهوری اسلامی قرار گرفته و همزمان با بالا گرفتن اعتراضات جهانی به سانسور اینترنت در چین و برخی دیگر از کشورها، سازمان عفو بین الملل کارزار جدیدی را برای مبارزه با این نوع سانسور گسترده آغاز کرده است. این سازمان در بیانیه جدید خود از جمهوری اسلامی به عنوان یکی از محدودکنندگان جریان آزاد اطلاعات در اینترنت نام برده است. برای نشان دادن حمایت بین المللی از مبارزه علیه سانسور اینترنت توسط حکومت ها، در یک سایت ویژه اینترنتی به جمع آوری امضا پرداخت.

نیوشا بقراطی (رادیو فردا): سازمان عفو بین الملل که از مراجع عالی ناظر بر حقوق بشر در سرتاسر جهان محسوب می شود، روز یکشنبه کارزاری اینترنتی را در اعتراض به اِعمال سانسور دولتی اینترنت آغاز کرد. کارزاری تحت عنوان irrepressible یا «منع ناپذیر» که با جمع آوری امضا از کاربران اینترنت در تمامی جهان، از دولتهای محدودکننده اطلاعات می خواهد تا به سانسور اینترنتی پایان دهند.
دفتر ِ لندن ِ این نهاد دفاع از حقوق بشر در بیانیه جدید خود از دولتهای چین، ویتنام، تونس، عربستان سعودی، سوریه، مالدیو، اسرائیل و جمهوری اسلامی به عنوان بزرگترین دشمنان جریان آزاد اطلاعات در شبکه جهانی اینترنت نام برده است.

این درحالیست که گفته ها از محافل اینترنتی ِ داخل ایران، خبر از راه اندازی طرح یکسان سازی فیلترگذاری اینترنت در ابعاد وسیع می دهد.
بیانیه اخیر سازمان عفو بین الملل تاکید دارد که «اینترنت با برخورداری از قابلیت پشت سر نهادن مرزهای جغرافیایی و کمک به جریان آزاد اطلاعات، بزرگترین رسانه جهان برای ابراز عقیده آزادانه است.»

کیت الن، مدیر دفتر عفو بین الملل در لندن همچنین اضافه می کند که «این خط فاصل جدید در نبرد میان دو گروه مختلف است: آنهایی که می خواهند سخن بگویند و آنهایی که می خواهند جلوی سخن گفتن را بگیرند.»

خانم الن در ادامه و در خصوص کارزار جدید اینترنتی ِ عفو بین الملل می گوید که این اقدام فرصتی است برای اعلام حمایت از آزادی اینترنت و اعتراض به دولتهایی که با اِعمال سانسور و فیلترگذاری، مسیر این جریان آزاد را سد کرده اند؛ همچنین اعتراض به آن دسته از کمپانی های ارائه دهنده خدمات اینترنتی که راه را برای انجام این سانسور هموار می کنند.

ثبت نام در کارزار جدیدی که این ارگان دفاع از حقوق بشر راه اندازی کرده به سادگی و با مراجعه به وب سایت بریتانیایی عفو بین الملل www.amnesty.org.uk و یا مراجعه مستقیم به لینک آن یعنی www.irrepressible.info میسر است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates