25.05.2003

نامه نمايندگان به “رهبر” ناگهان ناپديد شد!

نامه 127 نماينده مجلس به رهبر جمهوری اسلامی، تنها چند ساعت روی سايت های خبری رويداد و ايسنا قرار گرفت و سپس ناپديد شد. نه تنها اين دو سايت مجبور به حذف اين نامه از روی شبكه اطلاع رسانی خود شدند، بلكه روزنامه ها و سايت های ديگر نيز از انتشار آن منع شدند.

حدس و گمان های متفاوتی پيرامون اين سانسور وچود دارد، كه عمدتا باز می گردد به رايزنی هائی كه پيرامون لوايح محمد خاتمی. لوايحی كه در مجلس تصويب شده اما شورای نگهبان آن را رد كرده است.

سرگذشت نامه ای كه با 127 امضاء منتشر و ناپديد شد!

تا آنجا كه اطلاع وجود دارد:
اين نامه در ابتدا قرار بود بصورت اتمام حجت خطاب به رهبر نوشته شود و حتی تا پنجاه امضاء نيز برای آن جمع شده بود. به همين دليل قوه قضائيه پيش از پايان جمع آوری امضا و انتشار نامه وارد ميدان شد و بدنبال آن جو سازی ها و تهديد های دو روزنامه رسالت وكيهان آغاز شد. متاثر از همين جو سازی ها مجمع روحانيون مبارز خود را كنار كشيد و خاتمی نيز اظهار داشت با آن موافق نيست.

به اين ترتيب، آن نامه منتفی شد و نامه جديدی تنظيم شد كه مضمون آن خواست موافقت با رفراندوم بود، در حاليكه در نامه اول تغيير تركيب مجمع تشخيص مصلحت و شورای نگهبان از رهبر خواسته شده و به وی توصيه شده بود در چارچوب خواست ونياز جامعه به امور رهبری بپردازد و از كسانی كه مردم آنها را قبول ندارند فاصله بگيرد.

اين نامه نيز در نيمه راه متوقف شد زيرا جناح راست تهيه و انتشار آن را به بهانه خطر امريكا خلاف امنيت ملی اعلام داشته و حتی تهديد كرده بود كه بانيان اين نامه را دستگير خواهد كرد. حتی گفته می شود، شخص خامنه ای نيز در اين مورد پيغام فرستاده بود كه مضمون چنين نامه ای را خلاف امنيت ملی قلمداد خواهد كرد.

به اين ترتيب، متن سوم با 127 امضاء تهيه شد كه ابتدا دراختيار دفتر رهبر گذاشته شده و در آن تاكيد شده بود چنانچه پاسخ داده نشود، منتشر خواهد شد. اين عمل ديروز انجام شد و نامه نمايندگان در دو سايت رويداد و ايسنا منتشر شد اما ساعاتی بعد سانسور شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates