07.05.2006

هدف وزارت ارتباطات از راه‌اندازی پایگاه فیلترینگ

بازتاب:

معاون فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات گفت که قصد این وزارتخانه از تاسیس پایگاه اطلاع‌رسانی و فیلترینگ کشور بر خلاف شایعات، پیگرد قضایی ISPهای ارائه‌دهنده خدمات سایت‌های غیرقانونی نیست.

عبدالمجید ریاضی روز یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: علت این اقدام این بوده است که چون قبلا تمامی نرم‌افزارهای که برای فیلترینگ در خارج از کشور مستقر بود، اشراف بر آنها نداشتیم که این امر موجب می‌شد بعضا سایتهایی به اشتباه، هر چند برای کوتاه مدت، فیلتر شوند.
وی گفت: به‌خاطر این امر با استفاده از شرکت‌های داخلی نرم‌افزاری را سفارش داده‌ایم تا سیستم فیتلرینگ اینترنت کشور بومی و فعال شود و تا حدود یک ماه دیگر به راه خواهد افتاد.

به گفته ریاضی، از خواص این سیستم این است که چون پایگاه داده آن داخلی و به‌روز است، اگر در مواردی اطلاعات سایت مستهجن جدیدی در داخل آن نباشد، پس از یک بار مراجعه حتی یک کاربر به آن، این سایت را تشخیص می‌دهد و آن را فیلتر می‌کند.

ریاضی همچنین درباره علت کم‌سرعت بودن شبکه اینترنت در ایران گفت: از آنجا که هم‌اکنون هرگونه درخواست یا دریافت اطلاعات از اینترنت با تعامل با شبکه خارج از کشور ممکن است، حجم سنگین اطلاعات باعث این کاستی سرعت می‌شود.

وی افزود: با راه‌اندازی شبکه اینترنت ملی که کارهای اولیه آن در حال انجام است، اولا پهنای باند اینترنت کشور بالا می‌رود، ثانیا از فیبرنوری استفاده می‌شود و سوم اینکه ارتباطات داخلی خواهد بود و بنابر این سرعت اینترنت بسیار بالا خواهد رفت.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور گفت: کار طراحی مفهومی و طراحی جزیی این شبکه را در دو بخش مختلف آغاز کرده‌ایم و از اوایل مهرماه آینده کار اجرای آن آغاز می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates