01.05.2006

عقب‌نشینی مشاور رئیس‌جمهور از اظهارات تند علیه علما

بازتاب:
جواد شمقدری گفت:حرف های اخیرمن در رسانه ها گزینشی و تحریک‌آمیز منعکس شد .کسانی که به بازتاب گزینشی و بعضا تحریک‌آمیز دست زده‌اند قطعا قصد اطلاع‌رسانی شفاف نداشته‌اند.

به گزارش فارس جواد شمقدری،مشاور هنری رئیس جمهور در گفتگو با خبرگزاری فارس درباره سخنرانی اخیر خود گفت: به مناسبت سالگرد شکست آمریکا در طبس جلسه‌ای برگزار کرده بودند و قرار بود درخصوص این واقعه و کلا اهداف استراتژیک نظام در جهاد مستمر با جریان باطل و در راس آن آمریکا که به قول امام شیطان بزرگ است، بحث و گفت و گو شود. سخنران قبل از من هم با همین رویکرد آغاز کرد اما در همان دقایق اول بنای مخالفت و تضعیف دولت و ایجاد شک و تردید نسبت به رویکردها و انگیزه‌های ارزشی دولت را گذاشت و من که از نزدیک شاهد خلوص و صداقت و همت‌آقای احمدی نژاد و دولت ایشان هستم،حقیقتا دلم شکست که چرا این فرصت و خفیه الهی که بر بال دعای مردم به ثمر نشسته به این راحتی در کلام و قلم بعضی دوستان و یاران انقلاب به تاراج می‌رود.

این بود که در بحث مغتنم شمردن فرصت‌هایی را که خداوند به ما عرضه داشته همچون واقعه طبس، وجود مبارک و پربرکت مقام معظم رهبری و اصل انقلاب و تفکر و اندیشه و سلوک سیاسی عبادی حضرت امام و ده‌ها گنجینه ارزشمند دیگری که خداوند در اختیار ما گذاشته سخن گفتم و در همین راستا از دولت آقای احمدی‌نژاد که یکی از همان عنایات الهی و معجزات و آیات خداوندی می‌دانم به دفاع برخاستم.

وی در پاسخ به این سوال که بازتاب سخنان شما عکس‌العمل‌های متفاوتی در داخل و خارج داشته آیا آنچه از شما نقل شده را قبول داریدگفت: کسانی که به بازتاب این سخنان به شکل گزینشی و بعضا تحریک‌آمیز دست زده‌اند تلاش می‌کنند از حساسیت‌های مردم خوب ما و اظهارنظرها ،فضای جامعه را ملتهب کنند.این رفتار قطعا مورد خشنودی وجود مقدس آقا امام زمان(عج) و پیامبر اعظم (ص) نخواهد بود.

شمقدری ادامه داد: بدون تردید اگر امروز ما دینی شریف، مترقی و زنده همچون اسلام و مکتب بسیار مترقی تشیع داریم. این مدیون روحانیت متعهد و علما و حوزه‌های علوم دینی و مرجعیت محترم شیعه هستیم .اسلام از طریق کتاب خدا و عترت و در زمان غیبت طبق همان حدیث شریف از طریق حوزه‌های علوم دینی و علماء و مرجعیت و در نهایت در ظل مقام ولی فقیه تعریف و تشریح و اجرا گذاشته می‌شود و به همین دلیل است که بنده و امثال بنده مثل خانواده و پدرانمان خود را مقلد مراجع عظام و پایبند به این مسیر می‌دانیم.

اجازه بدهید خلاصه کنیم. از آغاز شاید از صدر اسلام سه شاخه همیشه در جوامع دینی و اسلامی خودنمایی می کرده.1- اسلام بدون ائمه و روحانیت که نمونه بارز ان خوارج هستند.2- روحانیت یا خلفاء بدون اسلام که نمونه بارز آن معاویه و علماء درباری که تنها اسلام را برای دنیا می خواستند.3- اسلام که از طریق کتاب خدا و عترت و در زمان غیبت طبق همان حدیث شریف از طریق حوزه‌های علوم دینی و علماء و مرجعیت و در نهایت در ظل مقام ولی فقیه تعریف و تشریح و به اجرا گذاشته می‌شود.دو مورد اول و دوم هر دو خطا و باطل است و ما افتخار می‌کنیم که خودمان از پیروان این آخرین مورد بدانیم.

شمقدری درباره اظهارات اخیر خود درباره حجاب اسلامی گفت :از اول انقلاب برای اعمال عفت و عفاف در جامعه شیوه واحدی اعمال شد حال اینکه آیا عفاف را با جبر می‌شود به وجود اورد یا باید از درون افراد سرچشمه بگیرد و اصولا عفافی پایدار‌تر خواهد بود که از درون افراد مایه بگیرد نه از طریق زور یک مجال مستقل طلب می‌کند اما بر حسب تجربه تاکنون بر حسب ادعای کسانی که در شورای شهر و مجلس محترم و جاهای دیگر ادعا می‌کردند که بی‌حجابی سراسر کشور را گرفته. البته بسیار غلو وگزاف است اما اگر هم راست باشد بدین معنی است که شیوه‌های گذشته یا بی‌نتیجه بوده و یا عکس نتیجه داده.
بنده عرضم این بود که باید از شیوه گذشته خودمان که بیشتر حالت عافیت طلبانه و منافقانه داشت درس بگیریم یعنی مسئول حکومتی با یک مصاحبه شداد و غلاظ می‌آمد و می‌گفت می‌گیریم و می‌بندیم که در عمل جز چند روزی امکان عملی نمی‌یافت و متدینین را راضی می کرد و چون آنها کمتر سری به تهران و بالای شهر می‌زدند باز همان آش و همان کاسه و هر روز تعدادی مفسد و فاسد را جری‌تر می‌کرد اگر بپذیریم که بدحجابان زن و مرد و بی‌عفافی‌ زنانه و مردانه از جمله آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی باشد و بیماری تلقی شود باید ابتدا طیف وسیعی از این آسیب دیدگان را جدا مورد کارشناسی دقیق قرار دهیم نه اینکه با یک نوع شعارگرائی و شعارزدگی از خود رفع تکلیف کنیم به نظر بنده این افراد یک نوع نیستند به همین جهت با یک نوع برخورد برای همه آنان امکان آسیب‌ رساندن به گروه‌های وسیعی وجود دارد.

مثالی می‌زنم. فرض بفرمایید در بیمارستان مریض کلیوی هست. مریض قلبی هست مریض جهاز هاضمه هست. زن باردار و زائو هست. اگر دکتری بیاید و برای معالجه همه یک دارو و یک جراحی را تجویز کند. نتیجه چه خواهد شد؟کسی نمی‌گوید و جناب آقای دکتر احمدی نژاد نیز نگفته‌اند که باید بدحجابی باشد یا خدای ناکرده بی‌حجابی باشد. بلکه گفته‌اند ساز و کارهای نظامی و بگیر و ببند‌ نشان عدم درک مقوله است چون همه انسان‌ها دارای فطرت الهی و نجابت و عفاف درونی هستند و در آخر هم فرمودند که البته ساز و کارهای قانونی هم وجود دارد.

شمقدری به سخنان اخیر رئیس‌جمهور که گفت «فساد از جایی شروع می‌شود که بین زن و مرد فاصله بیاندازیم؟» اشاره داشت و اظهار داشت: نظر ایشان فاصله فیزیکی نبود این یک تحلیل بسیار روشنگرانه از انحراف و فساد تمدن غرب است. این کاملا بیانی کارشناسانه است که در دوره انتخابات نیز در چند جا ایشان بیان کردند. ملاحظه کنید. در غرب مسیحی به خصوص در قرون وسطی زن را موجودی شیطانی و دون مردم تعریف می‌کردند و حضور او را مایه حضور شیطان تلقی می‌کردند بدین جهت بود که کشیشان کاتولیک ازدواج نمی‌کردند و نمی‌کنند.
حالا این سابقه تاریخی دارد به همین جهت حتی بعد از رنسانس نیز تمدن غرب مرد و زن را دو جنس تلقی می‌کنند و فمنیسم از عوارض این نوع بینش و رویکرد است در حالی که در اسلام و قرآن مجید به صراحت مرد و زن دو نیمه از انسان هستند و با هم کامل می‌شوند. سه چهار قرن است هر روز بیشتر آن نگاه غیراسلامی غربی در کشورهای اسلامی و از جمله ایران ما را از آن نگاه اسلام ناب محمدی نسبت به زن و مرد دور می‌کنند. منظور ایشان از فاصله میان زن و مردم یک بحث فلسفی و فلسفه تاریخی است و یک آسیب‌شناسی بسیار ارزشمند است که باید مورد شرح و استفاده قرار گیرد.

مشاور هنری رئیس‌جمهور درباره اظهار نظر اخیر رییس جمهور درباره حضور زنان در ورزشگاه فوتبال گفت :تا جایی که خبر دارم ویا بهتر است بگویم از دید یک کارگردان سینما مسئله را تشریح می‌کنم . البته در این ارتباط مورد مشورت نبوده‌ام آنچه هست اینکه در اصل مسئله به نظر نمی‌رسد حضور زن در جامعه مثل سینما، دانشگاه، مسجد، خیابان، سیرک، نمایشگاه وورزشگاه که کم و بیش مثل یکدیگرند از دید اکثر فقهاء اشکالی وجود داشته باشد چنان چه باز هم از دید اکثر فقهاء اصل بر عدم اختلاط زن و مرد است اما همان طور که همه می‌دانیم تشخیص موضوع با مقلد و کارشناسان است. آنچه روشن است سالهاست مسئله حضور بانوان در ورزشگاه‌ها مورد کارشناسی قرار گرفته و هم‌اکنون هم مشغول مطالعه هستند. اما طبق روال گذشته اگر در موردی، اتفاق‌نظری میان مراجع نباشد حکم این است که مقلدین هر مرجع به فتوای مرجع خودشان باید عمل کنند. البته لازم به ذکر نیست که مسائل اجتماعی و عمومی مطابق با حکم ولی فقیه مطابقت پیدا می‌کند و کلیه مراجع نیز در عین حالی که رابطه بسیار نزدیک و تنگاتنگی با مقام عظمای ولایت داشته و دارند زیر نظر ایشان به عنوان بازوی مشورتی و فکری و از سرمایه‌های تشیع و انقلاب اسلامی هستند. و باز طبق روال گذشته اگر سوالی در مورد مسئله‌ای برخی از مراجع عظام داشته باشند. مستقیما از طرق مختلف مثل تلفن، نامه از محضر مقام عظمای ولایت می‌پرسند. در این قضیه به نظر می‌رسد برخی از جریانات که مطلقا دغدغه دینی و حتی حکومتی نیز ندارند از آزاد اندیشی اسلامی و شیعی و به خصوص آزادی بیان اساتید محترم و برادران حوزوی سوء استفاده کرده‌اند و برخی اظهار‌نظرها را پس از دست کاری و گزینش کردن به روزنامه‌ها و به خصوص سایت‌های سمت دار کشانده‌اند.

شاید به خیال اینکه در این موقعیت حساس با تحریک احساسات متدینین تنش‌زایی کنند اولا باید عرض کنم که این تضارب آراء از افتخارات اسلام و شیعه و حوزه‌های علوم دینی است و همین آزا‌د‌اندیشی تاکنون باعث رشد و تکامل و تطابق با عصر و زمانه شده و هیچ وقت هم باعث ضربه خوردن به دین مبین اسلام نشده است و انشاءالله هم این آرزوی منافقان و معاندان مثل همیشه با خودشان به گور خواهد رفت. دولت آقای دکتر احمدی‌نژاد (اگر نگوییم بیش از همه دولت‌های قبلی) با اعتقاد کامل به اسلام، انقلاب و روحانیت و مرجعیت محترم و بهره‌گیری از دیدگاه‌های روحانیت آگاه، خودش را مطیع و فرمانبر مقام عظمای ولایت فقیه می‌داند. و بر این اطاعت و پیروی افتخار می‌کند.

این دیدگاه‌ها قبلا هم وجود داشت، ولی نسبت این افراد و احتمالا سر گروه‌های آنان نسبت به کل جامعه قابل اعتنا نیست و نیز روال حکومت اسلامی مجبور کردن افراد به کاری که با آن به هر دلیل مخالف هستند نیست. نه کسی مجبور است که همه برنامه‌های صدا و سیما را بشنود یا نگاه کند یا به ورزشگاه برود. آنچه وظیفه هر حکومتی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است پیروی و هماهنگی با حکم و توصیه‌های ولی فقیه است. در عین حالی که به تمامی اعتقادات و سلیقه‌ها در چارچوب قانون اساسی احترام باید گذاشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates