30.04.2006

سفرای کشورهای غربی عضو شورای امنیت پیش نویس قطعنامه جدیدی در باره ایران را تا چند روز دیگر عرضه خواهند کرد: سفیر بریتانیا در سازمان ملل

رادیو فردا:
در پی آنکه محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی گزارش خود در باره ایران را به شورای امنیت ارائه کرد، سفیر بریتانیا در سازمان ملل اعلام کرد تا چند روز دیگر پیش نویس قطعنامه ای در واکنش به گزارش البرادعی برای بررسی به 15 عضو شورای امنیت عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، وانگ گوانگیا، نماینده چین در سازمان ملل بار دیگر بر راهبردی بودن روش های دیپلماتیک در قبال ایران تاکید ورزید. بریتانیا و آمریکا اعلام کردند که قصد دارند اقدامات دیپلماتیک مشترکی را علیه جمهوری اسلامی در نظر گیرند. جان بولتون نماینده آمریکا در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت هرچه سریع تر در این خصوص اقدام کند. در همین حال محمد جواد ظریف، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل گفت کشورهای غربی نباید از ایران انتظار داشته باشند که در زمینه‌هایی همکاری کند که مجبور به انجام آن نیست.
نیوشا بقراطی (rm) صدا | (wma) صدا [ 5:53 mins ]

نیوشا بقراطی (رادیوفردا): اِمیر جونز پری نماینده بریتانیا در سازمان ملل که کشورش در کنار فرانسه یکی از دو عضو دائم اروپا در شورای امنیت است اظهار امیدواری کرد که به زودی قطعنامه ای در پیوند با ایران صادر شود.
آقای پری گفت: ما مشغول رایزنی های فشرده با آمریکا هستیم. فکر می کنم که در اوایل هفته مذاکرات به صورت گسترده تری انجام گیرد و تا اواسط هفته مطمئن هستم که قطعنامه ای را در پاسخ به این گزارش در اختیار 15 عضو شورا قرار خواهیم داد.

این اظهارات در حالی صورت گرفت که امروز بریتانیا و آمریکا اعلام کردند که قصد دارند اقدامات دیپلماتیک مشترکی را علیه جمهوری اسلامی در نظر گیرند.

نماینده بریتانیا در سازمان ملل همچنین در خصوص راهکار موجود گفت: راهکار دیپلماتیک چیزی است که ما در حال حاضر بر آن کار می‌کنیم و برای رسیدن به مقصود باید پیوسته از شکیبایی برخوردار باشیم.

از سوی دیگر وانگ گوانگیا، نماینده چین در سازمان ملل نیز که کشورش در کنار روسیه حامی اصلی ایران و مخالف سرسخت هرگونه اعمال تحریم محسوب می‌شود نیز بار دیگر بر راهبردی بودن روش های دیپلماتیک در قبال ایران تاکید ورزید.

آقای وانگ گفت: تمام آنچه که ما می‌خواهیم، در پیش گرفتن راهکار دیپلماتیک است – چراکه شرایط این منطقه بخودی خود پیچیده است. منطقه با مشکلات متعددی روبروست و ما نباید اقدامی انجام دهیم که به پیچیده تر شدن اوضاع بیانجامد.

و اما جان بولتون، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز که کشورش در دیگر سو مخالف سرسخت برنامه اتمی جمهوری اسلامی است با لحنی شدیدتر به اظهار نظر در این خصوص پرداخت.

آقای بولتون گفت: اقدام فوری ما در شورا واضح است – اینکه قطعنامه ای را تحت فصل هفتم منشور سازمان ملل به تصویب برسانیم که به موجب آن اجرای مصوبه های آژانس بین المللی انرژی اتمی برای ایران الزامی شود. آمریکا معتقد است که شورا آماده پیشروی است. ما سریعأ آماده پیشروی هستیم و آنچه پس از آن پیش بیاید تا حد زیادی در دست ایران است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل همچنین با اظهار نگرانی از آنچه اقدام پیوسته جمهوری اسلامی در جهت دستیابی به سلاح اتمی نامید، ابراز امیدواری کرد که شورای امنیت هرچه سریع تر در این خصوص اقدام کند.

آقای بولتون درمورد اقدامات احتمالی شورای امنیت در آینده گفت: ما اعمال تحریم را مد نظر قرار داده ایم. در این باره پیش تر گفتگو کرده ایم، محدودیت برای افراد خاص و محدودیت در داد و ستدِ دوجانبه و دیگر مسائل حساس. طیف گسترده ای از موارد دیگر نیز وجود دارد که در محدوده شورای امنیت یا خارج از آن قابل اجراست.

در همین حال جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا روز گذشته و درپی این اظهارات، با تاکید بر اهمیت گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد که جمهوری اسلامی باید از تصمیم خود مبنی بر به گفته وی تولید سلاح اتمی دست بکشد.

آقای بوش در ادامه با بیان دیگرباره ارجح بودن راهکار دیپلماتیک، بر تفاوت ایران و عراق تاکید ورزید. «در خصوص عراق، 16 مصوبه مختلف از طرف شورای امنیت به تصویب رسید. مصوبه در پی مصوبه ای دیگر صادر شد. عراق به همسایگانش حمله کرد. عراق هواپیماهای آمریکایی را مورد حمله قرار می داد. عراق پیش از آن علیه مردم خودش از اسلحه کشتار جمعی استفاده کرده بود. میان دو کشور تفاوتی وجود دارد. خواست ایران برای دستیابی به سلاح اتمی، به قضاوت من خطرناک است و روند دیپلماتیک تازه درحال آغاز شدن است.»

در همین حال محمد جواد ظریف، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل بار دیگر تاکید کرد که ایران درپی ساخت سلاح اتمی نیست. وی گفت اگر آمریکا و دیگر کشورهای غربی خواهان تقابل با جمهوری اسلامی هستند، نباید از ایران انتظار داشته باشند که به گفته او از تعهدات قانونی خود خارج شده و در زمینه‌هایی همکاری کند که مجبور به انجام آن نیست.

پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان قرار است روز نوزدهم اردیبهشت ماه در نیویورک بر سر چگونگی واکنش به جمهوری اسلامی به گفتگو بنشینند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates