16.04.2006

با اعتراض عشرت شایق، از این به بعد زنها می‌توانند کون برهنه بروند توی خیابان!

آفتاب نیوز:
اعتراض عشرت شایق به مبارزه با بد حجابی

آفتاب: هرساله با شروع فصل گرما ،بحث مبارزه با بی حجابی زنان در دستور کار نیروی انتظامی قرار می گیرد .امسال نیز طبق اعلام قبلی نیروی انتظامی؛ از ابتدای اردیبهشت ماه با زنان بدحجاب برخورد می شود .اما چرا مبارزه و آن هم فقط مبارزه با زنان ؟چرا برخورد با معلول به جای برخورد با علت ؟ عشرت شایق ،عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس،با انتقاد از مطرح شدن بحث مبارزه با زنان بدحجاب می گوید:مبارزه با بدحجابی را فقط مبارزه با زنان بدحجاب نمی دانم .

او می گوید :در حالی که اکنون مردان در رقابت با زنان ،با این مدل مو و لباس و حتی آرایش ابرو و صورت ،گوی سبقت را از زنان ربوده اند، اینکه هنوز مصداق مبارزه با بی حجابی را فقط مبارزه با زنان بی حجاب در نظر می گیرند، خود جای تردید دارد .

وی می افزاید :تا بحث بدحجابی مطرح می شود ،بلافاصله نگاه به سمت زنان معطوف می شود گویی آقایان همواره مصون هستند در حالی که باید پرسید چه کسی و چرا این مصونیت را به اشتباه به آقایان داده است . این در حالی است که در آیات قرآن که بر حفظ عفاف جامعه تاکید دارند ،ابتدا به مردان توصیه لازم می شود و بعد به زنان .پس نمی توان پذیرفت مردان با هر مد و آرایش که تمایل دارند در جامعه حضور یابند و تا بحث برخورد مطرح می شود ،فقط با زنان برخورد شود .در حالیکه من اصولا برخورد را هم درست نمی دانم.

شایق تاکید کرد:اگر قرار است برخوردی با بدحجابان صورت بگیرد باید مسئولان فرهنگی محاکمه و پاسخگو باشند.جوانان اگر این سبک پوشش و آرایش را می پذیرند به دلیل تناسبی است که این مدلها با آرزوها و آرمانهای دوران جوانی آنان دارد؛حتی اگر این مدلها با هنجارهای جامعه ما همخوانی نداشته باشد . پس مسئولانی که وظیفه فرهنگ سازی را برعهده دارند باید به جای

” اکنون مردان در رقابت با زنان ،با این مدل مو و لباس و حتی آرایش ابرو و صورت ،گوی سبقت را از زنان ربوده اند… “

برخورد و فقط نهی کردن جوانان ،به طور اصولی به بررسی کلیه دلایل این موضوع بپردازند و به تببین فرهنگ صحیح و ارائه آن به جوانان بپردازند.

این نماینده مجلس می افزاید: دستگاههای بسیاری در بحث نحوه پوشش متناسب با هنجارهای جامعه در ارتباط هستند؛ نیروی انتظامی وظیفه نظارت بر کارگاههای تولید البسه را دارد و وزارت بازرگانی که وظیفه نظارت بر واردات این محصولات را برعهده دارد .از سوی دیگر دستگاه های فرهنگ ساز جامعه همچون سازمان تبلیغات اسلامی ،صدا و سیما ،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به تبیین فرهنگ اسلامی ما عدول کرده اند و در هر دوره ای فقط برای حفظ موقعیت خویش ،تصمیماتی مقطعی اتخاذ کرده اند و متاسفانه وقتی قرار است جلوی تبعات تصمیمات ناصحیح مسئولان را بگیریم بحث برخورد با جوانان مطرح شود .خب جوانان با تناقض در عملکرد مسئولان نهادهای فرهنگی دولتی مواجه می شوند و نمی دانند باید حرف کدام یک را قبول کنند.در این شرایط هم مسلما نمی توان با جوانانی که خود معلول این شرایط هستند، برخورد کرد.

و اما یک استاد دانشگاه از این آرایش و نحوه پوشش زنان به عنوان یك مكانیسم جبرانى نام می برد و می گوید: ایران همواره در چهارراه حوادث و هجوم و حمله هاى متعدد قرار داشته و این ترس و ناامنى، عقده حقارتى را به وجود آورده كه باید توسط مكانیسم هاى جبرانى، جبران شود. پس مى توان آرایش غلیظ و این نحوه پوشش را نوعى مكانیسم جبرانى قلمداد كرد که می تواند دهن كجى ای باشد به سخت گیرى هایى كه در دوره اى نسبت به معاشرت ها و ارتباطات بین افراد صورت مى گرفته است.

معبودیان – روانشناس- نیز در این زمینه می گوید: از آنجا كه جذابیت جسمانى یكى از عوامل تأثیرگذار در دوستى ها، ارتباطات بین مردمى و حتى ازدواج است، آرایش

” اگر قرار است برخوردی با بدحجابان صورت بگیرد باید مسئولان فرهنگی محاکمه و پاسخگو باشند… “

و نحوه پوشش به عنوان یك ضرورت در زندگى شخصى و اجتماعى افراد مطرح می شود . پس افراد تلاش مى كنند مادام بر این جذابیت بیفزایند كه این امر خود از طریق نحوه پوشش و آرایش صورت مى گیرد.

وى مى افزاید: به دلیل تغییر و تحولات ایجاد شده در نوجوانان براى ایجاد ارتباط با جنس مقابل و دریافت توجه از وى، زیبا بودن و جذاب بودن نه به دلیل ایجاد برانگیختگى جنسى در طرف مقابل، بلكه به دلیل تأیید هویت خویش و یافتن جایگاهى در دنیاى برون مى باشد و در این دوران همانند سازی جزو فاکتورهای مهم در زندگی نوجوانان است . در واقع همانند سازى پاسخ به نفوذ اجتماعى مبتنى بر آرزوى شخصى براى همانند شدن با شخصیتى صاحب نفوذ است كه این فرد معمولاً جزو دوستان و آشنایان نوجوان است. معمولاً نوجوانان، زمانى كه شخص و گروهى را جالب بیابند تمایل به همانند سازى با آن شخص یا گروه، فزونى مى یابد. چون اكنون الگوهاى متداول در جامعه امروز در بین نوجوانان دیگر به شكل سنتى سابق نیست پس دختران و پسران نوجوان هم در شكل گیرى هویت خویش به این الگوهاى متعارف جامعه نزدیك مى شوند .

وى می گوید: با توجه به آمار بالاى افراد مجرد و در شرایطى كه جذابیت جسمانى به عنوان یكى از لایه هاى بیرونى شخصیت فرد مورد ارزیابى قرار مى گیرد، آرایش و نحوه پوشش مى تواند نقش تعیین كننده اى در شكل گیرى ازدواج داشته باشد. در جامعه اى كه تعداد افرادى كه اقدام به ازدواج مى كنند بنا به دلایل متعدد محدود است و از سوى دیگر فرصت هاى رضامندى از زندگى محدودتر، دختران براى اینكه فرصت ازدواج را از دست ندهند از هر شیوه اى براى بالا بردن جذابیت جسمانى خود استفاده مى كنند .

معبودیان در عین حال تأكید مى كند: نمى توان از جامعه اى كه به سمت مصرف گرایى و توجه به جذابیت سوق داده شده توقع ارزش گذارى به معنویات و معنوى نگرى داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates