13.04.2006

نفوذ لابی اسرائیل در تصمیمات دولت آمریکا

پیک ایران:
روزنامه “تاگس آنسایگر” در شماره روز پنجشنبه خود از کنگره آمریکا به عنوان “سرزمین اشغال شده از سوی اسرائیل” نام برد و آن را ناشی از نفوذ صهیونیسیتها در این نهاد خواند.

این روزنامه در مطلبی با عنوان “لابی‌های اسرائیل در آمریکا تا چه حد قوی هستند” نوشت: در واشنگتن این جمله که کنگره آمریکا سرزمین اشغال شده از سوی اسرائیل است، زیاد شنیده می‌شود و منظور از آن نفوذ بسیار بالای لابی‌های اسرائیل در محافل سیاسی آمریکا است.

این روزنامه سوییسی افزود: اعمال نفوذ و فشار بر سیاست آمریکا از سوی این لابی‌ها در واشنگتن، جزیی از سیاست این کشور است که البته به گفته یکی از نمایندگان کنگره، تا زمانی که از حد و مرز خود خارج نشود خلاف محسوب نمی شود.

تاگس آنسایگر در ادامه نوشته است: البته در آمریکا از سوی اقلیت‌های قومی و سایر کشورها نیز لابی‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به لابی‌های ارامنه، آلمان، یونان، ایرانیهای مقیم و یا کوبا اشاره کرد ولی قدرت این لابی‌ها برخلاف اسرائیل‌ها، محدود به بسیج کردن در انتخابات به سود نامزدها و در جهت بهبود وضعیت خود آنها در داخل آمریکا است.

به نوشته این روزنامه، لابی‌های اسرائیل به‌عنوان حامیان مالی برای احزاب و سیاستمداران وارد عمل می‌شوند، از برنامه نامزدهای انتخابات کنگره، سنا و حتی ریاست جمهوری که هوادار اسرائیل باشند حمایت می‌کنند و همزمان با آن دسته از نامزدها که نظر لطفی به اسرائیل نداشته و یا دیدگاه انتقادی با آن دارند، شدیدا مبارزه می‌کنند.

این روزنامه افزوده است: قویترین گروه لابی اسرائیل در واشنگتن “کمیته سیاست خارجی آمریکا اسرائیل”(‪ (AIPAC‬است که در سال ‪ ۱۹۴۸‬تاسیس شد و دارای صد هزار عضو و ‪ ۳۳‬میلیون دلار بودجه سالانه است.

تاگس آنسایگر نوشته است که در پایگاه اینترنتی این گروه، دهها لایحه قانونی در هواداری از اسرائیل به دولت آمریکا پیشنهاد می‌شود و در این زمینه حتی بر خلاف نظر وزارت خارجه آمریکا در سال ‪ ۲۰۰۴‬توانستند قانونی را از تصویب سنا و کنگره آمریکا بگذرانند که طی آن انتقادات به اسرائیل و یا مقاومت در برابر جاه طلبی‌های صهیونیستها می‌تواند به‌عنوان یهودستیزی به حساب آید و مورد پیگرد قضایی قرار گیرد.

به نوشته این روزنامه، در حال حاضر انتشار گزارش ‪ ۸۲‬صفحه‌ای دو استاد سرشناس دانشگاههای “شیکاگو” و “هاوارد” آمریکا با عنوان “لابی‌های اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا” بحث شدیدی را در جامعه آمریکا به همراه داشته است.

در این گزارش تاکید شده است که از زمان جنگ سال ‪ ۱۹۶۷‬بین اسرائیل و اعراب، رابطه با اسرائیل جزء لاینفک سیاست خارجی آمریکا شده و حمایت بدون قید و شرط دولت‌های آمریکا از آن زمان به بعد از اسرائیل باعث خشم اعراب و کلا مسلمانان گردیده و این امر نه فقط برای امنیت آمریکا بلکه برای امنیت جهان خطرناک است.

همچنین در این گزارش اضافه شده است که لابی‌های اسرائیل در آمریکا، دولت این کشور را برای حمله پیشگیرانه به عراق تشویق و ترغیب نمودند و اینک نیز می‌خواهند که آمریکا چنین اقدامی را علیه سوریه و ایران انجام دهد.

تاگس آنسایگر گزارش داده است که پس از اعتراضات شدید لابی اسرائیل به این گزارش، روزنامه فایننشال تایمز در اوایل ماه جاری این سووال را مطرح کرد که چرا نباید درباره روابط آمریکا با اسرائیل به بحث پرداخت و چرا هر بار که در این زمینه بحث می‌شود، طبقه حاکم در آمریکا سکوت می‌کند.

تاگس آنسایگر در خاتمه این مطلب تصریح کرده است که البته سیاستمداران بلند پایه و روزنامه‌های معروف آمریکا تاکنون از اظهار نظر و یا چاپ این گزارش و یا تفسیر درباره آن خودداری کرده‌اند و بحث در این مورد در حال حاضر فقط از طریق پایگاههای اینترنتی صورت می‌گیرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates