21.02.2002

بيانيه نمايندگان اصلاح طلب مجلس

منبع خبر بی بی سی

172 تن از نمايندگان اصلاح طلب مجلس ايران، با امضای بيانيه ای خواستار به کارگيری تمام تلاش دولت و نظام در داخل و خارج برای از ميان برداشتن چيزی شده اند که از آن به عنوان زمينه های اجرای تهديد های آمريکا ياد کرده اند.
اين نمايندگان که همگی از اعضای فراکسيون معروف به “دوم خرداد” مجلس هستند، همچنين خواستار تحقيق دولت و مجلس در مورد اتهام هايی شده اند که اخيرا از سوی آمريکا به ايران وارد شد.
مقام های آمريکايی ايران را متهم به دخالت در امور افغانستان با هدف تضعيف دولت موقت، پناه دادن به اعضای شبکه القاعده و طالبان و همچنين دست داشتن در ارسال يک محموله سلاح برای تشکيلات خودگردان فلسطين کرده اند.
جرج بوش، رييس جمهور آمريکا هم اخيرا ايران را در کنار عراق و کره شمالی بخشی از “محور شرارت” معرفی کرد.
نمايندگان در بيانيه خود محافظه کاران را متهم کرده اند که با اعمالی همچون محدود سازی مطبوعات، برخورد با دانشجويان و روزنامه نگاران، عدم برخورد با حمله کنندگان به کوی دانشگاه تهران و مواردی از اين دست که عمدتا از سوی قوه قضائيه صورت گرفته است، شرايط را برای بدبين شدن افکار عمومی جهان نسبت ايران فراهم کرده اند.
يکی از نکات مهم بيانيه نمايندگان اصلاح طلب اين است که در آن درخواست شده چنانچه در نتيجه تحقيقات، مشخص شد تخلفی از سياست های رسمی دولت صورت گرفته، متخلفان مورد پيگرد قانونی قرار گرفته و نتايج، هرچه باشد، به اطلاع مردم رسانده شود.
ناظران می گويند اين نخستين بار است که يکی از نهادهای رسمی قدرت در ايران، يعنی مجلس، خواستار چنين تحقيقی در داخل نظام می شود.
تا کنون در چنين مواردی معمولا وزارت خارجه ايران تنها به تکذيب اتهام هايی که از خارج در مورد ايران مطرح می شد بسنده می کرد اما اين بار مجلس وارد ماجرا شده و نمايندگان از احتمال وجود تخلف هايی که با عث طرح اتهام ها و تهديدها شده سخن می گويند.
اخيرا و در اقدامی مشابه، نمايندگان مجلس در مورد اظهارات يکی از مقام های ارشد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که تهديد کرده بود در صورت حمله آمريکا به ايران، ايران نيز چاه های نفتی منطقه را هدف قرار خواهد داد، وزير دفاع را به مجلس فراخوانده و مورد سوال قرار دادند.
به عقيده ناظران وقايع روزهای اخير ايران نشان می دهد اصلاح طلبان در تلاش هستند تا ابتکار عمل در عرصه سياست خارجی را که به طور سنتی تحت نفوذ محافظه کاران بوده است را در اختيار خود بگيرند

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates