08.04.2006

پژوهشگر ایرانی بیمارستان کودکان «بوستون» و همکارانش موفق به کشف سلول‌های عامل بیماری آسم شدند

ایسنا:
افقی جدید در درمان بیماری آسم

دکتر امید اکبری، پژوهشگر بیمارستان کودکان «بوستون» آمریکا و همکارانش در کشف جالب توجهی دریافتند برخلاف تصورات پیشین سلول‌هایی موسوم به NKT که به طور طبیعی در بدن وجود دارند، عامل ایجاد بیماری «آسم» هستند.

به گزارش خبرنگار «پژوهشی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌ در حالی که آسم تنها در آمریکا بیش از 20 میلیون نفر را آزار می‌دهد و سالانه دو میلیون نفر را راهی بخش‌های کمک‌های اضطراری بیمارستان‌های این کشور می‌کند، محققان علوم پزشکی معتقدند که کشف جدید به مثابه گامی بلند در درک این بیماری همه‌گیر، می‌تواند افق کاملا جدیدی را در به سوی درمان بیماری آسم می‌گشاید.

دکتر دال اومتسو از بیمارستان کودکان بوستون و از همکاران دکتر اکبری در این طرح، اظهار داشت: ما دریافته‌ایم که برخلاف تصورات گذشته آسم به وسیله سلول‌های T helper 2 ایجاد نمی‌شود، بلکه به وسیله سلول‌های(NKT ( natural killer T cells ایجاد می‌شود.

دانشمندان این کشف بزرگ معتقدند که حقیقتا به وسیله این کشف مهم هیجان زده شده‌اند.

سلول‌های NKT در بخش‌های دیگر بدن نیز پیدا می‌شوند با این حال یافته‌های جالب توجه این تحقیق که در شماره اخیر نشریه New England Journal of Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که وقتی این سلول‌ها وارد شش‌ها می‌شوند آسم ایجاد می‌شود.

دکتر اکبری نیز خاطرنشان کرد: این سلول‌ها در فرآیند مقابله با بیماری‌ها هم‌چون سرطان بسیار مهم هستند اما آنچه که ما کشف کرده‌ایم در واقع این است که این سلولها وارد شش‌ها شده و موجب شکل‌گیری بیماری آسم می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر تنها در آمریکا 20 میلیون تن به آسم مبتلا هستند که تقریبا نیمی از آنها جوانان 18 ساله هستند. این بیماری تاثیر قابل توجهی بر روی جامعه آمریکا داشته به طوری‌که سالانه بیش از 8/12 میلیون روز درسی در مدارس و 5/24 میلیون روز کاری در سراسر آمریکا از دست می‌رود.

سلول‌هایNKT در ابتدا به عنوان عامل شکل‌گیری بیماری آسم در موش‌ها شناخته شده بود با این حال رسیدن به این نتیجه مهم که در انسانها نیز تاثیر دارد زمان بیشتری برده است.

هم‌چنین دکتر اومتسو از همکاران دکتر اکبری گفت: در حال حاضر متاسفانه هیچ‌گونه درمانی برای آسم وجود ندارد تا بتوان این بیماری را از بین برده و یا سلول‌های NKT را در شش‌های بیماران مبتلا به آسم کاهش داد.

به گزارش ایسنا، وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که بتوان طی پنج تا 10 سال آینده عملا از این یافته در مقابله با آسم استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر امید اکبری فارغ‌التحصیل دانشگاه کالج لندن در انگلیس بوده و مدارک خود را در رشته میکروب‌شناسی بهداشی عمومی میلادی و مدرک دکتری را نیز در شاخه ایمنی شناسی مولکولی از موسسه تحقیقات پزشکی لندن در انگلیس در سال 1988 میلادی کسب کرد.

وی پس از اخذ مدرک دکتری فعالیت‌های تحقیقاتی خود را در دانشگاه استنفورد آمریکا ادامه داد و به درجه یک دانشمند برجسته ارتقا یافت.

اکبری اخیرا به عنوان استادیار در مدرسه پزشکی هاروارد آمریکا (Harvard Medical School) و بیمارستان کودکان بوستون (Children’s Hospital of Boston) ‌مشغول به فعالیت بوده است.

این دانشگر ایرانی در سال 2000 میلادی فلوشیپ انجمن شش آمریکا و در سال 2002 میلادی نیز جایزه ویژه توسعه تخصص این انجمن را کسب کرد .

وی هم‌چنین به دلیل انجام تحقیقات چشمگیر در زمینه آلرژی و ایمنی‌شناسی در سال 2005 میلادی برنده دو جایزه مهم بین‌المللی ( جایزه Pharmacia و جایزه تحقیقاتی Henning Loewenstein Research) شد.

در آزمایشگاه دکتر اکبری توجه ویژه‌ای به فعل‌ و انفعالات مولکولی در سیستم ایمنی بدن می‌شود و در این میان بحث بیماری‌های آلرژیکی از جایگاه خاصی برخوردار هستند.

به گزارش ایسنا، وی اخیرا تحقیقات گسترده‌ای در زمینه سیستم ایمنی درونی و انطباقی بدن انسان داشته است و در این میان تحقیقات خود را در سه زمینه مهم از جمله نقش سلول‌های پادزهری در تنظیم و تعدیل پاسخ‌های مربوط به سیستم ایمنی بدن و بررسی دقیق سلول‌های تنظیم کننده به ویژه TH1 و TH2 متمرکز کرده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates