05.04.2006

میزان صحت ادعای مقامات جمهوری اسلامی درباره موشک های جدید آزمایش شده توسط سپاه پاسداران: نظر دو کارشناس نظامی

رادیو فردا: در مانور نظامی هفته گذشته در خلیج فارس، مقامهای نظامی جمهوری اسلامی اعلام کردند یک موشک پرقدرت زیردریایی و یک موشک قدرتمند دیگر را با قابلیت پنهان ماندن از رادارهای نظامی، آزمایش کرده اند. الکساندرا آشبورن، مشاور مستقل نظامی ساکن لندن، می گوید از ادعای سپاه پاسداران، «شگفت زده» شده است. وی با یادآوری اینکه مقامهای سپاه مدعی هستند که موشک «فجر- ۳» قابلیت پنهان ماندن از نگاه رادارهای نظامی را دارد، می گوید: این همان چیزی است که ما در غرب هنوز با آن مشکل داریم. و اما اژدر «حوت» که به گفته جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه، هیچ ناوی نمی تواند از دست آن فرار کند، چون این اژدر خیلی سریع است. جیسن آلدرویک، کارشناس امنیت نیروی دریایی از موسسه بین المللی علوم امنیتی لندن که بر روی ویدئویی که ایرانی ها از اژدر «حوت» منتشر کرده اند، مطالعه کرد، به ادعای سپاه بدگمان است و می گوید: «قطعا آنها آزمایشهایی در زیر دریا داشته اند، اما اینکه تا چه اندازه ادعای آنها معتبر، من فکر می کنم به شکل قابل توجهی اغراق شده است!»

در مانور نظامی هفته گذشته در خلیج فارس، مقامهای نیروی دریایی سپاه اعلام کردند که یک موشک پرقدرت زیردریایی را که قادر است با سرعت ۳۷۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند، با موفقیت آزمایش کرده اند. آنها همچنین مدعی هستند که یک موشک قدرتمند دیگر را با قابلیت پنهان ماندن از رادارهای نظامی، آزمایش کرده اند. اما تحلیلگران نظامی در غرب، ادعاهای مقام های جمهوری اسلامی درباره دستیابی به تکنولوژی پیشرفته موشکی را با تردید، دنبال می کنند.
کیوان حسینی (رادیو فردا): ادعاهای سپاه پاسداران کم سابقه اند، ساخت یک اژدر فوق سریع به نام «حوت» و یک موشک فوق پیشرفته به نام «فجر – ۳». کارشناسان نظامی می گویند، اگر چه اطلاعات دقیقی از این پروژه ها در دست ندارند، اما در عین حال نمی توانند با قاطعیت ادعاهای جمهوری اسلامی ایران را تکذیب کنند.

الکساندرا آشبورن، مشاور مستقل نظامی ساکن لندن، در مصاحبه با رادیو اروپای آزاد می گوید که از ادعای سپاه پاسداران، «شگفت زده» شده است. وی با یادآوری اینکه مقامهای سپاه مدعی هستند که موشک «فجر- ۳» قابلیت پنهان ماندن از نگاه رادارهای نظامی را دارد، می گوید: «این همان چیزی است که ما در غرب هنوز با آن مشکل داریم و این که آنها این فناوری را دارند، باورنکردنی است. منظورم این است که ما می دانیم که آنها توانایی هایی دارند، اما اینکه آیا، این توانایی ها، دقیقا همان چیزی است که آنها تلاش می کنند به ما بقبولانند، موضوع دیگری است.»

به گفته خانم آشبورن، توانایی ساخت موشک، با قابلیت پنهان ماندن از تیررس رادار، اساسا به موادی بستگی دارد که موشک از آنها ساخته می شود. به گفته وی برخی مواد چون فیبر کربن، ردپای کمی در رادار از خود به جای می گذارند. اما این کارشناس مسائل نظامی، کماکان از دستیابی سپاه پاسداران به این فناوری شگفت زده است و می افزاید : «در این زمانه، شما می توانید، نسبتا به آسانی و با پنهان کاری، به توانایی هایی دست یابید؛ اما بنا به ادعای اخیر ایرانی ها که من شنیده ام، آنها به توانایی هم سطح با غرب یا بالاتر از غرب دست پیدا کرده اند و من واقعا از این موضوع شگفت زده شده ام.»

و اما اژدر «حوت» که به گفته علی فدوی، جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه، هیچ ناوی نمی تواند از دست آن فرار کند، چون این اژدر خیلی سریع است. کسی نمی داند که آیا این اژدر از روی مدل روسی ساخته شده، و آیا توانایی حمل کلاهک هسته ای را دارد یا نه.

جیسن آلدرویک، کارشناس امنیت نیروی دریایی از موسسه بین المللی علوم امنیتی لندن، بر روی ویدئویی که ایرانی ها از اژدر «حوت» منتشر کرده اند، مطالعه کرده است. او به ادعای سپاه پاسداران، بدگمان است و می گوید:«قطعا آنها آزمایشهایی در زیر دریا داشته اند و همچنین پروژه های موشکی برای زیر دریا؛ اما اینکه تا چه اندازه ادعای آنها معتبر و اصولا قابل استفاده در زیر دریا هست ؟ من فکر می کنم به شکل قابل توجهی در ادعاها اغراق شده است !»

آقای آلدوریک تاکید می کند که اژدرهایی از این دست، در بهترین حالت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارند و ساخت موشکی با سرعت سه برابر آن، به هیچ وجه کار ساده ای نیست و می افزاید : «در آزمایش چنین موشکهایی، مشکلاتی شناخته شده وجود دارند، اختلالاتی که وجود دارد نیز کاملا آشکار است. اینها پنهان نیستند. زمانی که شما تلاش می کنید سرعت اژدرهای زیردریایی را افزایش دهید، واقعا مجموعه ای از مسائل وجود دارد که مشکل ساز می شوند.»

به رغم تمامی ابهامات درباره صحت ادعاهای اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلمی، این نیروی نظامی اعلام کرده است که در روزهای پیش رو، تسلیحات نظامی پیشرفته دیگری را نیز آشکار خواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates