29.03.2006

متن کامل جدیدترین بیانیه پیشنهادی انگلیس و فرانسه به شورای امنیت درباره ایران

پیک ایران:
خبرگزاری های غربی متن بیانیه پیشنهادی انگلیس و فرانسه به شورای امنیت درباره مسئله هسته ای ایران را منتشر کردند که به ادعای آنان برای جلب نظر روسیه و چین اصلاح شده است .
به گزارش خبرگزاری “مهر” متن این بیانیه که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده و نسخه ای از آن نیز در اختیار 15 عضو شورای امنیت قرار گرفته است 9 بند دارد و به شرح زیر است :

1) تاکید مجدد برمعاهده منع تکثیر سلاح های هسته ای و یادآوری حق کشورها در بندهای یک و 2 پیمان برای توسعه تحقیق ، تولید و استفاده بدون تبعض صلح آمیز از انرژی هسته ای .

2) یاد آوری مسئولیت اصلی (شورای امنیت ) برای حفظ صلح و امنیت بین المللی.

3) ذکر نگرانی های جدی مندرج در بسیاری از گزارش ها و قطعنامه های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه های هسته ای ایران که (محمد البرادعی) مدیرکل آژانس آن را گزارش کرده است ازجمله قطعنامه فوریه شورای حکام (GOV/2006/14).

4) همچنین ذکر نگرانی های جدی ، که گزارش مدیرکل در 27 فوریه 2006 (GOV/2006/15) تعدادی ازاین نگرانی های مهم را فهرست کرده است از جمله، موضوعاتی که می تواند ابعاد هسته ای نظامی داشته باشد و اینکه آژانس نمی تواند نتیجه بگیرد که در ایران فعالیت ها و موضوعات هسته ای اعلام نشده ای وجود ندارد.

5) ذکر نگرانی های جدی درباره تصمیم ایران برای از سرگیری فعالیت های مربوط به غنی سازی از جمله تحقیق و توسعه و تعلیق همکاری با آژانس بر اساس پروتکل الحاقی ان پی تی.

6) شورای امنیت از ایران می خواهد تا گامهای مورد نیاز شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را بردارد به ویژه گام هایی در راستای اولین پاراگراف کاربردی و مؤثر قطعنامه GOV/2006/14 شورای حکام ، که اساساً مربوط به اعتماد سازی در زمینه هدف صرفاً صلح آمیز برنامه های هسته ای و حل و فصل مسائل و سؤالات مهم و تاکیدات در این رابطه و بویژه اهمیت حفظ تعلیق تمام فعالیت های مربوط به غنی سازی و بازفرآوری از جمله تحقیق و توسعه برای راستی آزمایی از سوی آژانس است .

7) شورا بیان می کند که چنین تعلیقی مؤید همکاری ایران با ملزوماتی است که شورای حکام برقرار کرده است و به راه حل دیپلماتیک و گفتگو کمک می کند و تضمین می کند که برنامه های هسته ای ایران صرفاً برای مقاصد صلح آمیز است و تاکید می کند بر تمایل جامعه بین المللی برای تلاش مثبت در خصوص چنین راه حلی که در موارد دیگر نیز به نفع منع تکثیر سلاح های هسته ای خواهد بود .

8) این بیانیه همچنین به شدت از نقش شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی حمایت می کند و مدیر کل آژانس و معاون وی را برای تلاش های پی گیرانه حرفه ای و بی طرفانه آنها برای حل مساله مهم ایران تشویق می کند و بر ادامه تلاش های آژانس برای روشن کردن تمام مسائل مهم برنامه های هسته ای ایران تاکید می کند.

9) شورای امنیت سازمان ملل متحد از رییس اژانس بین المللی انرژی اتمی می خواهد ظرف سی روز گزارشی درباره فرآیند پایبندی ایران به اقداماتی که شورای حکام خواستار آن شده بود ، به شورای امنیت و بطور موازی به شورای حکام ارائه کند و این شورا موافقت خود را با ادامه بررسی و نظارت بر برنامه هسته ای ایران اعلام می کند .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates