28.03.2006

اعلام آمادگی رژيم اسلامی, برای مقابله به حمله نظامی آمريکا

روشنگری:
*اعلام آمادگی رژيم برای مقابله با حمله نظامی و محتمل دانستن چنين حمله ای در پی تندتر شدن فضای برخورد بر سر محتوای مذاکرات مستقيم ايران و آمريکا در رابطه با عراق و نيز ادامه تلاش های همه جانبه آمريکا برای تصويب قطعنامه ای در شورای امنيت صورت می گيرد که در آن در قالب اولتيماتوم به رژيم اسلامی عملا دست آمريکا برای حمله نظامی به ايران باز گذاشته می شود.

روشنگری:رژيم اسلامی که رهبران و مسوولان آن تاکنون در وجه عمده در تبليغات خود تاکيد می کردند که آمريکا جرات حمله نظامی به ايران را نخواهد داشت؛ اکنون می گويند که چنين احتمالی را واقعی می دانند. با اين حال به جای دست برداشتن از ماجراجويی و در حالی که سرنوشت نهايی يک رويارويی نظامی با آمريکا و اتحاديه اروپا پيشاپيش روشن است و فاجعه عراق چشم انداز تجربی وحشت باری از آينده پس از اشغال را به نمايش گذاشته است, همچنان تاکيد می کنند که ملت ايران بايد خود را فدای رژيم و سياست های هسته ای اش سازد. در اين زمينه خامنه ای در سخنانی در جمع بسيجی ها با اشاره به آنچه “استمرار تهديدات دشمنان” خواند گفت: “ممكن است اين تهديدات در مواردى هم عملى شود”. وی خواستار شد در اين صورت مردم به خاطر حفظ رژيم فداکاری کنند.
به دنبال سخنان خامنه ای, ستاد كل نيروهاى مسلح رژيم با انتشار اطلاعيه ای ادعا کرد که نيروهای مسلح رژيم “آمادگى كامل” داشته و آنچه که در اين اطلاعيه “تهديدات و افزون طلبي‌هاى دشمنان و بدخواهان ” خوانده شد, بی نتيجه دانسته شده است.
اعلام آمادگی رژيم برای مقابله با حمله نظامی و محتمل دانستن چنين حمله ای در پی تندتر شدن فضای برخورد بر سر محتوای مذاکرات مستقيم ايران و آمريکا در رابطه با عراق و نيز ادامه تلاش های همه جانبه آمريکا برای تصويب قطعنامه ای در شورای امنيت صورت می گيرد که در آن در قالب اولتيماتوم به رژيم اسلامی عملا دست آمريکا برای حمله نظامی به ايران باز گذاشته می شود.
در مورد محور اول, آمريکا از زبان سخنگويان ديپلماسی خود تاکيد کرد که هدف مذاکرات با ايران واداشتن رژيم اسلامی به خوداری از مداخله در امور داخلی عراق است. در واکنش به اين برخورد نمايندگان ديپلماسی رژيم نيز اعلام کردند که هدف شان از حاضر شدن در مذاکرات بر سر عراق صرفا “تغيير رويكرد آمريکا در عراق است.”
حميدرضا آصفى در 7 فروردين در پاسخ به اظهارات كونداليزا رايس در مصاحبه با CNN، گفت: “اگر چه ما به نيات آمريكا اعتمادى نداريم، اما نگرانى مضاعف ما از عملكرد غلط آمريكا در عراق از دلايل موافقت با درخواست مسوولان عراقى براى مذاكره است.”
فاکتور ديگری که بر سرنوشت مذاکرات مستقيم بر سر عراق ابهام آفرين شده است, حمله تحريک آميز نيروهای نظامی آمريکا به مسجدی در بغداد است که طبق گزارش بی بی سی آن لاين کشته ها هفت عضو ارتش المهدی پيرو مقتدا صدر و سه عضو يک حزب شيعه ديگر و هفت شهروند غير نظامی بوده اند. اگر اين کشتار بخشی از سياست آمريکا در سرکوب گروههای شيعه طرفدار رژيم تهران در ادامه مخالفت با نتايج انتخابات عراق باشد, ترديدی نيست که بر نتيجه مذاکرات مستقيم دو طرف تاثير مثبتی باقی نخواهد گذاشت.
در مورد محور دوم نيز عليرغم مخالفت تاکنونی چين و روسيه با گنجاندن اولتيماتوم در بيانيه شورای امنيت خطاب به رژيم اسلامی, آمريکا همچنان به تلاش های خود برای کسب جواز حمله نظامی به ايران زير نام شورای امنيت ادامه می دهد. تازه ترين خبرها در اين زمينه حاکی از آن است که رايس روز چهارشنبه با ژاک شيراک در باره پرونده هسته ای ايران ديدار خواهد کرد. همچنين قرار است جلسه ای در روز پنجشنبه اين هفته با حضور وزرای خارجه پنج كشور عضو دايمى شوراى امنيت سازمان ملل به علاوه وزير خارجه آلمان براى بحث درباره پرونده هسته‌اى ايران در برلين برگزار شود.
جک استراو وزير خارجه انگليس در توضيح محور اصلی اين جلسه به خبرنگاران گفت:”ما در نشست برلين تصميم داريم اقدامات بعدى خود را در شوراى امنيت سازمان ملل متحد بررسى كنيم”.
گفتنی است به دنبال طولانی شدن مذاکرات در شورای امنيت سازمان ملل برای تصميم گيری در باره اقدام جمعی اين شورا در قبال پرونده هسته ای ايران و مخالفت های روسيه و چين برخی از تحليل گران غربی اين احتمال را مطرح کردند که آمريکا مانند مورد عراق بدون جلب توافق شورای امنيت نسبت به حمله به ايران اقدام کند.

8 فروردین 1385 04:33

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates