24.03.2006

فشار ایران بر شیعیان برای ابقای جعفری

رادیو فردا:
در آغاز دورجدید مذاکرات بر سر دولت جدید، قانونگذاران شیعه گفتند از سوی حکومت ایران برای ابقای جعفری در نخست وزیری عراق زیرفشار قرار دارند
سیاستمداران عراقی، امروز، جمعه، مذاکرات خود در زمینه تشکیل یک دولت جدید را از سر خواهند گرفت. در همین حال، قانونگذاران شیعه تاکید کرده اند که در نظر ندارند ابراهیم جعفری، نخست وزیر موقت را که برای یکدوره دیگر نخست وزیری در نظر گرفته شده است، کنار نهند. مقامات شیعه گفتند حکومت ایران از ابراهیم جعفری پشتیبانی می‌کند و سیاستمداران شیعه را برای حمایت از وی تحت فشار قرار داده است. در مذاکرات امروز جمعه بر سر انتخاب نخست وزیر، رئیس مجلس و رئیس جمهوری تصمیم گرفته می شود. انتظار می‌رود جلال طالبانی، رئیس جمهوری موقت که یک کُرد است سمت ریاست جمهوری را حفظ کند.
بکتاش خمسه پور (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:23 mins ]

بکتاش خمسه پور (رادیو فردا): مذاکرات چند حزبی که به واسطه زلمای خلیل زاد، سفیر آمریکا جریان داشته است، بدلیل تعطیلات شیعیان و کُردها از روز یکشنبه بطور موقت قطع شده بود. محمود عثمان، قانونگذار کُرد گفت، این مذاکرات قرار است روز جمعه، امروز در دفتر جلال طالبانی، رئیس جمهوری از سر گرفته شود.
زلمای خلیل‌زاد بر سیاستمداران عراقی فشار سنگینی آورده تا بر بن‌بستی که پیرامون گزینش ابراهیم جعفری بوجود آمده است فائق گردند. جناح‌های سیاسی شیعیان سکولار، و احزاب کُرد و سنی، بشدت با انتخاب مجدد ابراهیم جعفری مخالفند.

باور می‌رود که اندکی کمتر از نصف ائتلاف یکپارچه عراق، تشکل سیاسی عمده شیعیان، که بزرگترین تشکل در پارلمان عراق است نیز خواهان نخست وزیری دوباره ابراهیم جعفری نیست. ائتلاف موسوم به یکپارچه، 130 کرسی از 275 کرسی پارلمان عراق را در دست دارد.

زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در بغداد، از یکسو، و آیت‌الله‌العظمی علی سیستانی، مرجع ارشد شیعیان در عراق، از سوی دیگر، خواهان تسریع روند گزینش نخست وزیر و تشکیل دولت جدید عراق
شدند.

در دوازدهم فوریه، 23 بهمن، قانونگذاران شیعه ابراهیم جعفری را با اختلاف یک رای به عادل عبدالمهدی، معاون رئیس جمهوری از تشکل موسوم به مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق ترجیح دادند. عادل عبدالمهدی روز سه‌شنبه بدنبال دیدار با آیت‌الله سیستانی به خبرنگاران گفت که دکتر جعفری همچنان نامزد ائتلاف است و اینکه ائتلاف کس دیگری را معرفی نکرده است.

مقامات شیعه می‌گویند که ایران از ابراهیم جعفری پشتیبانی می‌کند و سیاستمداران شیعه را برای حمایت از وی تحت فشار قرار داده است. بدنبال درخواست عبدالعزیز حکیم که ریاست ائتلاف شیعیان در پارلمان را برعهده دارد، حکومت ایران و دولت آمریکا هفته گذشته توافق کردند مذاکراتی را درباره عراق برگزار کنند.

جواد الملکی، نماینده پارلمان و از مسئولان ارشد حزب الدعوه که رهبری آنرا ابراهیم جعفری در دست دارد، گفت در میان موضوعاتی که انتظار می‌رود روز جمعه، امروز مورد مذاکره قرار گیرند، برنامه دولت جدید، شورای امنیت ملی که اعضای آن اخیرا منصوب شده‌اند و سمت‌های نخست وزیری، ریاست جمهوری و ریاست پارلمان جای دارند.

وی گفت، چنانچه سنی‌ها کاندیدایی برای سمت ریاست جمهوری نداشته باشند، این سمت از آن کُردها خواهد بود. انتظار می‌رود، جلال طالبانی، رئیس جمهوری موقت که یک کُرد است سمت ریاست جمهوری را حفظ کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates