21.04.2003

مزروعي: ما به دنبال رابطه با آمريكا بوده و هستيم

سياست تنش‌زدايي در عرصه سياست خارجي مي‌بايست با همه لوازم و مقتضياتش پذيرفته و اجرا شود.

رجبعلي مزروعي، سخنگوي فراكسيون مشاركت مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار «بازتاب» با اعلام اين مطلب درباره سياست تنش‌زدايي و دستاوردهاي آن گفت: شايد اگر اين سياست از زماني كه آقاي خاتمي آن را به صورت عمومي اعلام كرد، پيگيري مي‌شد، وضعيت كشور بهتر از زمان كنوني بود، بنابراين در شرايط خاصي كه ما با آن روبرو هستيم، تنها راهي كه مي‌تواند براي ما در عرصه سياست خارجي پاسخگو باشد، همين سياست تنش‌زدايي است.

وي به تحركات و جريان‌هاي مخالف با اين سياست اشاره كرد و افزود: متأسفانه يك جريان متشكل از برخي افراد نظامي پس از روي كار آمدن آقاي خاتمي هم به صورت نظري با اين سياست مخالفت كردند و هم عملا نگذاشتند كه در عرصه سياست خارجي، اين مسأله به درستي اعمال شود و همواره به دنبال اين بودند كه اين سياست را شكست خورده جلوه دهند. همين جريان هم‌اكنون كه منطقه دچار تحولات عظيمي شده، عموما گزينه سكوت را برگزيده‌ و موضع جديدي نگرفته‌اند.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، ارتباط با كشورهاي اروپايي را، بزرگترين دستاورد سياست تنش‌زدايي دانست و تصريح كرد: پيش از دوم خرداد 76، روابط ما با كشورهاي اروپايي به نازل‌ترين وجه رسيده بود ولي، پس از دوم خرداد در راستاي همين سياست، روابط ما با همه كشورهاي اروپايي بازسازي شد و در مجموع دستاوردهاي اين سياست را مي‌توانيم به وضوح در عرصه سياست خارجي و اقتصادي مشاهده كنيم.

وي افزود: همچنين با بسياري از كشورهاي منطقه و همچنين آسياي شرقي توانستيم با پيگيري همين سياست روابط حسنه‌اي داشته و در بسياري از زمينه‌ها با اين كشورها همكاري‌هاي مستمري داشته باشيم. در مجموع مي‌توان گفت، سياست تنش‌زدايي جايگاه ما را در عرصه جهاني ارتقا بخشيد.

وي در ادامه به بحث ارتباط ايران با آمريكا اشاره كرد و گفت: به دليل مسايل و مشكلات و بينش‌هاي خاصي كه در كشور وجود داشت، هيچگاه اجازه داده نشدكه بحث رابطه با آمريكا اجرا شود و حتي در اين زمينه بحث و تبادل نظر شود و عملا ما اين فرصت را از دست داديم. اما در زمان كنوني، به نظر مي‌رسد كه در رابطه با آمريكا بايد اقدام جديدي صورت گيرد و بتوانيم متناسب با رفتار و عمل آنان، اقداماتي را در جهت عادي‌سازي روابط انجام دهيم كه البته در اين رابطه ما نياز به مجموعه سياست‌هاي خاصي داريم كه شايد بهتر باشد اول از نهادهاي مدني مثل مجلس آغاز شود بعد نهادهاي حكومتي اين سياست را انجام دهند. در مجلس هم اكثريت موافق اين مسأله هستند، كما اينكه پيشتر هم بحث رابطه با آمريكا مطرح بود و بنا به دلايلي مسكوت ماند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates