13.03.2006

زلمای خلیلزاد درخواست کمک از جمهوری اسلامی را برای فرونشاندن ناآرامی های عراق تکذیب کرد

خُسن آقا: ما آخر نفهمیدیم آقایان آمریکایی می‌خواهند با جمهوری اسهالی مذاکره کنند یا نه این دومین بار هست که آقای خلیل زاد نخ می‌دهد و تا آقایان می‌خواهند نخ را بگیرند آقایان هاشا می‌کنند، خودتان خبر را بخوانید:
رادیو فردا: یک روز پس از آنکه زلمای خلیلزاد سفیر آمریکا در عراق اعلام آمادگی کرد که با مسولان جمهوری اسلامی بر سر اوضاع عراق به گفتگو بنشیند، انتشار گزارش هایی در مورد ارسال نامه ای از سوی آقای خلیلزاد به جمهوری اسلامی با واکنش فوری اما ناروشن مقامهای هر دو کشور ایران و آمریکا روبرو شد. در بیانیه ای که از سوی سفارت آمریکا در بغداد منتشر شد، در عین حال گفته می شود که آقای خلیلزاد اختیار دارد با مقامهای ایرانی بر سر نگرانی های دو کشور گفتگو کند. اما او هیچ نامه ای به ایرانی ها نفرستاده است. آقای خلیلزاد هم روز یکشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه سی ان ان گفت هیچ جلسه ای با حضور مقامهای آمریکایی و ایرانی برگزار نشده است. یک مقام ارشد جمهوری اسلامی که نخواست نامش فاش شود ابراز علاقه ایران به گفتگو با آمریکا را پیش از خروج نیروهای آمریکا در عراق تکذیب کرد.

جمشید زند (رادیو فردا): روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز به نقل از روزنامه نگاران ایرانی در تهران نوشت یک مقام بلندپایه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی نامه ای را که دستخط زلمای خلیلزاد سفیر آمریکا در عراق است به آنان نشان داده است. به نوشته این روزنامه آقای خلیلزاد در نامه ای که به زبان فارسی خطاب به مقامهای ایرانی نوشته از آنان خواسته است برای گفتگو درباره عراق هیاتی را به بغداد اعزام کنند.
سفارت آمریکا در بغداد بلافاصله پس از انتشار این گزارش وجود چنین نامه ای را تکذیب کرد. در بیانیه ای که از سوی سفارت آمریکا در بغداد منتشر شد، در عین حال گفته می شود که آقای خلیلزاد اختیار دارد با مقامهای ایرانی بر سر نگرانی های دو کشور گفتگو کند. اما او هیچ نامه ای به ایرانی ها نفرستاده است.

آقای خلیلزاد هم روز یکشنبه در مصاحبه ای تلویزیونی با شبکه سی ان ان گفت هیچ جلسه ای با حضور مقامهای آمریکایی و ایرانی برگزار نشده است. وی همچنین بار دیگر نگرانی آمریکا از روابط جمهوری اسلامی با شبه نظامیان و گروه های تندرو عراقی را ابراز کرد.

آقای خلیلزاد یک روز پیش از آن نیز در گفتگویی با یک شبکه تلویزیونی عراقق گفته بود که آماده است با مقامهای ایرانی به گفتگو بنشیند. جمهوری اسلامی بارها از طرف آمریکا و شماری از مقامهای عراقی به دخالت در امور عراق و کمک به شورشیان متهم شده است.

ساندی تایمز به نقل از یک منبع نزدیک بهدولت ایران نوشت جمهوری اسلامی آماده است برای گفتگو بر سر موضوع عراق در جلسه مشترکی با آمریکا شرکت کند اما این جلسه باید در یک کشور بیطرف برگزار شود.

به نوشته این روزنامه ایران امیدوار است شرکت در چنین جلسه ای به تدریج زمینه گفتگو بر سر برنامه های هسته ای را آماده سازد. در همین حال گفته شد یک مقام ارشد جمهوری اسلامی که نخواست نامش فاش شود ابراز علاقه ایران به گفتگو با آمریکا را پیش از خروج نیروهای آمریکا در عراق تکذیب کرده است. وی همچنین وجود نامه ای را که به آقای خلیلزاد نسبت داده می شود رد کرد ولی در عین حال بدون اشاره به جزییات گفت آمریکا از طرق دیگر سعی کرده است با مقامهای ایران تماس بگیرند.

ساندی تایمز به نقل از تحلیلگران و برخی از مقامهای عراق نوشت ایران روابط نزدیکی با رهبران جدید شیعه عراق دارد و بی ثباتی در آن کشور در مقطع کنونی به نفع ایران است زیرا ناآرامی در عراق می تواند فشار آمریکا بر جمهوری اسلامی را کاهش داده و توجه آنرا به نقاط دیگر جلب کند.

چندروز پیش نیز دانلد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا گفت جمهوری اسلامی از طریق اعزام نیروهای مسلح سپاه پاسداران به عراق در امور داخلی آن کشور مداخله می کند. ایران بارها اتهام مداخله در امور داخلی عراق را رد کرده است اما آمریکا می گوید ایران و سوریه دو کشور همسایه عراق به شورشیان ضدآمریکایی کمک می کنند و در ناآرامیهای عراق نقش دارند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates