28.02.2006

رژیمی که بند بند وجود آن در فساد فرو رفته

روز:
تکرار ماجرای فاضل خداداد یا قتل های زنجیره ای؟
بازداشت متهم و قاضی در یک پرونده سیاسی
حمید احدی

با بازداشت یک بازرگان و یک کارشناس ویژه قضائی، توجه محافل سیاسی به یک درگیری تازه امنیتی و جنگ قدرت مهم در سیستم امنیتی و قضائی کشور جلب شده است. محافل مزبور در این ارتباط، به ویژه نگران نقش تیم جدید امنیتی هستند که به وزارت اطلاعات بازگشته اند.

دو هفته پیش با دستگیری “حسین داروغه” بازرگان موفق ایرانی که در عین حال نمایندگی چند شرکت برزگ نفتی را در دست دارد، به نظر رسید که ماجرای پرونده سازی هائی که تحت عنوان “مافیای نفتی” از سوی احمدی نژاد رییس جمهور دنبال می شد، به نقطه عمل رسیده و برای برخورد با برخی مدیران نفتی که عملا دولت جدید نتوانسته آن ها را حذف کند، پرونده های جدیدی در حال تشکیل است.

روزگذشته دخالت سایت بازتاب در ماجرا آشکار کرد که جنگ درونی قدرت در پشت سیستم های قضائی و امنیتی بالاگرفته است. این سایت خبر داد که “جمال بهادری” که مشغول رسیدگی به پرونده حسین داروغه بوده هم دستگیر شده است. آن چه بر اهمیت خبر بازتاب می افزاید حاشیه ای است که بر خبر دستگیری جمال بهادری نوشته شده و در آن از حسین داروغه، به عنوان “جاسوس دوجانبه” نام برده است.

یکی از مطلعان امور سیاسی به “روز” گفت گرچه بازتاب احتمال داده که با این پرونده ماجرائی همچون قتل های زنجیره ای در پیش باشد، اما محتمل تر این است که ماجرائی مانند اعدام فاضل خداداد اتفاق بیفتد که در آن زمان هم گروهی که با محسن رفیق دوست رقابت داشت این بازرگان را – که با حمایت و تضمین وی وارد کشور شده بود – به دام انداخت و نامبرده سرانجام در دادگاهی که ریاست آن با محسنی اژه ای وزیر فعلی اطلاعات بود به اعدام محکوم شد.

این مطلع سیاسی معتقد است آن چه که ماجرای پرونده حسین داروغه را به پرونده فاضل خداداد شبیه می کند به جز شکل بازجوئی ها و آغاز پرونده سازی، تلاشی تبلیغاتی است که برای اقناع افکارعمومی به جدی بودن مبارزه با فساد [و دانه درشت ها] در ماه های اخیر پدید آمده است.

در حالی که بازتاب خبر داده که جمال بهادری در جریان بررسی پرونده داروعه به “اطلاعات تکان دهنده ای” دست یافته و در مورد “ارتباط با وی مسوولان” هم به حقایقی رسیده است، اما برخی تحلیل گران احتمال می دهند که جمال بهادری به خاطر اعلام بی مبنا بودن اتهامات وارده بر داروغه دستگیر شده باشد.

در همین راستا، ابتدا عده ای به خانه بهادری در قم دستبردی زده اند و با برداشتن مقداری از مدارک و لوازم شخصی او، در تهران به دفتر کار وی [که سایت بازتاب آن را در خیابان ولیعصر نشانی داده ] مراجعه و وی را دستگیر کرده اند. انتشار شایعه دستگیری جمال بهادری در محافل سیاسی با اهمیت و نشانه جسور شدن گروه های تجسسی وابسته به مراکز قدرت تلقی شده است.

بهادری کسی است که به نوشتبه بازتاب كارشناس ویژه رئیس قوه قضائیه در دوران مسئولیت آیت‌الله یزدی و آیت‌الله شاهرودی بوده و رسیدگی به تعدادی از پرونده‌های ملی طی بیست سال اخیر را بر عهده داشته است. سایت مزبور می افزاید این قاضی به تازگی از عدم رسیدگی به آلودگی‌های سنگین در سطوح بالای برخی دستگاه‌های امنیتی و قضائی به شدت ناراضی بوده و در پی انتقال اطلاعات این پرونده به رهبری بوده است.

بازتاب در خبر خود علاوه بر آن که از زبان خانواده جمال بهادری از دستگیری وی توسط نیروهای امنیتی و نحوه آن ابراز تعجب کرده و حتی احتمال داده افتضاحاتی مانند ماجرای قتل های زنجیره ای در پشت درگیری های امنیتی در پیش باشد، اما در عین حال، ، اتهام گروه مقابل به حسین داروغه را تائید کرده و تازه به گفته کارشناسان با افزودن “جاسوس دو جانبه ایران و انگلیس” بر هیجان و شدت آن افزوده است.

از سوی دیگر می توان پنداشت که با توجه به سرد شدن روابط ایران و بریتانیا و با توجه به اتهاماتی که هر دو کشور علیه هم وارد می کنند، و همچنین، با توجه به این که دفتر داروغه در لندن فعال بوده و او خود نمایندگی چند شرکت نفتی بین المللی مستقر در لندن را به عهده دارد، دستگیری وی با مسائل سیاسی خارجی هم مرتبط باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates