31.03.2003

عفوبین الملل نسبت به تشدید نقض حقوق بشر بر اثر جنگ هشدار داد

سازمان عفو بین الملل توماری با بیش از یک و نیم میلیون امضا برای نخست وزیر انگلستان ارسال کرد

آتش سوزی مهیب مرکز شهر بغداد را در کام کشید
آخرین خبرها از ادامه نبردها در جنوب عراق
در ده روز، آمریکا شش هزار بمب بر عراق فرو ریخته است
کشورهای مختلف جهان، همچنان صحنه تظاهرات گسترده ضدجنگ است

دوشنبه ١١ فروردین ١٣٨١ – ٣١ مارس ٢٠٠٣

دفتر مرکزی سازمان عفوبین الملل روز یکشنبه با انتشار بیانیه ای در لندن نسبت به تشدید نقض حقوق بشر در سراسر جهان در پی آغاز جنگ با عراق هشدار داد. این سازمان در بیانیه خود تاکید کرد که نقض شدید حقوق بشر در عراق تنها نگرانی موجود در این زمینه همزمان با آغاز جنگ آمریکا و انگلیس علیه آن کشور نیست بلکه طی چند روز گذشته گزارشهای زیادی از نقض حقوق بشر در ١٤ کشور دیگر در ارتباط با جنگ ثبت شده است.

عفو بین الملل از ایجاد محدویت برای برگزاری اعتراضات ضد جنگ، حمله پلیس به تجمعات مخالفان جنگ و تشدید محدودیت نسبت به پناهجویان به عنوان سه مورد مشخص از نقض حقوق بشر در برخی از کشورها نام برده است.

در این بیانیه تصریح شده است که در برخی از کشورها از جمله آمریکا، انگلیس و بلژیک جهت ایجاد محدویت برای راهپیماییها و تجمعات ضد جنگ به قوانین ضد تروریستی متوسل می شوند.

عفو بین الملل همچنین در این مورد به ایجاد درگیریهای خشونت آمیز در کشورهای سودان، مصر، ترکیه و یونان علیه مخالفان جنگ اشاره کرده است که منجر به کشته یا زخمی شدن تعدادی از مردم شده است. به نوشته این بیانیه، از آغاز جنگ تاکنون محدودیت علیه پناهجویان خارجی بویژه عراقیها افزایش یافته بطوری که چند کشور اروپایی از جمله انگلیس پاسخگویی به درخواست پناهجویان عراقی را معلق نموده اند.

عفو بین الملل ، در بیانیه خود از دولتها خواسته است تا به حق آزادی برگزاری اعتراضات مردمی علیه جنگ احترام گذاشته و محدودیت های ایجاد شده برای پناهجویان را از بین ببرند.

به گزارش بی بی سی عفو بین الملل، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، گفته است که تعدادی از کشورهای جهان از جنگ با عراق به عنوان فرصتی برای نقض حقوق بشر سوء استفاده کرده اند. در گزارش عفو بین الملل آمده است که در تعدادی از کشورها، مقامات دولتی مانع از برگزاری تظاهرات ضد جنگ شده اند.

از جمله در بلژیک، بیش از چهارصد و پنجاه معترض به جنگ به طور موقت بازداشت شدند و در بریتانیا، ماموران پلیس تعدادی از کسانی را که عازم تظاهرات بودند بدون دلیل موجه متوقف کرد و به بازرسی بدنی آنان پرداخت.
این سازمان همچنین ماموران امنیتی تعدادی از کشورها را به استفاده خشونت بیش از حد علیه تظاهر کنندگان متهم کرده است.

بدترین مورد در سودان روی داده که گفته می شود سه دانشجو در جریان تظاهرات ضد جنگ عراق در آن کشور کشته شدند.

عفو بین الملل از تعدادی از کشورها، از جمله ایالات متحده، به دلیل محدودیت هایی که برای پناهجویان وضع کرده اند به شدت انتفاد کرده است.

در گزارش عفو بین الملل از دولت های اردن، اسپانیا، آلمان، آمریکا، بریتانیا، بلژیک، ترکیه، دانمارک، سودان، سوئد، مصر، نروژ، یمن و یونان به دلیل نحوه برخورد آنان با وضعیت حقوق بشر در ارتباط با جنگ عراق انتقاد شده است.

سازمان عفو بین الملل همچنین روز یکشنبه با ارسال توماری برای نخست وزیر انگلیس از وی خواست تا نسبت به قوانین بین المللی و رعایت حقوق بشر در طول جنگ با عراق وفادار بماند. در این تومار که عصر روز گذشته تحویل دفتر “تونی بلر” در خانه شماره ١٦ داونینگ استریت شد، از نخست وزیر انگلیس خواسته شده است تا از نفوذ خود بر رییس جمهوری آمریکا استفاده کرده و وی را نیز وادار به رعایت اصل یک از کنوانسیون سال ١٩٤٩ ژنو نماید.

در این تومار نسبت به بمباران مراکز غیرنظامی از قبیل مرکز رادیو و تلویزیون عراق و نیز کشتار غیرنظامیان ان کشور ابراز نگرانی شده است. این تومار را که گفته شده به نمایندگی از یک میلیون و ٦٦٦ هزار تن از اعضای عفوبین الملل نوشته شده است، مسوولان دفاتر عفو بین الملل در شیلی، تونس، اسراییل، ژاپن، آمریکا و انگلیس به همراه تعدادی از مادران انگلیسی مخالف جنگ تحویل دفتر نخست وزیری دادند.

علت حمل و تحویل تومار توسط تعدادی از مادران انگلیسی مخالف جنگ همزمانی آن با روز مادر در این کشور اعلام شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates