26.02.2006

پشت پرده اظهارات حسن روحانی در مورد پرونده هسته‌ای ایران، ایرانیوز

گویا نیوز:
دکتر اکبری: سخنان آقای روحانی آرایش دیپلماتیک ایران را به هم ریخت

ظاهراً جناب روحانی چندین ماه پیش به منظور خاصی، یک سخنرانی در یک جلسه بسته یا طبقه‌بندی شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده و تلاش نموده که اثبات کند در طول 3 سال قبل از آن که مسأله هسته‌ای ایران در برد یا تابلوی اولیه آژانس مطرح شده باشد، هرگونه تصمیم اتخاذ شده از سوی او منطقی‌ترین انتخاب و مهم‌ترین و صحیح‌ترین اقدام بوده است.روحانی، اذعان می‌کند که ایران فعالیت‌هایی داشته که از آژانس مخفی نگه داشته که در ادبیات حقوقی آژانس به آن جلوگیری از دسترسی (Access Denied) می‌گویند و این یکی از تخلفاتی است که می‌تواند کشوری را به خاطر آن به شورای امنیت ارجاع کنند !

دکتر علیرضا اکبری، مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی (تصمیم) در گفت و گو با خبرگزاری ایرانیوز، بااشاره به آنچه که درج اظهارات نسبت داده شده به دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی (حسن روحانی) در برخی نشریات به نقل از نشریه راهبرد نامید، اظهارداشت: هر کس ذره‌ای ذکاوت و درک داشته باشد، می‌داند که بیان این اظهارات به روحانی نمی‌چسبد و از درایت چنین شخصیتی به دور است.

دکتر اکبری به تاریخچه جلسه مذکور که گفته می‌شود حسن روحانی در آن به ایراد سخن پرداخته، اشاره کرد و اظهار داشت: ظاهراً جناب روحانی چندین ماه پیش به منظور خاصی، یک سخنرانی در یک جلسه بسته یا طبقه‌بندی شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده و تلاش نموده که اثبات کند در طول 3 سال قبل از آن که مسأله هسته‌ای ایران در برد یا تابلوی اولیه آژانس مطرح شده باشد، هرگونه تصمیم اتخاذ شده از سوی او و هر اقدامی که انجام داده، منطقی‌ترین انتخاب و مهم‌ترین و صحیح‌ترین اقدام بوده است.

معاون راهبردی سابق وزیر دفاع، افزود: به نظر می‌رسد که حسن روحانی در صورت بیان اظهارات مندرج در نشریه راهبرد، قصد داشته که به این سؤال پاسخ دهد که آیا ما حق انتخاب‌های دیگری نیز داشته‌ایم یا خیر و از پاسخی که ایران به نام محمد البرادعی در سال 2002 ارایه نموده بود، دفاع کند.

وی تاریخ این نامه را بعد از ژوئیه 2002 اعلام کرد و گفت: ابتدا محمد البرادعی نامه‌ای خطاب به ایران نوشت و به استناد اظهارات منافقین، خواست که ایران اعلام کند که آیا فعالیت‌های مخفی هسته‌ای دارد و اقداماتی را از آژانس پنهان نگه داشته است؟
دکتر اکبری افزود: آقای روحانی شخصاً درباره این که به آن نامه چگونه پاسخ داده شود و یا اساساً پاسخ داده شود یا خیر، مؤثر بود.

بنابراین از روز اول تا آخرین روز که مسؤولیت شورای عالی امنیت ملی را بر عهده داشت و هنوز هم که طرف مشورت است، به عنوان عضو شورای عالی امنیت ملی، نقش تعیین کننده ، مؤثر و حساسی داشته و دارد.

مدیر مؤسسه مطالعات راهبردی (تصمیم)، اظهارات منتسب به حسن روحانی را دارای چند رکن دانسته و افزود: روحانی، اذعان می‌کند که ایران فعالیت‌هایی داشته که از آژانس مخفی نگه داشته که در ادبیات حقوقی آژانس به آن جلوگیری از دسترسی (Access Denied) می‌گویند و این یکی از تخلفاتی است که می‌تواند کشوری را به خاطر آن به شورای امنیت ارجاع کنند.

وی افزود: آقای روحانی در این اظهارات منتسب، اذعان می‌کند که جمهوری اسلامی ایران در طول سالهای گذشته (18 سال) فعالیت‌هایی داشته که از دید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخفی نگه داشته است.
«این سخن، سنگین و پرهزینه محسوب می‌شود».

آقای روحانی، مجدداً اعلام می‌کند که ایران نه تنها فعالیت‌های پنهانی داشته، بلکه این فعالیت‌ها در چارچوب اهداف غیر شفاف بوده‌است و معنای حقوقی این سخن، از دیدگاه آژانس انحراف (Deviation) است که باز به خاطر آن می‌توانند کشور را به شورای امنیت ارجاع دهند.

دکتر علیرضا اکبری، در ادامه به خبرنگار ایرانیوز گفت: حسن روحانی در ادامه جلسه سخنرانی منتسب به او، بیان می‌کند که ایران در تعهدات خود نسبت به آژانس، پادمان و معاهدات، تبعیت لازم و کافی را نداشته و معنای حقوقی این حرف نیز عدم متابعت (None Compolaince) است.
در حیقت، آقای روحانی با ظرافت می‌خواهد اثبات کند که ایران مشمول همه عناصر معنوی تخلفاتی که به موجب آنها یک کشور باید به شورای امنیت ارجاع و مجازات شود، بوده‌است و ما (حسن روحانی و همکارانش) هر کاری در طول ژوئیه 2002 تا آگوست 2005 یعنی مدت 3 سال انجام دادیم، «هنرمندانه» برای ایران پیروزی به ارمغان آورده است چرا که کشوری که همه عناصر لازم برای رفتن به شورای امنیت را به صورت مسجل داشته، نه تنها نگذاشتیم که به شورای امنیت برود، لاجرم نگذاشته‌ایم که مجازات شود، بلکه فراتر از آن، امتیازاتی را هم برای جمهوری اسلامی ایران از نظام بین‌الملل گرفته‌ایم.

معاون راهبردی سابق وزیر دفاع تصریح کرد: جناب روحانی اگراین اظهارات را بیان کرده باشد، خود را تطهیر نموده و غسل تعمید داده است. البته اگر این سخنان در یک جلسه خصوصی، محدود و بسته ذکر شده بود، اعتراضی نبود، اما در شماره پاییز نشریه راهبرد این اظهارات درج شد. در حقیقت ادعاهایی که اثبات نشده و صرف نظر از قابل اثبات بودن یا نبودن، دارای طبقه‌بندی خاص بوده و از جمله اطلاعات امنیت ملی محسوب می‌شود، در نشریه تحت مدیریت حسن روحانی درج شده است.

همان زمان، از قرار برخی بزرگان نظام به این رخداد اعتراض کردند و حتی ظاهراً بنا شد که این سخنان منتسب تکذیب شود، اما نشد.

دکتر اکبری، با اشاره به چاپ مجدد این مقاله در روزنامه شرق، مدعی شد که این موضوع احتمالاً خواسته یا ناخواسته از سوی حسن روحانی بیان شده ،افزود: چاپ مجدد این مقاله یا سخنرانی، دستمایه‌ای شد برای آنکه آرایش دیپلماتیک ایران به هم بریزد. در حقیقت همان بار نخست چاپ این اظهارات، ایران توانسته بود که دوباره یو.سی.اف اصفهان را راه‌اندازی کند و دیگران نیز در مقابل این رخداد نتوانسته بودند که اقدامی بر علیه کشورمان صورت دهند.

گفته می‌شود که در آن روزها، برخی افراد از طرف‌های اروپایی گله کرده بودند که اگر قرار بود امتیاز راه‌اندازی یو.سی.اف را بدهید، چرا به تیم جدید دادید و به تیم سابق ندادید.

دکتر اکبری، یادآور شد: اخیراً نیز ایران مسأله تحقیقات را دوباره راه‌اندازی کرد و بنیان توافق‌های پاریس و سعدآباد به نفع منافع ملی ایران متحول شد، اما غربی‌ها ما را تهدید کردند که بلادرنگ پرونده ایران را به شورای امنیت می‌فرستند و حتی مجازات و اقدام نظامی به عمل می‌آورند، اما این اتفاق عملاً منجر شد به این که در اجلاس اضطراری فوریه، مجدداً طرح مکانیسم ماشه اجرا شد و از مدیر کل خواسته شد که فقط پرونده ایران را به شورای امنیت گزارش کند.

حال به نظر می‌رسد که این عکس‌العمل غرب برای برخی آقایان خوش نیامده و آنها مایلند پاسخ رفتارهای حق‌طلبانه دیپلماسی هسته‌ای ایران، با برخورد و مجازات غرب مواجه یا همراه شود. به ویژه آنکه جمهوری اسلامی ایران، از طریق مذاکرات با مسکو، چارچوب لازم برای بازگشت به شورای حکام و تثبیت تحقیق و توسعه و حد معینی از غنی‌سازی را به دست آورده بود و طرف‌های ذیربط آماده شده بودند که در سطوحی، اعلام آمادگی جهت توافق را در این جهات، نمایان سازند.

بر این مبنا، ایران می‌توانست تضمین دهد که غنی‌سازی صنعتی را موکول به بعد کند و در چارچوب مشخصی به حل و فصل موضوع نزدیک شود، اما مجدداً آنچه را که وی اظهارات ضد امنیت ملی نسبت داده شده به آقای روحانی خواند، باعث شد که موضوعات نزدیک شده به توافق با اظهاراتی که از ریشه فاقد حقیقت بوده و کذب محض است، منتشر و بر اساس همین اظهارات، طرفهای مقابل ناگهان و دوباره به وضعیت ماقبل بازگردند و هارمونی و نظم ایجاد شده را به هم بریزند.

دکتر اکبری، در پایان تصریح کرد: البته اگر انسان‌های ساده لوح، این اظهارات را ببینند، خواهند گفت که گوینده این سخن می‌خواسته هم از تیم جدید انتقام بگیرد و هم توافق تیم جدید و نظام بین‌المللی را بر هم بزند تا اقدامات خود را توجیه کند. لیکن هرکس که ذره‌ای ذکاوت و درک داشته باشد، می‌داند که این حرف‌ها به جناب روحانی نمی‌چسبد و از عقل و درایت او به دور است.

اکبری تاکید کرد: صرف نظر از صحت و سقم این اظهارات و این که عبارات مذکور به شخص آقای روحانی نسبت داده شده و یا خیر نکته مهم این است که بیگانگان هوس سوء استفاده از این عبارات و جملات را نکنند چراکه در هرصورت دکتر روحانی منافع ملی ایران را به هرچیز دیگر ترجیح می دهد.

متن سخنان روحانی

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates