26.02.2006

موافقت اصولی ايران با طرح روسيه

خُسن آقا: حالا آقایون برای بسیجی‌ها چه استدلالی می‌خواهند بکنند؟؟؟
پیک ایران:

بی بی سی : غلامرضا آقازاده، رييس سازمان انرژی اتمی ايران در کنفرانس خبری مشترکی با سرگئی کرينکو، همتای روسی خود در بوشهر از موافقت اصولی جمهوری اسلامی با طرح روسيه در مورد غنی سازی اورانيوم ايران در خاک آن کشور خبر داده و در عين حال تاکيد کرده است که مذاکرات در اين زمينه در روزهای آينده در مسکو پی گرفته خواهد شد.
سرگئی کرينکو نيز در همين زمينه اظهار داشت که از نظر روسيه، دستيابی به فن آوری هسته ای حق مسلم هر کشوری در دنيا از جمله ايران است و از سوی ديگر، جامعه‌ بين‌المللی نيز حق دارد که خواستار تضمين های لازم برای عدم گسترش سلاح های هسته‌ ای از اين كشور شود.
روسای سازمان های انرژی اتمی ايران و روسيه در حالی از پيشرفت در مذاکرات و نزديک شدن به توافق بر سر طرح روسيه سخن گفته اند که قرار است گزارش محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی در روزهای آينده در اختيار شورای حکام اين نهاد وابسته به سازمان ملل متحد قرار گيرد.
اين در حالی است که معاون محمد البرادعی برای اطمينان يابی از صلح آميز بودن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به ايران سفر کرده و همزمان، معاون وزير امور خارجه چين نيز برای مذاکره جهت يافتن راه حلی برای خروج از بن بست فعلی در ايران به سر می برد.
به گفته روسای سازمان های انرژی اتمی ايران و روسيه، دو کشور بر سر تاسيس شرکت مشترکی برای عملی ساختن پيشنهاد روسيه به توافقی اصولی دست يافته اند، اما مذاکرات در اين زمينه همچنان ادامه دارد.
دو طرف در زمينه جزييات توافق خود توضيحی ندادند و در عين حال روشن نکردند که توافق نهايی چه زمان حاصل خواهد شد.
پيش از اين، مقامات روسيه اعلام کرده بودند که تنها در شرايطی حاضر به غنی سازی اورانيوم ايران در خاک خود خواهند بود که جمهوری اسلامی تمامی فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم را به حالت تعليق درآورد.
حال آنکه جمهوری اسلامی همواره تاکيد کرده است که غنی سازی اورانيوم را حق مسلم خود می داند و حاضر به چشم پوشی از آن نيست.
با وجود اين، حميد رضا آصفی، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران روز يکشنبه 26 فوريه به خبرنگاران گفت ‌طرح روسيه در فضای به گفته وی مطلوب و مناسب می ‌تواند حلال مشكلات باشد، ولی اگر موقعيت ديگری پديد آيد، طبيعی است كه شرايط تغيير خواهد كرد.
وی افزود که ايران در حال حاضر غنی سازی را در ابعادی پژوهشی از سر گرفته و قصد ندارد اين فعاليت را مجددا به حالت تعليق درآورد.
با نزديک شدن به زمان ارايه گزارش محمد البرادعی و تشکيل جلسه شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، به نظر می رسد که جمهوری اسلامی مايل است به گونه ای عمل کند که نتيجه آن، باقی ماندن پرونده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی باشد.
آقای آصفی در همين زمينه تاکيد کرده است که ايران و روسيه به توافق رسيده اند که موضوع هسته‌ ای ايران در چارچوب آژانس نگه داشته و از مسايلی كه به گفته وی همكاری ‌ها را تخريب می ‌كند، پرهيز شود.
اکنون بايد ديد آيا ايران قبل از نشست شورای حکام به توافقی نهايی و قطعی با روسيه دست خواهد يافت يا مقامات جمهوری اسلامی اميدوارند تنها با اعلام خبر توافق های اوليه، به هدف نخستين خود در شرايط فعلی دست يابند و از طرح پرونده ايران در شورای امنيت سازمان ملل متحد جلوگيری کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates