24.02.2006

فایننشیال تایمز : شاخه‌ جاسوسی نیروی دریایی آمریكا درباره‌ی قومیت‌های ایران تحقیق میکند

پیک ایران:
روزنامه فایننشیال تایمز نوشت كه شاخه‌ی جاسوسی نیروی دریایی آمریكا تحقیقاتی را میان قومیت‌های ایران آغاز كرده است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزنامه‌ی انگلیسی به نقل از افرادی كه آنها را “فعالان ایرانی شركت‌كننده در پروژه تحقیقات طبقه‌بندی شده برای نیروی دریایی آمریكا” خواند، مدعی شد: پنتاگون درباره این كه آیا ایران مستعد تجزیه‌ی خشونت بار است یا خیر، تحقیق می‌كند.
این گزارش حاكی است، كارشناسان اطلاعات جاسوسی آمریكا گفته‌اند این تلاش نیروی دریایی آمریكا می‌تواند نشانگر مراحل مقدماتی طرح‌های احتمالی برای اقدام علیه ایران باشد یا این كه تلاشی برای ارزیابی تاثیر ناآرامی در مناطق مرزی ایران بر نیروی دریایی مستقر در عراق و نیز ارزیابی از شرایط برای رخنه در ایران باشد.
این روزنامه افزود: دیگر كارشناسان وابسته به پنتاگون می‌گویند این تحقیقات تاكید می‌كند كه شاخه‌های مختلف جاسوسی نیروی نظامی آمریكا درصدد توجیه حضورشان در زمان سرمایه‌گذاری‌های كلان هستند، به ویژه این كه در حال حاضر آمریكا 85 میلیون دلار را علیه ایران كنار گذاشته است.
سرهنگ دوم دیك لانگ، یك سخنگوی نیروی نظامی آمریكا تایید كرد كه نیروی دریایی قراردادی را به «هیكز اند اسوشیتز» یكی از دلالان نظامی برای انجام دو پروژه تحقیقاتی در گروه‌های قومیتی عراقی و ایرانی سفارش داده است.
فایننشیال تایمز نوشت: در حالی كه بیشتر تحلیلگران موافقند كه ایران حس هویت ملی قوی‌تری از عراق دارد، تركیب قومی آن از عراق پیچیده‌تر است، دیپلمات‌ها در واشنگتن از اولین اشارات تحقیقات نیروی دریایی ابراز تعجب كرده‌اند.
این گزارش افزود: برخی عناصر مخالف دولت ایران كه از سال گذشته در لندن «كنگره‌ی» ملیت‌ها را برگزار كردند طرح‌هایی را علیه دولت ایران مطرح كرده‌اند.
این گزارش به نقل از حاضران این كنگره نوشت: مقامات وزارت امور خارجه‌ی آمریكا با نمایندگان كنگره لندن دیدار كردند و این اولین گفت‌وگو میان دولت بوش و ائتلافی بود كه مدعی است نماینده‌ی قومیت‌های ایران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates