24.02.2006

جنگ داخلی در عراق هم اکنون شروع شده است

روشنگری:
پاتريک کوبرن
اينديپندنت
برگردان الميرا مرادی
هر ماه بالغ بر هزار جسد به سردخانه های بغداد آورده می شوند که بدلايل فرقه ای و مذهبی کشته شده اند.

elmira2211@yahoo.ca
توضيح مترجم: انفجار در حرم مقدس برای شيعيان در سامره، می رود که سرفصل جديدی در دوره اشغال عراق محسوب شود.بدنبال اين انفجار دسته جات شيعه،عليرغم فتوای مراجع خود مبنی بر حفظ آرامش، به مراکز و مساجد سنی ها حمله ور شده اند که تاکنون منجر به کشته شدن بسياری شده است.سوال اينست که چه کسی از اين برادرکشی استفاده می برد. آيا کسانيکه تا گردن در منجلاب عراق فرو رفته اند، برای بيرون آمدن از آن دست به هر کار تعفن آور ديگری نمی زنند؟
حرف اصلی همانست که مفسر عراقی گفته است ” کشور يا می بايستی تجزيه شده و از هم بپاشد و در غير اينصورت يک ديکتاتور برای گرفتن اوضاع در دست، به حکومت منصوب شود.”
و اين انتصاب طبيعتا نمی تواند از طرف مردم عراق صورت پذيرد، بلکه اين اشغالگرانند که ديکتاتور بعدی را بر می گمارند. نظير آنچه که قبلا در اندونزي، فيليپين، شيلی و دهها نقطه ديگر جهان بدست آمريکا بر روی کار آمد.
به نوشتهء پاتريک کوبرن در اينديپندنت در اين زمينه که اندکی خلاصه شده است، توجه فرمائيد.

ويرانی يکی از مقدس ترين اماکن شيعه، عراق را در آستانه جنگ داخلی قرار داده است

ديروز عراق پس از حمله خرابکارانه به يکی از مقدس ترين مکانهای اين کشور، قدمی مرگ آور و نزديکتر به فروپاشی و جنگ داخلی برداشت. خرابی گنبد طلايی ضريح مرقد مقدس در سامره، مبدل به جرقه ای خونين و انتقام جويانه ای شد که متعاقب آن 60 مسجد مسلمانان سنی مورد حمله قرار گرفت و تعدادی از مردم کشته و يا زخمی گشتند. اين حمله به مرقد امام شيعيان ، اکثريت جمعيت شيعه اين کشور را به خشم آورده است، مردمی که اين مکان مقدس برايشان، هم منظر کليسای ,سنت پيتر, در روم برای مسيحيان کاتوليک است.
بدلايل متعددی جنگ داخلی هم اکنون در عراق شروع شده است.

هر ماه بالغ بر هزار جسد به سردخانه های بغداد آورده می شوند که بدلايل فرقه ای و مذهبی کشته شده اند. ديگر اين امنيت وجود ندارد که اعضای جوامع اصلی عراق نظير سنی هاو شيعيان عرب و کردها از بخش های مختلف کشور مربوط به يکديگر ديدن نمايند.
قصان عطيه يکی از مفسران سياسی عراقی می گويد:” عراق هم اکنون مانند مقطع و پريودی است که , وايمار, (جمهوری وايمار) در دهه ی 1920 در آن بسر می برد، يا می بايستی تکه تکه شود و يا يک فرد مستبد و ديکتاتور، قدرت را بدست گيرد.”

مقتدا صدر يکی از رهبران شيعه که برای ملاقات با رئيس جمهور لبنان در اين کشور بسر می برد، پس از شنيدن اين خبر بلافاصله به عراق مراجعت نمود. يکی از دستياران مقتدا صدر اظهار داشت که اگر دولت نتواند کاری در اين زمينه انجام دهد، ما خود کارمان را انجام می دهيم.”

طارق ال هاشمی يک سياستمدار سني، سياستمداران و روحانيون را به آرامش فرا خواند، قبل از آنکه کنترل همه چيز از دست برود.زمانيکه خبر درگيری فرقه ای تظاهر کنندگان پخش شد،مردم در بغداد قبل از تاريکی هوا با عجله به خانه های خود رفتند و شروع به جمع آوری و انبار مواد غذايی نمودند.

در نجف يکی ديگر از شهرهای شيعه نشين، تظاهر کنندگان فرياد می زدند:” شيعيان بپا خيزيد، انتقام بگيريد!”
ويرانی مسجد طلايی يک شوک روانی بزرگ به شيعيان عراقی می باشد که برای قرنهای متمادی آنرا حفظ کرده اند.
محافظت امنيتی از بقعه و مرقد امام شيعيان در سامره،بسيار مشکل است. اکثريت مردم ساکن در سامره را سنی ها تشکيل می دهند و شهر در سال 2004 قبل از آنکه دوباره ارتش آمريکا آنرا اشغال کند، يکبار توسط اسلامی های تندرو تسخير شده بود. گرچه در آخرين ديدارم از اين مرقد، بازررسی شدم، اما اين مکان درب های ورودی بزرگی بين ديوار خارجی و صحن حياط داخلی دارد که گارد مسلح اين مسجد راخيلی آسان می شود غافلگير نمود. نگهبانان مرقد، ممکن است که يک بمب را شناسايی و کشف کنند، اما قادر نبوده اند که از ورود يک گروه از مردان مسلح که به شکل پليس خود را درآورده بودند ، جلوگيری بعمل آورند.

ديروز در بصره در يکی از سخت ترين عمليات انتقام جويانه، تظاهر کنندگان شيعه در حمله به يکی از مکانهای مقدس و معروف سنی ها،آنرا به آتش کشيدند. اين مکان، مزار طلحه بن عبيدالله، يکی از ياران پيامبر اسلام، ,محمد, بوده است. ميزان خسارات به اين مکان مقدس هنوز مشخص نيست.
عراق هميشه بوسيله اختلافات فرقه ای در معرض شقه شدن بوده است. گرچه سنی ها تنها 20 درصد جمعيت عراق را تشکيل می دهند، اما حکومت صدام حسين اساسا سنی بود و اين شيعيان بودند که از نظر سياسی به حاشيه رانده شده بودند.

اصطکاک و برخورد ميان سنی و شيعه از زمان اشغال عراق توسط آمريکا افزايش يافته است، چرا که سنی ها در مقابل اشغال مقاومت می کنند، اما در عوض و در همان حال شيعيان بنا به اکثريت جمعيتی که حائز هستند و مطمئن از پيروزی ، درخواست انتخابات می نمايند.

اگر شيعيان قادر باشند که در قدرت بمانند، اين برای اولين بار از قرن 12 (ميلادی) به اين طرف خواهد بود که آنها صاحب حکومت در جهان عرب شده اند.
در جريان انتخابات مجلس عراق که در 15 دسامبر گذشته برگزار شد، پيروزی شيعيان محقق گشت و اتحاد مربوط به آنها 128 کرسی از 275 کرسی مجلس را نصيب آنان ساخت. رای گيری کاملا در راستا و محدوده ی فرقه ای و يا گروههای قومی قرار داشت.

آيت الله العظمی ال سيستانی به مناسبت اين حمله، يک هفته عزای عمومی در عراق اعلام کرد و در عين حال مردم را از حمله به مساجد سنی ها برحذر داشت و از آنها خواست که تظاهرات صلح آميز برگزار کنند. ديروز آيت الله سيستانی به همراه سه آيت الله ديگر در ملاقاتی در مورد ويرانی و خرابی مرقد امام در سامره به بحث و تبادل نظر پرداختند و پس از آن در تلويزيون بيانيه ای از آيت الله قرائت شد که مردم را به آرامش و تظاهرات صلح آميز دعوت می کرد.
از سوی ديگر شواهد و قرائن حاکی از آنست که شيعيان بسيار کم تحمل شده اند، جوخه های مرگ آنان هدف خود را بر روی سنی ها در بغداد نشانه رفته اند.

همچنين ،مذاکره و گفتگوی طولانی و به درازا کشيده شده بر سر تشکيل دولت جديد،نشانگر مشکلات عديده بر سر راه شيعيان ، کردها و سنی ها جهت کسب توافق در زمينه عراق متحد است.
کردها همواره خواهان خودمختاری تحت يک حکومت فدرال بوده اند، چيزی که به آنها تا حدودی استقلال می دهد. تحت لوای قانون اساسی جديد که در ماه اکتبر گذشته با حمايت کردها و شيعيان طی يک رفراندم به تصويب رسيد، 9 استان شيعه نشين جنوب عراق نيز مبدل به يک بلوک (کانتون) بزرگ و مستقل از بغداد خواهد شد. در اين مورد يکی از وزرای عراقی با تاسف گفت : ” آخر و عاقبت حکومت عراق ممکن است تنها به مجموعه ای از ساختمانهای دولتی در منظقه سبز ختم شود.”

گرچه آمريکا و کردها خواهان يک حکومت متحد ملی هستند، اما رهبران شيعه به اين مظنونند که ممکنست اين تنها مانوری از سوی ايالات متحده آمريکا باشد که آنها را از قدرت دور سازد. واشنگتن از اين نگرانی دارد که نتيجه اشغال عراق و سرنگونی صدام منجر به تشکيل يک حکومت جمهوری اسلامی تحت تسلط شيعيان که در نزديکی کامل با ايران است،گردد.

آمريکا همچنين نگران قيام مقتدا صدر عليه اشغال آمريکا در عراق نيز هست. از وقتی که آمريکائيان خود را با سنی ها هم رای و نزديک کرده اند، علائمی از وجود افزايش احساسات ضد آمريکايی در ميان شيعيان ديده می شود. به محض اينکه خبر حمله به مرقد طلايی امام در سامره در عراق پيچيد، هزاران نفر از مردان جوان برای تظاهرات به خيابانها ريختند و شعارهای ضد آمريکايی در شهر دو ميليونی صدر که اکثريت جمعيت آن شيعه هستند،دادند.در حدود 3000 نفر هم در شهر شيعه نشين کوت به خيابان آمدند و عليه آمريکا و اسرائيل شعار داده و پرچمهای اين دو کشور را سوزاندند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates