21.02.2006

سفیر آمریکا در بغداد جمهوری اسلامی را به آموزش و تجهیز شبه نظامیان شورشی در عراق متهم کرد

رادیو فردا: زلمای خلیلزاد سفیر آمریکا در بغداد روز دوشنبه گروهی از شبه نظامیان عراقی را متهم کرد که در ایران آموزش نظامی می بینند و از جمهوری اسلامی پول می گیرند. این نخستین باری است که زلمای خلیلزاد با چنین صراحتی از آموزش نظامی شبه نظامیان عراقی در ایران یاد می کند. وی هشدار داد که اگر رهبران عراقی فرقه گرایی های مذهبی را کنار نگذارند عراق با خطر جنگسالاران روبرو خواهد شد. زلمای خلیلزاد افزود که آمریکا مایل نیست منابع انسانی اش را برای ایجاد نیروهایی در عراق هدر دهد که با شبه نظامیان ارتباط دارند. دولت عراق تاکنون واکنشی رسمی به انتقادهای آقای زلمای خلیلزاد نشان نداده است.
عليرضا طاهري (rm) صدا | (wma)

علیرضا طاهری (رادیو فردا): زلمای خلیلزاد سفیر آمریکا در بغداد در صریح اللهجه ترین انتقاداتش از رهبران عراقی به آنها هشدار داد که اگر دولتی متحد و یکپارچه تشکیل ندهند پشتیبانی واشنگتن را از دست خواهند داد. آقای خلیلزاد افزود که پشتیبانی آمریکا از رهبران عراقی تنها درصورتی ادامه خواهد یافت که نیروهای ارتش و شهربانی عراق زیر سلطه فرقه های مذهبی نباشند.
سفیر آمریکا در عراق که اصلا افغان است هشدار گفت که اگر رهبران عراقی فرقه گرایی های مذهبی را کنار نگذارند عراق با خطر جنگسالاران روبرو خواهد شد. خطری که افغانستان سالها درگیر آن بود و از آن رنج می برد. زلمای خلیلزاد یادآوری کرد که آمریکا حاضر نیست میلیاردها دلاری را که برای سازندگی نیروهای شهربانی و ارتش عراق هزینه کرده است، در اختیار فرقه گرایان مذهبی بگذارد.

زلمای خلیلزاد: مشکل اساسی عراق فرقه گرایی و کشمکش های قومی است که دوران دشوار گذار را سپری می کند و این قطبی شدن جامعه در راستای فرقه گرایی و قومیت بر رویدادهای جاری کشور اثرگذار است. جامعه های گوناگون کشور باید در یک قرارداد ملی متحد شوند. و این امر نخست از راه استقرار حکومت یکپارچه ملی شدنی است.

ع.ط: زلمای خلیلزاد افزود که آمریکا مایل نیست منابع انسانی اش را برای ایجاد نیروهایی در عراق هدر دهد که با شبه نظامیان ارتباط دارند. شه نظامیانی که به گفته آقای خلیلزاد شماری از آنها در ایران آموزش نظامی دیدند و از جمهوری اسلامی پول می گیرند. همزمان با این گفته های آقای خلیلزاد شب گذشته جک استرا وزیر امور خارجه بریتانیا نیز وارد عراق شد و پیش بینی می شود که او نیز بر پیام سفیر آمریکا به رهبران عراقی تاکید بگذارد. جک استرا قرار است با رهبران عراقی از جمله با ابراهیم جعفری نخست وزیر گفتگو کند.

دولت عراق تاکنون واکنشی رسمی به انتقادهای آقای زلمای خلیلزاد نشان نداده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates