19.02.2006

روزنامه کریسچن ساینس مانیتور : ایران آسان تر از گذشته هدف تغییر رژیم قرار گرفته است

پیک ایران:
کریستین ساینس مانیتور : اقدامات سران ایران در خصوص تهدید مجدد اسرائیل و ازسرگیری غنی سازی اورانیوم باعث شده است تا این کشور آسان تر هدف” تغییر رژیم” قرار گیرد. از این رو تعجبی ندارد که جرج بوش رئیس جمهوری امریکا از کنگره این کشور خواسته است، پول بیشتری به مخالفین سیاسی حکومت ایران و به هدف “حمایت از خواست های مردم ایران” اختصاص دهد.
بوش ماه گذشته در سخنرانی سالانه خود مستقیماً خطاب به مردم ایران گفت: “با جهان متحد خواهد شد تا مانع از دستیابی خیل قلیل روحانیون حاکم بر ایران به سلاح های اتمی شود و اجازه نخواهد داد ایران به کشوری منزوی تبدیل شود و مردم آن سرکوب گردند.” در حالی که جرج بوش مستقیماً به تغییر رژیم ایران اشاره نکرد، اما خطاب به ایرانیان گفت: “ما به حق شما برای انتخاب آینده خودتان احترام می گذاریم.”
تلاش برای برانگیختن قیام در ایران مانند قیام های اخیری که در اوکراین و گرجستان رخ داد، امری آسان برای امریکا است، به ویژه اگر امریکا به تنهایی عمل کند. در چنین حالتی واکنش حکومت ایران می تواند خطرناک باشد. اقدام مشابه دولت کلینتون باعث شد تا ایران از حملات تروریستی علیه امریکا حمایت کند. به علاوه، با نفوذی که ایران در میان اکثریت شیعه عراق دارد، می تواند در این کشور ناآرامی ایجاد کند.
درخواست افزایش بودجه 10 میلیون دلاری به 75 میلیون دلار توسط کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه امریکا برای ارتقای دموکراسی در ایران که صرف مخالفان سیاسی، سازمان های غیردولتی و اتحادیه های کارگری خواهد شد، در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که جنبش اصلاح طلب ایران که در دهه 1990 در میان توده های مردم و پس از تجربه سرکوبگری و اختلافات داخلی آغاز شد، یک بار دیگر احیا شود.
بهترین نشانه جو حاکم بر ایران این است که رژیم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005، دو هزار و پانصد کاندیدا را از شرکت در انتخابات منع کرد و در عین حال نتایج دور اول انتخابات 17 میلیون رأی را برای کاندیداهای اصلاح طلب رقم زد، در حالی که کاندیداهای محافظه کار 11 میلیون رأی کسب کردند. از سوی دیگر حدود 20 میلیون رأی دهنده نیز به نشانه مخالفت با حکومت ایران از شرکت در انتخابات سر باز زدند.
البته حمایت پنهانی امریکا از فعالان ایران، خطر سرکوبی بیشتر را بدنبال خواهد شد. به علاوه، این حمایت خطرناک تر خواهد بود اگر به ایجاد گروه های شبه نظامی منتهی شود. تلاش برای جدا کردن روحانیون حاکم بر ایران از مردم این کشور و اعمال تحریم های سازمان ملل بر ایران به خاطر برنامه هسته ای این کشور، بهترین روشی است که بوش می تواند هم اکنون دنبال کند. بوش باید به دقت تلاش کند از وقوع جنگ و از دست دادن حمایت مردم امریکا جلوگیری کند.
منبع: کریستین ساینس مانیتور، 17 فوریه
روز نت “روز”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates