21.03.2003

در مراسم چهارشنبه سوری هفتاد نفر از جوانان تبریزی بازداشت شدند

پیمان پاک مهر

عضو فدرا سیون روزنامه نگاران بین الملل I.F.J

Pakmehr88@hotmail.com
بیش از هفتاد نفر از جوانان تبریزی در مراسم چهارشنبه سوری دستگیر و بازداشت شدند.

در این بازداشت ها ماموران لباس شخصی نیز حضور فعال داشتند که دارای بی سیم و موتور سیکلت هوندا و چندین دستگاه اتومبیل شخصی بودند و در ضرب و شتم جوانان تبریزی نقش فعالی ایفا می کردند.

شهروندان تبریزی با پرتاب ترقه، روشن کردن آتش و فشفشه در جشن چهارشنبه سوری شرکت کرده بودند. این شادی ها در کوی ولیعصر تبریز بیش از هر جای آن دیده می شد که یگانهای ویژه پلیس مجهز به باطوم، گاز اشک آور، اسلحه، گاز بی حس کننده بودند. به طوریکه در فلکه بازار این کوی نیرویهای انتظامی با چیدن بلوکهای بتونی این میدان را به چند قسمت کرده بودند تا مانع از گردش اتومبیلها در این میدان شوند در چند نقطه از این منطقه دهها تن از جوانان و نوجوانان در حالی که مشغول پرتاب ترقه بودند، توسط لباس شخصی هایی که دارای اتومبیل های شخصی و موتور سیکلت بودند، دستگیر شدند و در جلوی چشم پدران و مادرانشان مورد ضرب وشتم گرفتند.

برخی از این نیروها با گشتن جیب های دختران و پسران جوان، در صورت مشاهده ترقه، آنها را زیر مشت و لگد و فحاشی قرار می دادند.

در فلکه اعتصامی کوی ولیعصر تبریز، اتومبیل پژویی، توسط چند موتور سوار پلیس مورد بازرسی قرار گرفتند. راننده و سرنشینان آن اتومبیل را پیاده کرده، دست های آنها را به روی دیوار گذاشتند و با باتوم به سر و بدن آنها زدند و جیب های آنها را بازرسی نمودند. در این زمان، نیروهای لباس شخصی نیز به آنها پیوسته و آنها راً زیر مشت و لگد بیشتر گرفتند. یکی از سرنشینان را نیز با زور در کاپوت عقب اتومبیل خودشان جا دادند و همه سرنشینان را به محل نامعلومی انتقال دادند.

لازم به ذکر است که تدابیر امنیتی و انتظامی در سایر نقاط شهر ضعیف تر از کوی ولیعصر بود. بطوری که در کوی ولیعصر، زن و شوهر جوانی که جعبه شیرینی، گل و تنگ ماهی داشتند و می خواستند از منطقه ممنوعه پلیس عبور کنند، مورد ضرب و شتم لباس شخصی ها قرار گرفتند. با صدای بلند بر سر آن خانم جوان فریاد زدند: “در ماه محرم شما چرا به قصد جشن به بیرون آمده اید.”

شوهر وی در پاسخ به لباس شخصی ها گفت: “ما از خرید شب عید برمی گردیم.”

در همان شب بیش از بیست نفر از جوانان کوی ولیعصر تبریز با مینی بوسها به مراکز انتظامی تحویل داده شدند.

تا پاسی از شب خانواده های دستگیر شده گان، دربدر به دنبال فرزندان خودشان بودند و هیچ اطلاعی از محل بازداشت آنها نداشتند.

این در حالی است که بسیاری از مادران و پدران دیشب را با مراجعه به کلانتری ها به دنبال جوانان خود بودند.

بنا به گزارشهای رسیده تعدادی از دستگیر شده گان دیشب پس از شناسایی و اخذ تعهد، آزاد شدند ولی تا کنون آماری دقیقی از دستگیر شده گان چهارشنبه سوری تبریز از سوی پلیس و فرمانداری اعلام نشده است.

سردار سرتیپ عینی باهر فرمانده نیروی انتظامی استان آذربایجان شرقی طی گفتگوی کوتاه تلفنی ضمن تایید خبر دستگیری ها اظهار داشت: اغلب دستگیر شدگان آزاد ولی بقیه به دلیل شکایت های وارده از سوی افرادی که زیر پای آنها ترقه پرتاب کردند پرونده های تشکیل شده ،وی ضمن اظهار بی اطلاعی از آمار دستگیر شدگان ارایه جزئیات را منوط به پاسخ روابط عمومی ناحیه انتظامی استان سرهنگ فرامرزی نمود که وی نیز طی گفتگوی تلفنی کوتاه پاسخ داد، که در محل کار خود نبوده لذا از جزئیات دستگیری های اخیر بی خبر است.

یک مقام مسئول و چند منبع موثق ضمن تایید دستگیری بیش از هفتاد نفر از جوانان اعلام نمود همگی به دلیل نزدیکی به پایان سال با قرار ضمانت آزاد و پس از تعطیلات با طی مراحل قانونی پس از تکمیل پرونده در اختیار مقامات قضایی استان آذربایجان شرقی قرار خواهند گرفت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates