18.03.2003

پشت پرده یک ترورناتمام مرگ ناگهانی طراح ترور رئیس دادگاه ویژه روحانیت

حجت الاسلام سید محمد حسینی میلانی، رهبر گروه مسلح مهدویت که از 4 سال پیش به جرم شرکت درترور علی رازینی رئیس وقت دادگستری تهران و رئیس دادگاه ویژه روحانیت دوران زندان خود را می گذراندمحکومیت خود را می‌گذراند، در یکی از بیمارستان‌های تهران در گذشت. علت مرگ ناگهانی و سئوال برانگیز او عمل جراحی قلب ذکر شد.
وکیل میلانی گفت:

موکل من بیماری قلبی داشت و به لحاظ گرفتگی رگ‌های قلب و عمل جراحی به این بیمارستان منتقل شد که در روز پنج‌شنبه بعد از عمل جراحی و انتقال به بخش، دچار مشکل ریوی پیدا شد و فوت ‌کرد.
برزگر افزود: عصر پنج‌شنبه، فرزند وی به من اطلاع داد که پدرش فوت کرده است و چون خانواده وی قصد تحویل گرفتن جنازه وی را داشتند و نمی‌خواستند جنازه وی به پزشکی قانونی انتقال یابد و یا احیانا تشییع شود، فرم مربوطه‌ در بیمارستان را تکمیل و ابراز رضایت خود را اعلام کردند.
وکیل میلانی افزود: تقاضای مرخصی وی در دست انجام بود و چون مکاتبات اداری آن انجام نشده بود، بعد از بروز عارضه قلبی با دستور قاضی و معاونت ناظر بر زندان، از طریق بازداشتگاه به بیمارستان اعزام شده و بستری شد.
وکیل میلانی خاطرنشان کرد: وی در طول چهار سال گذشته به طور معمول با خانواده خود ملاقات داشته و دو بار هم در شش ماهه گذشته امسال به مرخصی رفته بود.
وی درخصوص اتهام میلانی گفت: حجت‌الاسلام رازینی اعلام رضایت کرده ولی اتهام دیگر میلانی که جنبه عمومی داشت، محاربه بود و البته برای وی تقاضای عفو هم شده که مراحل آن در حال انجام بود.
برزگر در مورد بسته شدن حساب‌های بانکی میلانی گفت: در زمان بازداشت، دادگاه در مورد هرکسی اقدامات تامینی و احتیاطی را انجام می‌دهد و در مورد وی نیز حساب‌های بانکی وی توقیف شده بود؛ بنابراین هر از چندگاهی از طرف فرزندانش برای مواردی که ضروری بود خانواده میلانی تقاضا داشتند، مبالغی از طریق دادگاه با تقاضای خود مرحوم میلانی در اختیار خانواده وی قرار داده می‌شد.
هم‌چنین حجت‌الاسلام علی رازینی، رییس دادگاه ویژه روحانیت در تماس تلفنی خبرنگار حقوقی ایسنا با تایید مرگ میلانی گفت: وی شاکی خصوصی ندارد و من چند ماه پیش از حق خود گذشت کرده و وی را بخشیده بودم ولی به دلیل اتهامات دیگر، در محکومیت به سر می‌برد.

سوابق ماجرای ترور رازینی

ماجرای اقدام به ترور علی رازینی و نقش حجت الاسلام میلانی و گروه وی در این ترور، هرگز آنگونه منتشر نشد تا همگان دلیل واقعی آن را بدانند. با توجه به اینکه میلانی و گروه او در مشهد فعالیت می کردند و از نظر فکری نزدیک به حجتیه بودند، از همان ابتدا نخستین سئوال مطرح این بود که چرا از مشهد کسی باید اقدام به ترور رئیس دادگستری وقت را در تهران بکند؟!

زمانی که این ترور انجام شد، روشنگر گوشه ای از واقعیات پشت پرده است. علی رازینی که نقش مهمی در اجرای طرح قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 داشت و از روحانیون وابسته به طیف مدرسه حقانی است، زمانی ترور شد که بحث بر سر یافتن جانشینی برای آیت الله یزدی در راس قوه قضائیه بود. دراین دوران از چند تن بعنوان جانشین محمد یزدی نام برده می شد که یکی از آنها علی رازینی بود. او در همین دوران همراه با محمد ریشهری جمعیت ارزش ها را تشکیل داده بود. جمعیتی که برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری توسط ریشهری خیز برداشته بود. علی رازینی در نیمه راه از جمعیت ارزش ها جدا شد تا خود غیر وابسته به احزاب معرفی کرده و پست ریاست قوه قضائیه را به فرمان رهبر تحویل بگیرد. این درحالی بود که در مشهد، آیت الله طبسی برای ریاست قوه قضائیه هاشمی شاهرودی را در نظر گرفته بود و علیزاده را نیز می خواست جانشین علی رازینی در دادگستری تهران کند. نزدیکی علی رازینی به رهبر و افزایش شانس رازینی برای رسیدن به ریاست قوه قضائیه، ظاهرا همان انگیزه های اصلی برای ترور وی بود. او به تلاش مستقیمی برای گرفتن حکم ریاست قوه قضائیه از دست رهبر دست زده و حتی برای همین منظور از جمعیت ارزش ها نیز جدا شده بود تا بقول مذهبیون “شائبه” وابستگی حزبی هم نداشته باشد.

پس از ترور رازینی و انتقال وی به بیمارستان، رهبر از جمله نخستین مقاماتی بود که بر بالین وی حاضر شد و این دیالوگ میان آن دو ثبت تاریخی شد:

– خواست خداوند نبود که من به فیض شهادت نائل شوم.

– انشاء الله خواهید شد!

اعضای تیم ترور که وابستگاه تشکیلات میلانی بودند، سرانجام پس از کشاکش های مختلف محاکمه و زندانی شدند و شایعات در باره موقعیت عامل اصلی اجرای ترور درمیان زندانیان عادی وجود دارد، که این نیز در کارنامه مدیریت زندان های جمهوری اسلامی ثبت است!

با مرگ سئوال برانگیز حجت الاسلام میلانی، شاید پرونده قضائی این ترور بسته شود، اما دفتر این ترور و مرگ مشکوک سازماندهنده آن همانگونه باز است که دفتر دهها ترور و مرگ مشکوک دیگر در جمهوری اسلامی.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates