26.01.2006

لاریجانی: «پکیج» اتمی روسها را نپذیرفت

ایسنا: * ذهن‌های ایران و روسیه در حال نزدیک شدن به یکدیگر است
* اروپایی‌ها از رفتن ایران به شورای امنیت حظ زیادی نخواهند برد سرویس: انرژی هسته‌یی

لاریجانی با اشاره به طرح روسیه گفت: نگاه ما به این طرح مثبت است؛ ولی این طرح اشکالاتی دارد که آن اشکالات باید رفع شود و می‌توان این طرح را در قالب یک پکیج جمع بندی و از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان پس از سفر یک روزه‌اش به مسکو در جمع خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: مذاکرات دو جانبه با آقای ایوانف، دبیر شورای عالی امنیت ملی روسیه و دوستان‌شان در وزارت امور خارجه روسیه انجام شد.

وی افزود: به نظرم به دلیل اهمیت مسایل و ارتباطات ایران و روسیه و سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی ایران و روسیه در جهات مختلف جلسات خوبی برگزار شد و عملا باید از همگرایی ایران و روسیه به عنوان یک استوانه ایجاد ثبات و امنیت منطقه‌یی تعبیر کرد.

لاریجانی ادامه داد: بنابراین در زمینه‌های مختلف منطقه‌یی از جمله مسایل مربوط به عراق، افغانستان، لبنان، سوریه، مسایل مربوط به خزر و مباحث دیگر که نیاز به رایزنی داشت تبادل نظر کردیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم چنین گفت: ضمنا در مسایل اتمی هم، چون روسیه طرح و ایده‌ای را به عنوان مساله‌ای که بتواند در شرایط فعلی شرایط را تغییر دهد و مساله را به نحوی حل کند، ارایه داده بود، مذاکراتی را داشتیم و همان بحثی که پیش از این گفته شده، اکنون هم همان وضعیت وجود دارد.

وی در ادامه اظهار داشت: نگاه ما به طرح روسیه مثبت است؛ ولی این طرح دارای اشکالاتی است که آن اشکالات باید رفع شوند و این طرح در درون یک پکیج قابل جانمایی است و در این قالب می‌توان از آن استفاده کرد.

لاریجانی خاطر نشان کرد: بنابراین این طرح هنوز زنده است و می‌تواند حیات داشته باشد و به همین دلیل هم دور دیگر مذاکرات در فوریه در روسیه برگزار خواهد شد و در این جلسه هم در خصوص کلیات بحث شد و فکر می‌کنم ذهن‌های ایران و روسیه در حال نزدیک شدن به یکدیگر است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان افزود: البته هنوز کار دارد تا ریزه‌کاری‌های طرح مورد بررسی قرار گیرد؛ ضمن آنکه این طرح باید به عنوان بخشی از یک طرح جامع‌تر مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به موضع‌گیری همتای روس‌اش ادامه داد: نکته دیگری که به نظرم مهم است موضع‌گیری جناب آقای ایوانف می‌باشد که در خبر مشترکی منعکس شد؛ نظر روسیه این است که پرونده ایران حتما باید درون آژانس باشد و در واقع از یک دیدگاه حرفه‌ای و فنی به این موضوع نگاه شود.

لاریجانی هم چنین گفت: حول و حوش طرح هم در این زمینه – البته کلیات آن – مورد بحث قرار گرفت که بقیه موارد آن مربوط به سطوح پایین‌تر می‌شود که باید مورد بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در ارتباط با خبر مربوط به ارسال نامه‌ای از سوی آلمان به مقامات کشورمان در خصوص طرح روسیه اظهار داشت: نامه‌ای از آلمان نیامده است.

وی در ارتباط با اینکه آیا تیم مذاکره کننده هسته‌یی کشورمان تغییر خواهد کرد یا خیر؟ نیز افزود: تیم هسته‌یی هم تغییر نمی‌کند و نمی‌دانم شما این اطلاعات غلط را از کجا می‌آورید.

لاریجانی در خصوص موارد اختلاف کشورمان با روسیه در ارتباط با طرح هسته‌یی این کشور و اینکه آیا مسایل مربوط به زمان بندی، مکان و یا مواردی از این قبیل از موارد مورد اختلاف می‌باشد؟ گفت: هیچ یک از این موارد مساله‌ی مورد مناقشه‌ای نیست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: در واقع این طرح هنوز به اینجا نرسیده است و فکر می‌کنم این چیزها نوعی حدس است و اینکه در کجا باشد، چگونه باشد و یا چه بخش‌هایی مشمول این طرح می‌شود و مواردی از این قبیل موضوعات مرحله‌ی بعد است که هنوز به اینجا نرسیده‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که ‌چه چیزی مانع توافق ایران و روسیه در خصوص طرح پیشنهادی مسکو به کشورمان می‌شود، اظهار داشت: نباید توقع داشته باشیم که طرحی که می‌تواند برای دو کشور (هم برای ما و هم روسیه) اهمیت داشته باشد و طرحی زمان‌دار و تاثیرگذار در شرایط دو کشور است، در مدت کوتاهی، مثلا 20 روز تمام جوانب‌اش بررسی و روشن شود.

لاریجانی افزود: باید اجازه دهیم که کارشناسان فکر کنند و نظرات صاحب نظران در این رابطه ابراز گردد و به نظرم نباید در این خصوص عجله مطرح باشد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به این سوال که ظاهرا اگر از این مذاکرات در خصوص طرح روسیه نتیجه‌ای اتخاذ نشود پرونده کشورمان به شورای امنیت ارجاع خواهد شد گفت: این مسایل ربطی به هم ندارند و آن موضوع یک مسیر دیگری دارد؛ البته نمی‌خواهم بگویم بدون تاثیر است، ولی اینگونه که شما فکر می‌کنید این قضیه در آن نقش فوق‌العاده‌ای دارد اینگونه نیست؛ ضمن اینکه ما در یکسری کلیات تفاهماتی با هم داریم و باید اجزای بسیاری از آن مورد بررسی قرار گیرد.

وی درباره اخبار منتشر شده در خصوص مشارکت چین در طرح ارایه شده روسیه به کشورمان گفت: پیش از این هم گفته‌ام که من چیز رسمی در خصوص مشارکت چین در این طرح ندیده‌ام و این مساله بیشتر در قالب رسانه‌ای مطرح شده است.

لاریجانی با اشاره به اینکه فردا (پنجشنبه) به چین سفر خواهد کرد اظهار داشت: سفر ما به چین نیز پیرامون مسایل دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای و هم چنین موضوع بحث اتمی خواهد بود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان خاطر نشان کرد: به هر حال دوستان ما از کشورهای مهم باید در جریان مذاکرات گفتگو و کارهای ما قرار گیرند و در واقع نوعی همگرایی در موضوعات دیپلماتیک و در این چارچوب با هم پیدا کنند.

وی درباره نتیجه ارجاع پرونده هسته‌یی کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: بارها در این زمینه نظر داده شده و فکر می‌کنم این مساله چیز پنهانی از دید شما نیست و روشی که ما توصیه می‌کنیم این است که از طریق مذاکره و روش دیپلماتیک اینگونه مسایل حل شود.

لاریجانی ادامه داد: به دلیل آنچه ذکر شد پیش از این، نامه‌ای را به وزرای کشورهای اروپایی نوشتیم و زمینه‌ی مذاکرات با کشورهای سه گانه‌ اروپایی را از آن طریق پایه‌ریزی کرده بودیم. اگر آنها ترجیح داده‌اند که مذاکره نکنند، توصیه‌ی ما این است که حتما مشکلات این‌گونه در قالب مذاکرات حل شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنیم اروپایی‌ها از رفتار تند نسبت به ایران پرهیز نمایند تصریح کرد: چون این امور عکس‌العملی هستند و عمل و عکس‌العمل می‌تواند شرایط را تندتر کند و اصولا برای اروپایی‌ها که ظرفیت خوبی هم برای حل این مناقشات دارند به نظرم مفید است که وزن خودشان را در این قضیه نشان دهند.

وی هم چنین گفت: البته این که ما می‌گوییم ممکن است آنها ترتیبات دیگری در نظر بگیرند 50 درصد قضیه است که ما البته برای آن هم سناریوی دیگری در نظر گرفته‌ایم؛ یعنی اگر بخواهند برای تحمیل نظرات غیر عادلانه‌شان بر ایران از فشار استفاده کنند فکر می‌کنم ملت ایران رشید است و خوب می‌داند که چگونه از منافع ملی‌اش دفاع کند.

لاریجانی افزود: در صورت مذکور ما به سناریوی دومی وارد خواهیم شد که برای آن هم فکر شده و شما هم برخی از مولفه‌های آن را می‌دانید و بارها هم درباره آن سخن گفته شده و بقیه آن باید در میدان عمل انجام شود.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در توضیح اینکه طرح روسیه باید جزیی از طرح بزرگتری باشد گفت: مقصود این است که این طرح می‌تواند شقوق دیگر داشته باشد و اصولا این طرح باید به وسیله اینکه آینده فناوری هسته‌یی ایران چه خواهد شد جایگاه خود را بیابد.

لاریجانی افزود: یعنی بخشی از مساله این است که این طرح می‌تواند برای زمانی مدنظر قرار گیرد؛ چرا که همه ایده این است که ما قصد داریم برای زمان محدودی این کار را انجام دهیم. پس این که بقیه شرایط چه خواهد شد موضوع اصلی ماست و باید بر آن فکر کرد.

وی در ارزیابی حوادث تروریستی اخیر در اهواز ادامه داد: من چون در 24 ساعت گذشته در روسیه بوده‌ام در جریان پشت صحنه این قضیه و همه اخبار نیستم؛ اما در جریان حوادث گذشته هستم و لذا باید مجال دهید تا من این موضوع را غیر از مسایل رسانه‌ای دقیق‌تر بررسی کنم و ببینم پشت قضیه چه بوده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم چنین درباره اظهارات اخیر تونی بلر، نخست وزیر انگلیس مبنی بر ابراز امیدواری برای ارجاع پرونده هسته‌یی کشورمان به شورای امنیت گفت: ما چنین امیدی نداریم و در واقع این حرفها بیشتر جنبه‌های رسانه‌ای دارند و ممکن است گرایش آنها هم کمی به چنین کاری باشد.

لاریجانی تاکید کرد: اگر این کار انجام شود برای اروپایی‌ها هم چندان مفید نخواهد بود و فکر می‌کنم خیلی راحت می‌توان تحلیل کرد که اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود این اروپایی‌ها نیستند که حظ زیادی خواهند برد بلکه نقش آفرینی اروپا در آن شرایط بسیار کم خواهد شد و لذا اگر اروپایی‌ها چنین تصمیمی هم بگیرند تکلیف ما هم روشن است و ما هم کار خودمان را انجام خواهیم داد.

وی تصریح کرد: رفتن به شورای امنیت به معنای نفی حقوق ایران در فناوری اتمی نیست؛ تنها راه آن متفاوت می‌شود که ما این راه را توصیه نمی‌کنیم و از آن استقبال هم نمی‌کنیم؛ اما اگر ما را مجبور کنند بابت حقوق ایران مجبوریم مصوبات مجلس را به اجرا بگذاریم. به هر حال ایران یک کشور دارای فناوری اتمی خواهد شد؛ ولی با روش‌های متفاوت‌تر.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره تشریح این موضع که “ما راه مصالحه را نبسته‌ایم” گفت: مقصود راه تفاهم است که گاهی در ترجمه کلمات اینگونه می‌شود و در جایی دیدم نوشته‌اند سازش؛‌ من گفته‌ام که طرفدار این هستم که ما بتوانیم از طریق تفاهم این مساله را حل کنیم و الان هم این موضوع را عرض می‌کنم.

لاریجانی افزود: اصولا اینکه در آژانس هستیم، ان.پی.تی را پذیرفته‌ایم، مقررات آژانس را قبول داریم و بازرسان آژانس حضور دارند و فناوری‌های آژانس زیر نظر آنهاست و همین دیروز معاون آقای البرادعی برای بازرسی‌های دیگر به ایران آمدند مراوداتی در این سطح برای این است که ما از طریق مسالمت آمیز و قانونی از فناوری هسته‌یی بهره‌مند شویم.

وی ادامه داد: کسانی که ایران را به حرکت به سوی سلاح متهم می‌کنند باید یک سوال را در مقابل‌شان قرار دهیم و آن اینکه کدام کشور است که زیر نظر آژانس و این همه بازرس و دوربین بتواند کاری به سمت سلاح انجام دهد؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم چنین گفت: تمام کسانی که به سمت سلاح رفته‌اند ان.پی.تی را نپذیرفته و به آن سو رفته‌اند و اتفاقا این روش برگزیده جمهوری اسلامی است که می‌خواهد کاملا شفاف نشان دهد که من یک حرکت فناوری اتمی سالم و بدون تهدید دیگران دارم و این با مقررات آژانس و بازرسان آنها نیز هماهنگ است، اما از این حق نمی‌گذرم چون مربوط به تک تک ایرانیان است و کسی نمی‌تواند از آن گذشت کند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیا قرار است که ایران اطلاعات جدیدی را به معاون البرادعی که در تهران به سر می‌برد بدهد؟ اظهار داشت: اطلاعات جدیدی وجود ندارد؛ بلکه ممکن است در برخی جاها ابهاماتی وجود داشته باشد که ما ابهامات را رفع می‌کنیم و از قبل هم گفته‌ایم که آژانس برای این مسایل مرجعیت دارد و برای رفع ابهام هر گونه همکاری را خواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: نه تنها با آژانس که برای حسن نیت اعلام کردیم که هر کشوری که حق اتمی ایران را قبول داشته باشد و اعلام کند آماده‌ایم تا با مذاکره ابهاماتشان را رفع کنیم و در این زمینه مشکلی نداریم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates