25.01.2006

اروپا خواهان ارجاع پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت است: سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

رادیو فردا: علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي در پايان مذاكرات با مقام هاي روسيه گفت: ايران بدون دادن هيچ تعهدي، پيشنهاد غني سازي مشترك بخشي از اورانيوم خود را در روسيه مثبت تلقي مي كند. وي افزود: در صورت ارجاع به شوراي امنيت، ايران ناگزير است كليه برنامه هاي اتمي خود را از سر گيرد. روز دوشنبه پنج عضو شوراي امنيت داراي حق وتو و آلمان گردهم مي آيند تا در مورد اختلاف ها پيرامون ارجاع ايران به شوراي امنيت مذاكره كنند. كريستينا گالاك سخنگوي مسئول سياستگذاري اتحاديه اروپا در مصاحبه با راديو فردا مي گويد: ما مي خواهيم مساله به شوراي امنيت ارجاع شود، زيرا اختيارات شورا مي تواند ايران را مجبور به رعايت تعهدات خود كند و پيام روشن ما به مردم ايران اين است كه اروپا چيزي عليه آنها ندارد.
فريبا مودت (rm) صدا | (wma) صدا [ 5:09 mins ]

امروز چهارشنبه مذاكرات دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي در مسكو به پايان رسيد و او گفت: در حالي كه ايران به طرح غني سازي مشترك اورانيوم مورد نظر خود در روسيه مثبت مي نگرد، هنوز هيچ گونه تعهدي در اين مورد نمي دهد. از سوي ديگر قرار است پنج عضو شوراي امنيت كه داراي حق وتو هستند، روز دوشنبه در لندن گردهم آيند تا در مورد مساله هسته اي ايران مذاكره كنند.
فريبا مودت (راديو فردا): مذاكرات علي لاريجاني دبير شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي با مقام هاي روسيه به پايان رسيد و آقاي لاريجاني گفت: ايران بدون دادن هيچ گونه تعهدي، پيشنهاد غني سازي مشترك بخشي از سوخت اورانيومش را در روسيه مسكو مثبت تلقي مي كند. اما وي در عين حال گفت: ايران در صورت ارجاع به شوراي امنيت، ناگزير است مطابق قوانين كشوري كليه برنامه هاي اتمي خود را از سر گيرد.

صداي علي لاريجاني: اگر از فشار سياسي بخواهند استفاده كنند، ارجاع شود، اطللاع داده شود يا حتي به طور غير رسمي در شوراي امنيت موضوع را بازگو كنند، بر اساس مصوبه مجلس موظفيم تمام تعليق ها را برداريم.

ف . م: در اين زمينه بنا بر گزارش خبرگزاري رويتر قرار است روز دوشنبه پنج عضو شوراي امنيت كه داراي حق وتو هستند و آلمان در لندن گردهم آيند تا در مورد اختلاف هايشان پيرامون ارجاع يا عدم ارجاع پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت مذاكره كنند و با توجه به تهديدهاي ايران، نشريه فايننشيال تايمز چاپ لندن از قول منابع ديپلماتيك اروپايي نوشت: به نظر مي رسد واكنش و اقدام اروپا عامدا با حذف و احتياط و پرهيز از اعمال تحريم عليه ايران توام خواهد بود. در مصاحبه با كريستينا گالاك سخنگوي هاويه سولانا مسئول سياستگذاري اتحاديه اروپا، از او پرسيدم آيا منصفانه است كه بگوييم اروپا درصدد آغاز يك بازي سياسي است كه پاياني براي آن وجود ندارد؟

كريستينا گالاك: فكر مي كنم بتوان به انصاف گفت اتحاديه اروپا به روندي ادامه خواهد داد كه در جريان آن مي خواهيم ايران به جهان اطمينان خاطر دهد كه برنامه هسته ايش اهدافي صلح جويانه دارد. ما مي خواهيم اين مساله به شوراي امنيت ارجاع شود، زيرا اختيارات و قدرت شورا به عنوان يك نهاد عالي بين المللي مي تواند ايران را مجبور به رعايت تعهداتش كند. پيام روشن ما به مردم ايران اين است كه اروپا چيزي عليه آنها ندارد و برعكس مي خواهد آنها در راهي دموكراسي گام بردارند و در امور بين المللي نقش داشته باشند كه بسيار مهم است و بايد از سوي ايران اعمال شود.

ف . م: اما در جهت ديگر اين قطب گفته مي شود اروپا و جامعه بين المللي به همراه آن قصد دارند ايران را ناگزير به همكاري با جامعه بين المللي كنند. از كريستينا گالاك پرسيدم اگر چنين چيزي واقعيت داشته باشد، اسباب و وسايل مجبور كردن ايران به همكاري چه خواهد بود؟

كريستينا گالاك: اينها همه بايد بوسيله شوراي امنيت تصميم گرفته شود. به همين دليل است كه گام اوليه بايد در وين در دوم فوريه و در آژانس بين المللي انرژي اتمي برداشته شود و سپس با حمايت جامعه بين المللي پرونده ايران به شوراي امنيت ارجاع شود و در آنجا تصميم به اقدامات بعدي گرفته شود. ما فكر مي كنيم ايران نمي تواند چشم خود را بر تصميمات آژانس بين المللي و شوراي امنيت ببندد، اما فكر مي كنيم اگر ايران به توصيه هاي آژانس گوش نكند، دليل كافي براي ارجاع آن به شوراي امنيت وجود دارد.

ف . م: و اين سناريو مطرح مي شود كه اگر ايران بنا بر لايحه اي كه از مجلس اين كشور گذشته، به شوراي امنيت ارجاع شود و در نتيجه برنامه هاي هسته اي خود را از سر گيرد و در مقاومت عليه فشارهاي جامعه بين المللي دست به اقداماتي از جمله بستن تنگه هرمز كه نيمي از نفت جهان را از خود عبور مي دهد بزند، چه مي شود؟

كريستينا گالاك: هيچ كس از اقدام نظامي سخن نمي گويد. هيچ كس از اقدامي جز فشارهاي ديپلماتيك سخن به ميان نمي آورد. ما در مورد مساله اي بسيار جدي صحبت مي كنيم و آن زير پا گذاشتن اعتماد جامعه بين المللي است و ما متوجه اين نكته هستيم كه اين مساله بايد از طريق تعامل و مذاكره حل شود.

ف . م: حال بايد منتظر گردهمايي روز دوشنبه و اجلاس شوراي حكام در روز دوم فوريه و تحولات پس از آن بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates