31.12.2005

اجرای حکم اعدام دومین متهم به قتل مامور اطلاعاتی در سقز، با اعتراض و مقاومت زندانیان مواجه شد

رادیو فردا: در پی اجرای حکم اعدام یکی از سه زندانی متهم به قتل یک مامور اطلاعاتی در سردشت که روز 27 آذرماه انجام گرفت، زندانیان در برابر ااجرای حکم اعدام دومین محکوم دست به اعتراض و مقاومت زدند و این اعتراض به درگیری میان زندانیان و ماموران منجر شد. محمد صدیق کبودوند، دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و روزنامه‌نگار، در مصاحبه با رادیو فردا می‌گوید: اعتراض زندانیان ظاهرا به درگیری و آشوب و نهایتا، به استفاده از گاز اشک‌آور منجر گردید. مسعود شوکه، عزیز خلکانی، و صلاح محمودی گویلانی، کسانی هستند که پس از نه سال و چهار ماه در زندان، به اتهام کشتن یک مامور امنیتی، محکوم به اعدام شده‌اند. عزیز خلکانی، 17 آذرماه به دار آویخته شد و مسعود شوکه نیز، احتمال می‌رود که طی 24 ساعت آینده به دار آویخته شود.

به گزارش سازمان دفاع از حقوق بشر در کردستان، در پی اجرای حکم اعدام یکی از سه زندانی متهم به قتل یک مامور اطلاعاتی در سردشت که روز 27 آذرماه انجام گرفت، زندانیان در برابر انتقال دومین محکوم این پرونده به خارج از بند برای اجرای حکم اعدام، دست به اعتراض و مقاومت زدند و این اعتراض به درگیری میان زندانیان و ماموران منجر شد.
نازی عظیما (رادیو فردا): وقتی که روز پنجشنبه (دیروز) در ساعت سه بعد از ظهر، ماموران اجرای حکم اعدام برای انتقال مسعود شوکه به خارج از بند، به بند سه زندان ارومیه مراجعه کردند، با اعتراض و مقاومت همبندان او روبرو شدند. بقیه ماجرا را از محمد صدیق کبودوند، دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان می‌شنویم:

محمدصدیق کبودوند: اعتراض زندانیان ظاهرا به درگیری و آشوب و نهایتا، به استفاده حتی از گاز اشک‌آور منجر گردید. درگیری‌ها حتی منجر به زخمی و مجروح شدن مدیر داخلی زندان هم شده بود؛ و خود آن شخص هم که محکوم به اعدام هست، ایشان هم مجروح شدند. و در نهایت موفق شدند ماموران که ایشان را انتقال بدهند به خارج از بند، و احتمالا امروز حکم اجرا خواهد شد.

ن.ع.: پیش از این، رادیو فردا از اجرای حکم اعدام عزیز خلکانی، پس از سپری کردن نه سال و نیم در زندان، خبر داده بود، و همانجا، محمد صدیق کبودوند، از احتمال اعدام دو نفر دیگر، یعنی مسعود شوکه، و صلاح محمودی گوبلانی، هشدار داده بود. این سه نفر، که هستند و اتهامشان چیست؟

محمدصدیق کبودوند: این سه نفر، یعنی آقای مسعود شوکه و آقای عزیز خلکانی، و همین طور آقای صلاح محمودی گویلانی، از اهالی روستاهای اطراف سردشت بودند، که پس از نه سال و چهار ماه در زندان، هم اکنون محکوم به اعدام شده‌اند. آقای عزیز خلکانی، 17 آذرماه به دار آویخته شده بود. و آقای مسعود شوکه نیز، احتمال می‌رود که طی 24 ساعت آینده، و یا حتی امروز، ایشان هم اعدام شود.

ن.ع.: فعال حقوق بشر کردستان، با تایید عدم دسترسی کامل به اطلاعات در مورد پرونده این سه تن، درباره اعدام آنها پس از نه سال و نیم تحمل زندان می‌گوید:

محمدصدیق کبودوند: این سه نفر، متهم بودند به کشتن یک مامور دولتی، یعنی یک مامور اداره اطلاعات ظاهرا. و اینها، حدود نه سال و خرده‌ای در زندان بودند. حالا، اگر اوایل هم حکمی صادر شده و اعتراضی از جانب همین محکومین به اعدام وزندانیان شده، این رفته به دیوان عالی کشور، و آنجا تایید شده. البته ما از پرونده اطلاع کاملی نداریم. در همین حد می‌دانیم که بعد از این نه سال، این حکم تایید شده و جهت اجرا به مراجع مربوطه ابلاغ شده است.

ن.ع.: و سرنوشت نفر سوم چه خواهد بود؟

محمدصدیق کبودوند: نفر سوم، آقای صلاح محمودی گویلانی هست. پیش بینی می‌شود که به زودی حکم در مورد ایشان هم اجرا شود.

ن.ع.: این سه نفری که به اعدام محکوم شده‌اند، آیا عضو حزب یا سازمان سیاسی‌ای بوده‌اند؟

محمدصدیق کبودوند: نخیر. عضو هیچ حزب و گروه و دسته‌ای خاصی تا حال نبوده‌اند و هیچ حزب و گروهی در این رابطه هیچ بیانیه‌ای که اعلام کند مثلا اینها عضو آن حزب بوده‌اند، نخیر اعلام نشده است. خود اشخاص هم منکر وابستگی به حزب و گروه خاصی بوده‌اند.

ن.ع.: شغلشان چی بوده، زمانی که این اتفاق افتاده؟

محمدصدیق کبودوند: ببینید، اینها بیشتر کشاورزند. شغل اصلی بیشتر روستائیان کردستان عمدتا کشاورزی و دامپروری و اینها است.

ن.ع.: چطور می‌شود که چند روستایی یک مامور دولتی را بکشند؟

محمدصدیق کبودوند: این احزاب و سازمان‌ها و گروه‌ها، در روستاها هم فعال بودند. و این اشخاص، با توجه به احساسات ناسیونالیستی که دارند، قطعا، عضو حزب خاصی هم نباشند، یک فعالیت‌هایی انجام خواهند داد.

ن.ع.: از این ماموری که کشته شده، هیچ اطلاعی ندارید که چکار می‌کرده، کی بوده؟

محمدصدیق کبودوند: فقط در همین حد می‌دانیم که ایشان عضو اداره اطلاعات بوده، و ظاهرا کارش هم جمع‌آوری اخبار، یعنی خبرچین در این مورد بوده.

ن.ع. : در شهریور ماه گذشته نیز، اسماعیل محمدی و محمد پنج‌بینی، یکی به اتهام همکاری با کومله، و دیگری به خاطر همکاری با یک گروه ناشناخته، در زندان ارومیه، اعدام شدند. در همان زمان، سازمان‌های مدافع حقوق بشر، هشدار دادند که خطراعدام، در انتظار جهانگیر بادیزاده و مصطفی رسول‌پور، دو بازداشت شده کرد دیگر نیز هست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates