31.12.2005

جنتی خواهان کناره گيری از امامت جمعه تهران است

بی‌بی‌سی: احمد جنتی به عنوان دبيرشورای نگهبان که مرجع تفسير قانون اساسی، تطبيق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع اسلام و تأييد صلاحيت نامزدهای نمايندگی مجلس و رياست جمهوری است از شخصيتهای قدرتمند و پرنفوذ جمهوری اسلامی به شمار می رود
احمد جنتی دبيرشورای نگهبان و يکی از امامان جمعه تهران در خطبه های نمازجمعه اين شهر گفته که خواهان کناره گيری از امام جمعگی است و اين درخواست را با آيت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرده اما هنوز اين خواسته برآورده نشده است.
او در عين حال به خوشامدگويی به سيداحمد خاتمی پرداخته که اخيراً با حکم آيت الله خامنه ای به جمع امامان جمعه تهران پيوسته و هفته گذشته نيز نماز جمعه اين شهر را امامت کرده است.

مقام امام جمعگی تهران به آيت الله خامنه ای تعلق دارد که حکم امام جمعگی را از آيت الله خمينی بنيانگذار جمهوری اسلامی دريافت کرده است.

گفتگو با محسن کديور، روحانی نوگرا در تهران

آيت الله خامنه ای بندرت و عمدتاً در مناسبتهای عمده نمازجمعه تهران را امامت می کند و در ساير جمعه ها، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد امامی کاشانی، احمد جنتی و اخيراً سيد احمد خاتمی به عنوان امام جمعه موقت در جايگاه امام جمعگی تهران می ايستند.

جايگاه امامت جمعه مهمترين تريبون سياسی و مذهبی در ايران به شمار می رود و رويکرد امامان جمعه موقت تهران در اين جايگاه با يکديگر تفاوتهايی دارد.

در حالی که محمد امامی کاشانی در خطبه های نمازجمعه معمولاً به مواعظ اخلاقی و تکرار مواضع رسمی جمهوری اسلامی بسنده می کند، احمد جنتی به اتخاذ مواضع تند و اظهارات شديداللحن عليه منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی شهرت دارد و اکبر هاشمی رفسنجانی دست کم در مورد مسائل داخلی می کوشد از موضعی ميانه روتر به ايراد خطبه ها بپردازد.

سيد احمد خاتمی که بتازگی به جمع امامان جمعه تهران پيوسته و با 45 سال سن جوانترين امام جمعه اين به شمار می رود، مواضع و رويه ای شبيه احمد جنتی دارد و همچون او به حمايت از گروههای اصولگرای افراطی و موضعگيری عليه اصلاح طلبان شهرت دارد.

احمد جنتی به عنوان دبيرشورای نگهبان که مرجع تفسير قانون اساسی، تطبيق مصوبات مجلس با قانون اساسی و شرع اسلام و تأييد صلاحيت نامزدهای نمايندگی مجلس و رياست جمهوری است از شخصيتهای قدرتمند و پرنفوذ جمهوری اسلامی به شمار می رود.

او که 79 سال سن دارد بيش از دو دهه است در برپايی نمازجمعه تهران شرکت دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates