31.12.2005

قطع بخشی از ارتباطات اينترنتی ايران

بی‌بی‌سی: کابل های فيبر نوری، رشته های نازک شفافی هستند که از شيشه يا پلاستيک ساخته شده و برای انتقال نور بکار می روند
بدنبال اختلال در مسير خط فيبر نوری بين بندر جاسک و فجيره در امارات متحده عربی، بخش قابل توجهی از ارتباطات اينترنتی ايران با مشکل مواجه شده و دسترسی کاربران به اينترنت با کندی صورت می گيرد.
بر اساس گزارش خبرگزاری دولتی ايران، ايرنا، از صبح روز پنجشنبه در پی ايجاد قطعی در مسير فيبر نوری، حدود ۸۰ درصد ارتباطات اينترنتی ايران از کار افتاد.

گزارش های ديگر نيز حاکی از کاهش کيفيت شبکه اينترنت و قطعی های مداوم طی ‪ ۱۰‬روز گذشته است که باعث بروز نارضايتی کاربران اينترنت در ايران شده است.

مصاحبه جام جهان نما با رضا پارسا، رئيس انجمن صنفی کارفرمايان شبکه های اينترنتی در ايران

به رغم بروز اين مشکل، بنا به اعلام شرکت دولتی فناوری اطلاعات (ديتا)، که وظيفه مديريت، توسعه، نگهداری و بهره برداری شبکه ارتباطات داده ها در ايران را بر عهده دارد، کارشناسان تلاش کرده اند تا با جايگزين ساختن خط ارتباطی با ترکيه و استفاده از ارتباطات ماهواره ای، ظرفيت ارتباطات ايران را بهبود بخشند.

با اين وجود به گفته رضا رشيدی، مديرعامل شركت فناوری اطلاعات، حدود‌ ٤٠ درصد از ارتباطات اينترنتی ايران همچنان تحت تاثير اين قطعی قرار دارد.

هرچند دليل قطع کابل فيبر نوری مشخص نشده اما به گفته آقای يوسف پور، مديرعامل “شرکت ارتباطات زيرساخت” احتمال وجود قطعی در دو نقطه وجود دارد که يکی از آن ‌ها حدود ۲۰ کيلومتری سواحل کشور امارات است.

آقای يوسف پور پيرامون علت بروز اين مشکل احتمال می دهد: “شايد لنگر کشتی در هنگام جمع شدن کابل را قطع کرده باشد”.

به گفته کارشناسان، “کشتی تعميراتی” به سرعت وارد عمل شده و کار تعمير را آغاز کرده است. آنها پيش بينی می کنند انجام تعميرات و حل کامل مشکل بين سه تا شش روز به طول انجامد.

قطع ارتباط حجاج ايرانی

کابل های فيبر نوری برای انتقال سريع حجم زيادی از اطلاعات و داده ها بکار می روند

در همين حال ارتباطات تلفنی حجاج ايرانی که در عربستان به سر می برند نيز تحت تاثير قرار گرفته و با مشکل مواجه شده است.

مديرعامل شرکت ارتباطات سيار ايران به دنبال قطع فيبر نوری بين ايران و امارات به مشترکان تلفن همراه توصيه کرده است که به هيچ وجه از خدمات اس ام اس (پيام کوتاه) استفاده نکنند. وی افزوده است: “حجاج تنها در ساعاتی از شبانه روز که به ارتباط نياز دارند تلفن همراه خود را روشن نگه دارند”.

با اين حال به گفته او در ارتباط با شبکه‌ ثابت عربستان با شبکه‌ ثابت ايران مشکلی وجود ندارد و هم اکنون تماس دو سويه با هتل ‌های کشور عربستان برقرار است.

مديرعامل شرکت ارتباطات سيار ايران همچنين از خانواده‌های ايرانی که بستگانشان در عربستان حضور دارند خواست تا از برقراری تماس‌ “مکرر” با خانواده خود پرهيز کرده و “ترافيک کاذب” ايجاد نکنند.

ارتباطات محدود

بر اساس اعلام مقامات رسمی، قطعی در فيبرنوری مساله ‌ای است که “گاهی” اتفاق می‌افتد و بايد برای جلوگيری از بروز چنين مشکلاتی، خطوط جايگزين را در نظر گرفت.

رضا پارسا رييس انجمن صنفی کارفرمايان شبکه های اينترنتی ايران در اين مورد به بی بی سی گفته است: “بيش از ۵۰ درصد ظرفيت اينترنت کشور از طريق فيبر نوری تامين می شود که متاسفانه اين خط تنها راه ارتباطی است”.

حدود ٤٠ درصد از اينترنت تحت تاثير قرار گرفته كه اميدواريم ظرف دو روز آينده برطرف شود. در مدت اين دو روز، کاربران برای انجام امور غير ضروری به شبكه متصل نشوند، تا مشكل برطرف شود.

رضا رشيدی، مديرعامل شركت فناوری اطلاعات

آقای پارسا تاکيد می کند: “قطع کابل فيبر نوری طبيعی است و اتفاق می افتد ولی اين خطوط، حتما بايد ارتباطات پشتيبان داشته باشند که ما متاسفانه ارتباطات جايگزين نداريم. از دو سال پيش مديران وقت شرکت فناوری اطلاعات قصد برقراری ارتباطاتی با کشورهای ديگر نظير ترکيه و کويت را آغاز کرده بودند که مشخص نيست چرا اين مذاکرات به طول انجاميده است”.

مقامات رسمی در شرکت فناوری اطلاعات نيز بر محدود بودن ارتباطات اينترنتی ايران اذعان دارند. رضا رشيدی، مديرعامل شركت فناوری اطلاعات به ايسنا گفته است: “تا سال گذشته، تنها از طريق مسير ايران – امارات ارتباط داشتيم اما امسال مسير ترکيه هم به آن افزوده شده و برای برقراری ارتباط از مسيرهای ديگر از کشورهای اطراف مانند آذربايجان، روسيه و کويت نيز در حال نهايی کردن مذاکرات هستيم تا ارتباط به يک نقطه منوط نشود”.

رضا پارسا، رييس انجمن صنفی کارفرمايان شبکه های اينترنتی استفاده از ماهواره بعنوان راهی جايگزين کابل های زمينی فيبر نوری را از نظر فنی و اقتصادی به صرفه نمی داند. وی معتقد است ارتباطات ماهواره ای گران قيمت هستند و در مقايسه با فيبر نوری از ثبات کمتری برخوردارند.

خط ارتباطی فيبر نوری بندر جاسک در جنوب ايران به فجيره در امارات متحده عربی، ۱۷۲ کيلومتر طول دارد و از زير آب عبور می کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates