28.12.2005

مهدی کروبی:فضای خدا را نیز از ما گرفته‌‏اند، اگر یکی از آیات عظام خواست در خارج برای دفاع از اسلام شبکه تاسیس کند خلاف قانون است

ایلنا: ساختمان مرکزی حزب اعتماد ملی افتتاح شد

ساختمان مرکزی حزب اعتماد ملی شب گذشته با حضور مهدی کروبی، دبیر کل این حزب افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار “ایلنا”، در این مراسم به جز مهدی کروبی، موسوی خوئینی‌‏ها، عبدالله نوری، عبدالواحد موسوی لاری، موسوی بجنوردی، محمدعلی ابطحی، امام جمرانی و اعضای شورای مرکزی و جمعی از فعالان سیاسی کشور حضور داشتند.
در این مراسم مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی با اظهار امیدواری از آنکه در سال‌‏های آینده ساختمان بزرگتر و مناسب‌‏تری برای حزب اعتماد ملی تهیه شود، از حضور تمام حاضران در مراسم به ویژه موسوی بجنوردی، عبدالله نوری و موسوی خوئینی‌‏ها تقدیر و تشکر کرد.
وی در ادامه به ارایه گزارشی از روند تشکیل حزب، انتشار روزنامه و تشکیل تلویزیون صبا پرداخت و با تاکید بر اینکه تلویزیون صبا متعلق به حزب اعتماد ملی نیست، گفت: به همت دوستان توانستیم اصل مطلب را که تشکیل حزب بود، تشکیل بدهیم و تلاش کردیم تا اساسنامه حزب در زمان وزارت آقای موسوی لاری تنظیم و موافقت اصولی را از وزارت کشور کسب کنیم.
وی تصریح کرد: هم اکنون نیز وزارت کشور منتظر اساسنامه و مرامنامه حزب است، البته در همین مدت نیز دفاتر کمیته‌‏ها و ساختمان مرکزی حزب شکل گرفته است و در دولت قبلی نیزتلاش کردیم تا مجوز انتشار روزنامه را بگیریم که البته در آن زمان مجوز این روزنامه به نام من صادر شد ولی پس از مدتی در نامه‌‏ای که به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشتیم، مجوز به نام آقای حق‌‏شناس صادر شد.
کروبی با بیان اینکه هم اکنون شورای سردبیری روزنامه تشکیل شده است، از انتشار روزنامه در دی ماه خبر داد.
وی ضمن انتقاد از عدم اجازه پخش برنامه‌‏های شبکه ماهواره‌‏ای صبا، گفت: چرا باید در جامعه ما فضایی ایجاد شود تا روزنامه‌‏ها و شبکه‌‏های خارجی بتوانند به راحتی برنامه‌‏های خود را پخش کنند ولی یک تلویزیون داخلی نمی‌‏تواند برنامه تولید کند.
کروبی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی در شرایط بسیار سخت و با مشکلات فراوانی تثبیت شده است، گفت: نهادهای نظام جمهوری اسلامی با وجود تمام مشکلات تشکیل شد در حالی که جامعه باید به گونه‌‏ای اداره می‌‏شد تا برای چند سال نخبگان جامعه، کشور را اداره می‌‏کردند حتی در آن مقطع عده‌‏ای از صاحب‌‏نظران می‌‏گفتند برگزاری انتخابات و تشکیل مجلس معنی ندارد.
وی ادامه داد: اما پس از پیروزی انقلاب با وجود تمام درگیری‌‏ها در 12 فروردین و در محیطی باز و آزاد رفراندومی برگزار و سیستم نظام مشخص شد.
کروبی تصریح کرد: در همان مقطع امام (ره) فرمان دادند که باید خبرگان قانون اساسی تشکیل و هر چه سریع‌‏تر قانون اساسی تدوین شود در همان زمان امام(ره) تاکید کردند که اعضای خبرگان باید با رای مستقیم مردم انتخاب شوند در حالی که تنها یک سال از انقلاب اسلامی گذشته بود.
دبیر کل حزب اعتماد ملی اظهار داشت: با پافشاری حضرت امام(ره)، مجلس خبرگان رهبری با رای مستقیم مردم تشکیل شد، از روزی که مجلس آغاز به کار کرد، چه در زمان حیات امام(ره) و چه پس از آن هیچ زمان مجلس تعطیل نشد.
کروبی قانون اساسی را حاصل خون شهدا و میثاق ملی دانست و تصریح کرد: برخی می‌‏خواهند رای مردم را تزئینی عنوان کنند ولی ما معتقدیم مردم باید سرنوشت خود را تعیین کنند، اگر می‌‏گوییم خط امامی هستیم، باید به نظر امام(ره) که همان حضور مردم درصحنه و تعیین سرنوشت خود است، تاکید داشت، ما این را خط امام(ره) می‌‏دانیم.
وی ادامه داد: اگر تفکری پیدا شود که تلاش کند رای مردم را بی‌‏خاصیت کند تا انگیزه مردم گرفته شود، حق داریم بگوییم که در خط امام(ره) نیستیم.
کروبی با اشاره به اصل 99 قانون اساسی که بحث نظارت را مطرح کرده است، گفت: لفظ نظارت برای برخی به معنی ابطال، اجرا و تعیین سرنوشت برای دیگران است، به نظر می‌‏رسد در این لفظ نظارت همه چیز خوابیده است.
وی هدف از تشکیل حزب اعتماد ملی را به صحنه آوردن مردم دانست و تصریح کرد: ما به دنبال آن هستیم تا رای و آرای مردم، هر روز پررنگ‌‏تر از گذشته شود تا مردم فکر کنند که در تعیین سرنوشت خود حضور دارند.
کروبی تصریح کرد: نظام نباید این پشتیبانی را از دست بدهد، احساس کردیم وضعیتی در جامعه به وجود آمده و تشکیلات سازمان‌‏یافته‌‏ای قصد دارد نحوه انتخابات‌‏ها را تغییر بدهد و دیدیم چاره‌‏ای نداریم جز آنکه تشکیلاتی ایجاد کنیم تا حافظ رای مردم باشد.
دبیر کل حزب اعتماد ملی قانون اساسی و چارچوب نظام با قرائت حضرت امام(ره) را خط قرمز حزب اعتماد ملی عنوان کرد و اظهار داشت: حالا که قانون اساسی معیار فعالیت ماست چرا باید در تنگنا قرار بگیریم و حکومت نتواند ما را تحمل کند.
وی تصریح کرد: در این چند وقت حرف‌‏های زیادی درباره تلویزیون صبا زدند، ما به آنها گفتیم که تحمل کنید تا برنامه‌‏های تلویزیون پخش شود، آن وقت ببینید که برنامه‌‏ها خارج از نظام است یا خیر و نباید قبل از جنایت، قصاص کرد.
کروبی افزود: در این چند وقت آبروی افراد زیادی را بردند، سابقه ما کاملا مشخص است، ما همواره به نظام و منافع ملی پایبند بوده و هستیم، هر چه گفتیم تحمل کنید تا برنامه‌‏ها پخش شود ولی آخر این اتفاق نیفتاد.
وی تصریح کرد: گرداننده این شبکه آقای افخمی است، سابقه وی نیز مشخص است، او نماینده مجلس، سازنده فیلم میرزا کوچک‌‏خان جنگلی است و هم اکنون در حال ساخت فیلم زندگی امام(ره) است، ما ایشان را انتخاب کردیم که سابقه او در میان تمام هنرمندان مشخص است و در میان هنرمندان، امام جمعه آنهاست.
کروبی تصریح کرد: مسوولان اطلاعات بهروز افخمی را خواستند و به او گفتند که کار تو غیرقانونی است و شما باید از وزارت فرهنگ و ارشاد و نهادهای دیگر مجوز فعالیت می‌‏گرفتید.
دبیر کل حزب اعتماد ملی ادامه داد: زمانی که بحث تحقیق و تفحص از صدا و سیما مطرح شد، ما ابتدا از خود رهبری برای تحقیق و تفحص صدا و سیما اجازه گرفتیم چون این سازمان زیر نظر رهبری است ولی امروز سردمدار مخالف شبکه صبا آقای لاریجانی است و در شورای امنیت ملی اجازه پخش برنامه‌‏ها را نمی‌‏دهد.
وی افزود: لاریجانی در یک مهمانی گفت شما رییس مجلس بودید و نباید خلاف قانون انجام دهید چون بر اساس تفسیر شورای نگهبان و بر اساس اصل 127 قانون اساسی رادیو و تلویزیون دولتی است و اگر کسی در آن طرف دنیا خواست رادیو و تلویزیون راه بیندازد، خلاف قانون انجام داده است.
کروبی خاطرنشان کرد: این قانون مربوط به صدا و سیما در داخل است و ما براساس این قانون نمی‌‏توانیم مانند لبنان و عراق کانال‌‏های متعدد داشته باشیم اما آیا این کار در خارج از ایران خلاف است، اینها فضای خدا را نیز از ما گرفته‌‏اند.
وی با اشاره به برنامه علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی به شورای نگهبان، گفت: چون لاریجانی عضو شورای نگهبان نیست، به همین جهت نمی‌‏تواند از این شورا تفسیر بخواهد و به همین جهت از آقای یزدی خواستند تا در این خصوص سوال کنند البته آقای یزدی هوشمندانه و عاقلانه سوال کرد ولی جواب شورای نگهبان همان حرف‌‏های لاریجانی است.
وی ادامه داد: یزدی پرسیده است که آیا مطابق اصل 44 قانون اساسی امکان ایجاد و راه‌‏اندازی شبکه خصوصی رادیویی و تلویزیونی وجود دارد یا خیر، در حالی که لاریجانی پرسیده بود تفسیر آن شورا نسبت به اصل 44 چیست؟ آیا اجازه تاسیس شبکه‌‏های تلویزیونی در داخل و خارج و فرستنده فیبری و کابل نوری برای مردم مجاز است یا خیر؟
کروبی افزود: سوال ما آن است که آیا شورای نگهبان جواب یزدی را داده است یا لاریجانی به این شورا گفته است که مطابق نص صریح قانون اساسی، در نظام جمهوری اسلامی رادیو و تلویزیون دولتی است و تاسیس شبکه‌‏های خصوصی رادیو و تلویزیون مغایر با این اصل است و انتشار و پخش برنامه‌‏های صوتی و تصویری در قالب انواع شبکه‌‏های کابلی و فیبری غیر از صدا و سیما خلاف قانون است.
وی خاطر نشان کرد: ما می‌‏گوییم اگر یکی از آیات عظام به کشور فرانسه یا آمریکا رفت و خواست شبکه فارسی تاسیس کند تا قرآن و اسلام را تبلیغ و از آن دفاع کند، خلاف قانون انجام داده است، آیا حق ترویج اسلام به وسیله تلویزیون را ندارد.
کروبی در پایان سخنان خود تصریح کرد: شما بگذارید برنامه‌‏های این شبکه پخش شود، به شما قول می‌‏دهم از برنامه‌‏های صدا و سیما بهتر شود و اگر این طور نبود حاضرم در وسط خیابان من را شلاق بزنند البته شاید مشکلاتی وجود داشته باشد ولی می‌‏توان جبران کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates