18.02.2002

احضار روشنفکران و روزنامه نگاران به زيرزمين اداره نظارت بر اماکن عمومى

راديو صدای آزادی مصاحبه با سيمين بهبهانی

شيرين فاميلى (راديوآزادى): خانم بهبهانى! ممکن است در ابتدا در باره علت اينکه کانون نويسندگان ايران اين بيانيه را صادر کرده است، توضيح بدهيد؟
سيمين بهبهانى (شاعر، عضو هيات مديره کانون نويسندگان ايران): بله. اين بيانيه اى است اعتراض به احضار ها وحق ما هست که در مقابل هر احضارى نگران باشيم و بخواهيم که آرامش نويسندگان حفظ بشود. اين بيانيه را به اين جهت صادرکرديم تا مبادا وقايع ناگوارى بعد از اين بيانيه پيش بيايد.
شيرين فاميلى: خانم بهبهانى! اخيرا وزارت ارشاد طى نامه اى اظهار نگرانى کرده است نسبت به احضار نويسندگان به اداره نظارت بر اماکن عمومى. فکر مى کنيد سرچشمه اين نگرانى ها چى است؟
سيمين بهبهانى: والله سرچشمه نگرانى ها من نمى دانم چه هست ولى به هرحال هر احضارى مايه يک نگرانى مى شود. حالا علت اين احضار ها چه بوده، آن را که من نمى دانم. اطلاعى از علت احضارها ندارم، ولى خوب مايه نگرانى است که يک عده اى را آرامشى که دارند بى بهره کنند و بخواهند و راجع به بعضى چيزها سئوالاتى از آنها بکنند.
شيرين فاميلى: چرا در بيانيه کانون نويسندگان ايران به قتل هاى زنجيره اى اشاره شده ؟ چه مشابهتى هست بين احضار نويسندگان و هنرمندان به اداره نظارت بر اماکن عمومى و مسئله قتل هاى زنجيره اى.
سيمين بهبهانى: والله اگر يادتان باشد، و نمى دانم چقدر ياد شما مانده باشد، در آن مورد هم قبل از اينکه قتل ها اتفاق بيافتد، دائما نويسندگان را به بعضى جاها احضار مى کردند و از آنها سئوالات گوناگونى مى کردند و مايه پريشانى خيال شان شده بودند بارها و آقاى شادروان گلشيرى و آقاى معروفى و رضا براهنى. بار ها و بارها نويسندگان را احضار مى کردند و از آنها چيزهايى مى پرسيدند که اصلا هيچ معنى نداشت و بعد هم اين قتل ها اتفاق افتاد. حالا عجيب نيست اگر اين احضار ها مايه نگرانى شده باشد و خوب، وزارت ارشاد هم حق دارد که نگران باشد و به اصطلاح برايش مايه زحمتى ايجاد نشود.
شيرين فاميلى: مدتى است که صحبت از تهيه سريال هويت شماره ٢ است. آيا فکر مى کنيد که اين احضار هنرمندان و روزنامه نگاران مى تواند مقدمه اى براى اين موضوع به شمار برود؟
سيمين بهبهانى: هيچ چيز ناممکن نيست. ولى من اصلا از اينکه قرار است يک همچه برنامه اى تهيه بشود اطلاعى در دست ندارم و آن برنامه اولى را هم که تکه هايى اش را ديدم، برنامه بسيار مزخرف و خنده آورى بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates