18.12.2005

آن لاين: تاثيرات متقابل وبلاگ ها بر روزنامه نگارى

شرق: در دومين همايش بين المللى Global Voices اهميت وبلاگ ها و تاثيرات متقابل وبلاگستان و ژورناليسم مورد بحث و بررسى قرار گرفت.در اين گردهمايى كه در محل ساختمان مركزى خبرگزارى رويترز برگزار شد، وبلاگ نويسان، روزنامه نگاران و شخصيت هايى از سراسر دنيا به بحث و اظهارنظر پيرامون دنياى وبلاگ نويسى و تاثيرات آن بر فرآيند روزنامه نگارى و فعاليت رسانه ها پرداختند. سايت Global Voices پروژه اى غيرانتفاعى است كه توسط يك مركز پژوهشى وابسته به دانشگاه هاروارد به نام Berkman Center for Internet & Society بنيان نهاده شده است. هدف از تاسيس اين پايگاه علاوه بر ايجاد يك تشكل جهانى ميان وبلاگ نويسان سراسر دنيا، يارى رساندن به خبرنگاران، روزنامه نگاران و گزارشگرانى است كه مايلند به هنگام وقوع يك رويداد در هر جاى دنيا بتوانند شرح آن رويداد را از زبان وبلاگ نويسان محلى بشنوند و به روايت هاى داغ و دسته اول از هر ماجرا در فضاى وبلاگستان دسترسى داشته باشند. در اين سايت همه روزه مطالب جديد تعدادى از وبلاگ هاى فعال از كشورهاى مختلف دنيا به زبان انگليسى ترجمه مى شود تا براى همه خبرنگاران دنيا قابل استفاده باشد. اين سايت به همت خانم ربكا مك كينون خبرنگار پيشين شبكه سى ان ان كه سال ها به عنوان خبرنگار اين شبكه در آسيا مشغول به كار بوده و اتان زوكرمن كارشناس فلسفه و علوم اجتماعى و فعال در زمينه تاثير تكنولوژى بر جهان در حال توسعه، تاسيس شده است.سخنرانان همايش Global Voices2005 با برپايى چهار نشست تحت عناوين «وضعيت صداهاى جهانى»، «بهترين هاى هر دو جهان»، «چه عاملى موجب موفقيت يك وبلاگستان مى شود؟» و «آينده گفتمان جهانى» به نقد و بررسى ابعاد مختلف موضوع وبلاگ نويسى و ارزيابى عملكرد پروژه «صداهاى جهانى» طى يك سال گذشته پرداختند. در اين همايش برخى از سخنرانان از طريق ويدئو كنفرانس يا چت IRC در جلسات شركت كردند.
در نشست نخست اين همايش، دستاوردهاى پروژه «صداهاى جهانى» توسط سخنرانان ارزيابى شد و سپس در نشست «بهترين هاى هر دو جهان» تاثيرات متقابل وبلاگستان و ژورناليسم حرفه اى به تفصيل مورد بررسى صاحب نظران قرار گرفت. در اين نشست، دن رايت نايب رئيس ارشد خبرگزارى رويترز كه از طريق ويدئو كنفرانس در همايش شركت داشت، به علاقه و توجه اين خبرگزارى به فعاليت هاى انجام شده در پروژه «صداهاى جهانى» اشاره كرد و گفت: در حالى كه در بعضى زمينه ها از اعتبار رسانه هاى رسمى نزد مردم كاسته شده است، وبلاگ ها خودشان را به عنوان يك رسانه بزرگ مطرح كرده اند، رسانه اى كه بايد آن را به حساب آورد. رايت به عنوان يكى از حاميان و علاقه مندان پروژه صداهاى جهانى گفت: اغلب اوقات مردم از من سئوال مى كنند كه آيا اين سايت يك خبرگزارى است؟ آيا جايگزينى براى خبرگزارى هاى موجود است؟ آيا شما اخبار را با رهيافت ديگرى جمع آورى مى كنيد؟ آيا اين همان معناى «ژورناليسم مردمى» يا Citizen Journalism است؟
در ادامه اين نشست دينا مهتا وبلاگ نويس هندى با يادآورى فاجعه سونامى و نقش استثنايى وبلاگ نويسان در گزارش كردن اين رويداد گفت: بسيارى از ما در هند كه به اين كار دست زديم هرگز يكديگر را ملاقات نكرده بوديم. ما احساس مى كرديم اگر در خانه بمانيم نمى توانيم هيچ كمكى بكنيم و از طرفى نمى توانستيم وسايل خود را جمع كنيم و عازم سفر به مناطق حادثه ديده شويم. از اين رو تصميم گرفتيم كه يك وبلاگ درباره سونامى راه اندازى كنيم و ظرف چند ساعت صدها نفر در اين وبلاگ مشاهدات خود را نوشتند و اخبار را ترجمه كردند. رايت در همين ارتباط گفت: من فكر مى كنم حادثه سونامى نشان داد كه ما در رسانه بزرگ و تاثيرگذارى همچون رويترز به وبلاگ نويسانى كه در سراسر دنيا زندگى مى كنند نياز داريم. رايت افزود: وقتى سونامى اتفاق افتاد تقريباً هيچ يك از رسانه هاى آمريكايى خبرنگار يا امكاناتى براى گزارش كردن اين رويداد در محل وقوع حادثه نداشتند و در موارد بسيارى از نقاط حادثه ديده، وبلاگستان تنها جايى بود كه ما مى توانستيم خبرى درباره حادثه كسب كنيم.
رايت تاكيد كرد: نكته مهم ديگرى كه درباره اهميت وبلاگ ها در ژورناليسم قابل ذكر است گزارش كردن بافت يك خبر و حال و هواى آن رويداد است. حتى براى خبرنگار يك رسانه مهم نيز دشوار است كه بتواند بلافاصله پس از وقوع يك حادثه تمام جوانب آن را گزارش كند. ولى ما در رويترز اين كار را با مراجعه به وبلاگستان انجام مى دهيم.
وى خاطرنشان كرد: بردن ديالوگ پيرامون يك خبر به عرصه گفتمان جهانى از همين طريق (وبلاگستان) يكى از كارهايى است كه ما در رويترز به طور جدى پيگير آن هستيم. در نشست «آينده گفتمان جهانى» كريس آهرن مديركل خبرگزارى رويترز كه از طريق ويدئو كنفرانس در جلسه حضور داشت گفت: دليل اينكه ما به پروژه صداهاى جهانى علاقه منديم و آن را مورد حمايت مالى قرار مى دهيم اين است كه به بسط مفهوم «اتاق خبر» علاقه داريم. اين كار- سايت صداهاى جهانى- چيزى نيست جز اينكه مى خواهيم بدانيم در اقصى نقاط دنيا چه مى گذرد. در اين همايش چند وبلاگ نويس ايرانى نيز حضور داشتند و از تاثير عرصه وبلاگ نويسى بر فضاى عمومى اطلاع رسانى در ايران و افزايش اقبال عمومى به اينترنت سخن گفتند. در اين همايش همچنين وبلاگ نويسانى از اتيوپى، كامبوج، اندونزى، مجارستان، تانزانيا، تايلند، شركت مايكروسافت و خبرنگارانى از روزنامه گاردين، شبكه بى بى سى و سايت ويكى پديا حضور داشتند.
منبع: شبكه آن لاين

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates