25.02.2003

قاسم شعله سعدی چرا باز داشت شد؟

صادق صبا

قاسم شعله سعدی، نماینده سابق مجلس ایران، که با انتشار نامه ها و مقالات انتقاد آمیز خطاب به آیت الله خامنه ای، رهبر ایران، به چهره ای خبرساز تبدیل شده بود، روز دوشنبه (24 فوریه) به محض بازگشت از یک سفر خارجی، در تهران بازداشت شد.

قاسم شعله سعدی یکی از نخستین فعالان اسلامی ایران است که در سالهای اخیر با انتشار نامه های سرگشاده آیت الله خامنه ای را صریحا مسئول کلیه نابسامانی ها در کشور معرفی کرده است.
آقای شعله سعدی در رشته حقوق از فرانسه دکترا گرفته و استاد دانشگاه در تهران و وکیل دادگستری است. او برای چند دوره نماینده شیراز در مجلس بود تا آنکه دو دوره پیش شورای نگهبان صلاحیت اور ا برای انتخاب مجدد رد کرد.

او علاوه بر حمله شدید به آیت الله خامنه ای و جناح محافظه کار، از رییس جمهوری ایران، محمد خاتمی، و طرفداران او نیز انتقاد می کند و معتقد است که اصلاح طلبان برای دفاع از آزادی و دموکراسی از خود قاطعیت نشان نمی دهند.

آقای شعله سعدی چندی پیش به همراه محسن سازگارا، یکی دیگر از منتقدان آیت الله خامنه ای، گروه ” ائتلاف ملی آزادیخواهان” را تشکیل داد تا برای ایجاد تغییرات بنیادی در ایران مبارزه کنند.

این دو فعال سیاسی معتقدند که برنامه اصلاحات مبتنی بر قانون اساسی جمهوری اسلامی به بن بست رسیده و راه برون رفت در جامعه را تغییر قانون اساسی و جدایی دین از دولت می دانند.

جناح محافظه کار آقای شعله سعدی را متهم می کند که او صرفا به دنبال نام جویی است و انتقادات شدید او از آیت الله خامنه ای را ناشی از این می دانند که او می خواهد بازداشت شود و به شهرت برسد.

دقیقا معلوم نیست که چه نهادی آقای شعله سعدی و پیش از او آقای سازگارا را در هفته گذشته باز داشت کرده است و اتهام آنان چیست؟ ولی از شواهد چنین پیداست که وزارت اطلاعات در این کار نقش داشته است. که در آن صورت با توجه به اینکه ظاهرا این وزارتخانه در کنترل دولت خاتمی قرار دارد این پرسش مطرح می شود که هدف از این بازداشت ها چیست؟

بعضی از صاحب نظران معتقدند که شاید منظور اصلاح طلبان این است که به رهبر و جناح محافظه کار نشان دهند که آنها اجازه نمی دهند که کسی از به اصطلاح خط قرمز رهبری عبور کند.

ولی واقعیت مهم در جامعه ایران این است که در سالهای اخیر اقشار مختلفی هر چه بیشتر به این نتیجه می رسند که آیت الله خامنه ای به جناح محافظه کار نزدیک تر است و از این رو او را یکی از موانع عمده در مقابل حرکت مردم ایران به سمت دمو کراسی و آزادی می دانند.

به نظر می رسد که قاسم شعله سعدی و محسن سازگارا این واقعیت را به خوبی در یافته اند و می خواهند به سخنگویان آن اقشار جامعه تبدیل شوند که معتقدند برنامه اصلاحات آقای خاتمی به بن رسیده و راه چاره در ایران ایجاد یک حکومت دموکراتیک غیر دینی است.
بی بی سی

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates