28.10.2005

اتاق کار رييس جمهور “دو” نفر ساکن دارد شخصيت پشت پرده دولت احمدي نژاد

روز: مديران ارشد دولت احمدي نژاد و اعضاي کابينه اش، با پديده اي کاملاً جديد روبه رو شده اند که تا کنون سابقه نداشته است: محمود احمدي نژاد، بر خلاف رويه روساي جمهور قبلي که همواره اتاق کارشان اختصاصي بوده است، يک “هم اتاقي” ثابت دارد. هم اتاقي بسيار با نفوذي که عنوان “مشاور ارشد” را يدک مي کشد.

اين مشاور کسي نيست جز “مجتبي ثمره هاشمي” که از اولين روز انتخاب احمدي نژاد، مسووليت خود را به طور غير رسمي به عهده داشت؛ تا اين که با معرفي دولت جديد، رسماً به سمتي که دارد منصوب شد. در حکمي که رييس جمهور براي او صادر کرده بود، هيچ ويژگي خاصي به چشم نمي خورد که او را از ديگر مديران و مشاوران متمايز کند، اما در واقع، او براي رييس جمهور با ديگران فرق هاي اساسي دارد.

بنا به گزارش هاي موثق، رييس جمهور هيچ ديدار خصوصي با هيچ يک از اعضاي دولتش را بدون حضور اين مشاور ارشد برگزار نمي کند و همين موضوع، باعث نارضايتي برخي از اعضاي کابينه شده است؛ به نحوي که برخي از آنان به اين موضوع به صورت تلويحي اعتراض کرده اند. خبر مي رسد در مواردي هم که طي برخي ديدارها، هاشمي ثمره در اتاق حضور نداشته، گاهي رييس جمهور او را صدا زده و بعد جلسه به رسميت رسيده است.

به گواهي همکاران سابق رييس جمهور در شهرداري تهران، ثمره هاشمي در شهرداري دوره احمدي نژاد هم داراي چنين موقعيتي بوده و فرامين او در شهرداري بلافاصله اجرا مي شده است.

هاشمي ثمره با مصباح يزدي رابطه بسيار نزديکي دارد و برخي همکاران رييس جمهور معتقدند که او در حکم ناظري از سوي مصباح انجام وظيفه مي کند و از سوي او نظارت بر عملکرد احمدي نژاد را به عهده دارد. حتي عده اي، ديدگاه هاي رايج در دولت فعلي درباره امام زمان [عج] را به او نسبت مي دهند و معتقدند که رفتار احمدي نژاد نسبت با او، بيش از اين که رابطه رئيس و مشاور باشد، رابطه مريد و مرادي است.

البته، ظاهراً اين رابطه ويژه، از ديرباز به نوعي وجود داشته است. زيرا در گذشته هم رابطه اي ويژه بين آن ها حاکم بوده و در دوره جنگ، هاشمي فرمانده احمدي نژاد بوده است.

در ايام انتخاب کابينه و رايزني هاي پشت پرده نيز که هنوز اعضاي دولت خاتمي در مسووليت هاي فعاليت داشتند، کسي که از طرف احمدي نژاد با آن ها تماس مي گرفت و ديدگاه هايش را منتقل مي کرد و در مواردي هشدار مي داد، کسي نبود جز ثمره هاشمي. او در يک مورد حتي با معاون وزير خارجه تماس گرفته و به او حکم کرده بود که تا معرفي وزير خارجه جديد، از هر نوع صدور حکم کارکنان و معرفي سفرا خود داري شود. هاشمي، همچنين يکي از مسافران نيويورکي همراه احمدي نژاد بود و در سفر نيز به عنوان مشاور ارشد فعاليت چشمگيري داشت.

اما اين رابطه هر شکلي داشته باشد و به هر دليلي باشد، به نارضايتي همکارانش از او انجاميده است. البته اين را تنها همکاران رييس جمهور نمي گويند، بلکه اعضاي ساير گروه هاي محافظه کار نيز که در روزهاي اخير به ديدار رييس جمهور رفته اند، گلايه دارند که طي اين ديدار با “دو” نفر ديدار و گفت و گو کرده اند: محمود احمدي نژاد و مجتبي ثمره هاشمي .

يکي از مهم ترين دلايل نارضايتي همکاران از وي طي مدت زمان شروع به کار دولت جديد، دخالت بيش از حد رييس جمهور و مشاور ارشدش در جزييات اداره وزارتخانه ها و سازمان هاي دولتي است. رييس جمهور و مشاور وي در تمام عزل و نصب هاي وزارت خانه دخالت مي کنند و تلاش مي کنند تا آنچه را که فکر مي کنند در معرفي کابينه – تحت فشار ساير مراجع قدرت – باخته اند؛ در انتخاب هاي بعدي به دست بياورند .

اما حتي همه اين ها، به اندازه برخورد تحقيرآميز رييس جمهور با همکارانش مساله ساز نشده است. چرا که رييس جمهور در جلسات مختلف، برخوردي تحکم آميزي با اعضاي کابينه و برخي معاونانش دارد و اين برخورد ها حتي تا جلسات دولت نيز امتداد مي يابد. او در مقابل کوچک ترين انتقاد يا مخالفتي از سوي همکارانش برخورد هاي تندي نشان داده و به تحقير همکارانش مي پردازد . برخوردي که در قياس با رفتار وي مشاور ارشدش، کاملا متفاوت است. آنان که به هر دليلي از پشت پرده رفتارهاي اعضاي دولت و رييس جمهور اطلاع دارند، در اين ارتباط ماجراهايي نقل مي کنند که باور نکردني است .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates