23.02.2003

محمد رضا خاتمی: مردم برای رفراندوم منتظر اجازه عسگراولادی نمی مانند

احزاب و افراد جناح انتصابی انتخابات شوراها را تحریم کرده اند آقای عسگراولادی فقط در یک کلام بگوید، حاضر است با هم قفل کلید قتل های زنجیره ای را باز کنیم؟
محمدرضا خاتمی، دبیرکل جبهه‌ مشارکت ایران اسلامی در آستانه انتخابات شوراها و در پاسخ به برخی مطالب مطرح شده در نامه دبیرکل موتلفه اسلامی به دبیرکل جبهه مشارکت در میزگرد مطبوعاتی این جبهه گفت:

یکی از اصلی‌ترین کارهای دوم خرداد، استقرار و پیاده کردن اصل شوراها بود. چون بدون شوراها مردم‌سالاری مفهوم نخواهد داشت.
وی انتخابات شوراها را از دو بعد داخلی و خارجی مهم ارزیابی کرد و افزود: از بعد داخلی در وضعیت بیم و امید به سر می‌بریم.
خاتمی با بیان اینکه درباره‌ سرنوشت اصلاحات دیدگاههای متفاوتی وجود دارد گفت:

جبهه مشارکت به آینده اصلاحات امیدوار است. در یک سال گذشته مخالفان اصلاحات هر چه از دستشان برآمده انجام داده‌اند. با این وجود، تنور اصلاحات هنوز گرم است. هر چند ادامه‌ این روند با تحمل هزینه‌های بیشتر امکان‌پذیر است.
دبیرکل جبهه‌ مشارکت گفت: مخالفان اصلاحات کار جدیدی نمی‌توانند بکنند مگر اینکه رسما اعلام کنند با مردم‌سالاری مخالفند، که در این صورت مردم نیز باید تکلیف خود را با آنها روشن کنند.
وی افزود: در یک سال گذشته اصلاحات از گذرگاه نفس‌گیر و مشکلی عبور کرده و به مصونیتی دست یافته است. هر چند این مصونیت سبب نمی‌شود که دیگر مشکلی در آینده پیش نیاید.
خاتمی درباره‌ مسائل منطقه‌ اظهار داشت: مشکلات موجود، بویژه درباره‌ عراق و حضور آمریکا در منطقه، بیانگر آن است که در منطقه‌ ما هیچ حکومت و نظامی بدون تکیه بر مردم و مردم‌سالاری قدرت پایداری و حفظ نظام و تمامیت ارضی خود را نخواهد داشت.
دبیرکل جبهه‌ مشارکت یادآور شد: با در نظر گرفتن وضعیت داخلی و خارجی برای هر ایرانی وطن‌پرستی، حضور در انتخابات شوراها حائز اهمیت ویژه‌ای خواهد بود. چه برای کاندیداها و چهره‌های سیاسی و چه برای مردم که به هر حال به کشورشان علاقمندند و ناچارند که با خوب و بد مملکتشان بسازند و تلاش کنند تا کشور را به پیش ببرند.

دبیرکل جبهه‌ی مشارکت خاطرنشان کرد: حادثه‌ جالبی در تاریخ انقلاب اسلامی رخ داده و آن عدم حضور جناح راست در این انتخابات است. اولین پیام این امر آن است که آنها امکان رقابت در فضای آزاد انتخاباتی را ندارند و پیشاپیش اعلام کرده‌اند که در صورت فقدان رانت نظارت استصوابی قدرت رقابت ندارند و شکست را قبول کرده‌اند.
این فعال سیاسی یادآور شد: احساس ما این است که آنان احتیاجی به رای و نظر مردم ندارند.آنان می‌توانند قدرت را از کانالهای غیر از انتخابات و غیر از حضور مردم به دست بیاورند. بنابراین دلیلی برای پرداخت هزینه نمی‌بینند که در داخل و خارج اعلام شود که آنان رای ندارند. آنها ریسک نمی‌کنند که رای نداشتنشان بین مردم مشخص شود؛ ضمن اینکه از کانالها و مجاری دیگر قدرت را در اختیار دارند و می‌توانند برنامه‌شان را به پیش ببرند.
مجموعه‌ عوامل فوق دلیل بر آن آنست که با پدیده‌ای – هر چند به طور غیر رسمی – به نام تحریم از سوی جناح راست مواجه هستیم که با اصل نظام جمهوری اسلامی زوایه قابل توجهی دارد.
وی با اشاره به فهرستی که تحت عنوان آبادگران ارائه شده است گفت: عذر بدتر از گناه است که کسی ( جناح راست ) حتی به نام خودش هم در انتخابات شرکت نکند.

خاتمی در پاسخ به سؤال خبرنگاری پیرامون مضمون نامه‌ اخیر دبیرکل جمعیت مؤتلفه اسلامی به وی مبنی بر اینکه اگر امکان همه‌پرسی دارید چرا این کار را نمی‌کنید گفت:

در مورد رفراندوم هرگز منتظر اجازه‌ آقای عسگر اولادی یا دیگران نخواهیم ماند. ولی ایشان همواره در نامه‌هایشان منظور ما را از رفراندوم پرسیده‌اند. ایشان قصد داشتند که منظور ما از رفراندوم را با رفراندوم سلطنت‌طلبهای خارج از کشور شبیه‌سازی کنند. ما نیز در مقابل، در نامه‌هایمان سعی کرده‌ایم منظورمان از فراندوم را مشخص کنیم.
پاسخ عسگراولادی گامی به جلو است چرا که ایشان اصل رفراندوم را پذیرفته‌ است. زمانی که دو سوم نمایندگان مجلس نیز به رفراندوم رای دهند، ایشان نیز با آن موافق خواهند بود.
خاتمی در مورد بخش دیگر این نامه تصریح کرد: ما، مردم و آقای عسگراولادی، همه، می‌دانیم که درباره‌ی قتل‌های زنجیره‌ای چه می‌گوییم. کلید این قتلها هم دست هر کس باشد مهم نیست. ما در نامه‌مان پرسیده‌ایم که « آقای عسگراولادی! آیا حاضرید با هم در گشودن این گره و این قفل پیش رویم؟ هرگاه ایشان به این سؤال ما جواب بدهد، ما کلید را در دست ایشان خواهیم گذاشت تا قفل را باز کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates