26.10.2005

واکنش شديد غرب به اظهارات احمدی نژاد عليه اسرائيل

بی بی سی: در آستانه روز قدس، دولت ايران اقدامات گسترده ای برای فراخوان مردم به شرکت در راهپيمايی در اين روز می کند و بر حجم تبليغات ضداسرائيلی خود می افزايد
در حالی که تنش ميان ايران و غرب بر سر برنامه هسته ای اين کشور ادامه دارد، محمود احمدی نژاد، رئيس جمهور ايران با اظهاراتی شديداللحن عليه اسرائيل بار ديگر واکنش غرب را عليه کشورش برانگيخته است.
آقای احمدی نژاد طی سخنرانی در نشستی با عنوان “جهان بدون صهيونيسم” که با شرکت نمايندگان چند گروه فلسطينی، اعضای جمعيت موسوم به دفاع از ملت فلسطين و اعضای اتحاديه انجمنهای ‌اسلامی دانش آموزان در تالار اجتماعات وزارت کشور ايران برگزار شده بود از تحقق دنيای بدون آمريکا و اسرائيل سخن گفته و هشدار داده است: “اگر کسانی تحت فشار نظام سلطه يا از روی کج فهمی، خودخواهی و دنياپرسی گامی برای به رسميت شناختن رژيم ‌صهيونيستی بردارند، به ‌آتش قهر امت اسلام خواهند سوخت و لکه ننگ ابدی را در پيشانی خود خواهند نشاند”.

اين اظهارات، واکنش دولتهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان و اسرائيل را به همراه داشته است.

درباره اين خبر نظر دهيد

اسکات مک کللان، سخنگوی کاخ سفيد گفته است که اظهارات آقای احمدی نژاد درباره اسرائيل تأييدی است بر نگرانی آمريکا از اهداف برنامه هسته ای ايران و سخنگوی وزارت خارجه بريتانيا گفته که اگر اظهارات آقای احمدی نژاد همان گونه باشد که نقل شده است، چنين سخنانی عميقاً تکان دهنده است و نگرانيهايی را که در مورد برنامه هسته ای اين کشور در سطح جهانی وجود دارد افزايش می دهد.

ژان باپتيست ماتئی، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نيز گفته که در صورت صحت نقل قولی که از آقای احمدی نژاد شده، دولت فرانسه اين اظهارات را به شديدترين وجه ممکن محکوم می کند و والتر ليندنر، سخنگوی وزارت خارجه آلمان نيز چنين اظهاراتی را کاملاً غيرقابل قبول خوانده و گفته که چنين موضعگيری ای بايد با شديدترين لحن محکوم شود.

بلندپايه ترين مقام خارجی که به اظهارات آقای احمدی نژاد واکنش نشان داده، سيلوان شالوم، وزيرخارجه اسرائيل بوده که جمهوری اسلامی را خطری آشکار برای کشورش خوانده است.

او که در پايتخت روسيه به سر می برد طی نشست خبری مشترکی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، اقدامات ديپلماتيک ايران برای رفع نگرانی غرب از برنامه هسته ای اش را وقت کشی و استفاده از گذشت زمان به نفع ايران دانسته است تا اين کشور بتواند برای ساخت سلاح هسته ای و تهديد اسرائيل با آن فرصت کافی بيابد.

بريتانيا، فرانسه و آلمان که در محکوم کردن اظهارات آقای احمدی نژاد به آمريکا و اسرائيل پيوسته اند سه دولتی اند که طی دو سال گذشته نقش ميانجی ميان ايران و غرب را ايفا کرده و گفتگو با اين کشور را با هدف کسب اطمينان از صلح آميز بودن برنامه هسته ای آن دنبال کرده اند.

از سوی ديگر اظهارات آقای احمدی نژاد دو روز پيش از آخرين جمعه ماه رمضان ايراد شده که قرار است در ايران و تعدادی از کشورهای اسلامی، همچون سالهای گذشته تظاهراتی عليه اسرائيل انجام شود.

اين تظاهرات که راهپيمايی روز قدس نام دارد به ابتکار آيت الله خمينی از 26 سال پيش باب شده و معمولاً در آستانه آن، دولت ايران اقدامات گسترده ای برای فراخوان مردم به شرکت در اين راهپيمايی می کند و بر حجم تبليغات ضداسرائيلی خود می افزايد.

آقای احمدی نژاد در سخنرانی خود ابراز اطمينان کرده که “موج جديدی که در فلسطين به راه افتاده است و موج معنويت و بيداری در دنيای اسلام، بزودی اين لکه ننگ (يعنی اسرائيل) را از دامان دنيای اسلام پاک خواهد کرد”.

وی عقب نشينی ارتش اسرائيل از باريکه فلسطينی غزه را “فتنه تازه ای” برای به رسميت شناختن اسرائيل از سوی کشورهای اسلامی دانست و گفت آمريکا و اسرائيل “درتلاشند گروههای مبارز فلسطينی را به جان يکديگر اندازند و به بهانه تشکيل دولت فلسطينی، جمعی از کشورهای اسلامی اين رژيم فاسد را به رسميت بشناسند”.

وی در دفاع از نظريه امکانپذير بودن محو شدن آمريکا و اسرائيل از صحنه جهان به موضعگيريهای آيت الله خمينی، بنيانگذار حکومت جمهوری اسلامی در ايران استناد کرده که به گفته وی، سقوط نظام ‌شاهنشاهی در ايران، فروپاشی اتحاد جماهير شوروی و سرنوشت صدام حسين، رهبر عراق را پيش بينی کرده بود.

وی همچنين به انتقاد از آن دسته کشورهای اسلامی پرداخت که اسرائيل را به رسميت شناخته و با آن رابطه برقرار کرده اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates