20.02.2003

بسیاری از فرمانده هان و همه اعضاى گردان حفاظت رهبرى در سانحه هوایى کشته شدند

بسیاری از فرمانده هان و همه اعضاى گردان حفاظت رهبرى که براى حفاظت جان آیت الله خامنه اى در زاهدان رفته بودند، هنگام بازگشت در سانحه هوایى جان سپردند. آیت الله خامنه اى که قرار بود به سیستان و بلوچستان سفر کند، ظاهرا سفر خود به منطقه را لغو و یا به تاخیر انداخته است. علل تاخیر این سفر که قرار بود این هفته صورت گیرد معلوم نیست. اخیرا درگیری های شدیدى بین نیروهاى انتظامى و بلوچها در نقاط مختلف بلوچستان از جمله نیکشهر، ایرانشهر، و خاش رخ داده بود. در این درگیرها تعداد زیادى بلوچ و مامورین انتظامى جمهورى اسلامى کشته و زخمى شده اند.

شدیدترین این درگیرها در منطقه ای بنام کوپچ از توابع نیکشهر صورت گرفت که در آن نیروهاى مسلح رژیم با تانک و مجهز به سلاحهاى سنگین به مناطق مسکونى حمله ور شده و در جدالى خونین که پنج ساعت طول کشید تعداد زیادى از مامورین انتظامى جمهورى اسلامى وافراد بلوچ کشته شدند.

هواپیماى فرمانده هان و اعضاى گردان حفاظت رهبرى که از زاهدان عازم تهران بود، بعد از نیم ساعت پرواز هنگامى که بروى منطقه شهداد بود ظاهرا بدلیل هواى نامناسب در خواست فرود در فرودگاه کرمان را کرد. شهداد در شمال شرقى کرمان واقع است. بلافاصله بعد از تماس با برج مراقبت فرودگاه کرمان، هواپیماه که متعلق به نیروى هوایى سپاه پاسداران و از نوع ایلیوشین و ساخت روسیه بوده در منطقه اى بین شهداد و سیرج سقوط کرده و تمامى سرنشینان آن کشته مى شوند. تلویزیون ایران نیز به نقل از منابع دولتی گزارش داده است که سرنشینان هواپیما جهت انجام مأموریتی مهمى به استان سیستان و بلوچستان اعزام شده بودند. منابع دولتی همچنین گزارش داده اند که تعدادی از افسران بلند پایه سپاه پاسداران میان سرنشینان هواپیما بوده اند.

بیش از دویست و هشتاد نفر از فرمانده هان و اعضاى گردان حفاظت رهبرى بهمراه هیجده نفر خدمه هواپیماه در این حادثه جان باختند. منابع جمهورى اسلامى گزارشات ضد و نقیضى در مورد سرنشینان این هواپیما ابراز داشته اند. ابتدا اعلام شد که پاسداران متعلق به گردان امام خمینى هستند. سپس اعلام شد که این گردان متعلق به لشکر ثارالله زاهدان میباشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates