26.09.2005

استقبال ظریفیان از دستور هاشمی‌شاهرودی برای انجام مقدمات آزادی دانشجویان زندانی

این خبر را با دقت بخوانید. گویا فشارهای بین‌المللی در زمینه هسته‌ای دارد اثر بخش می‌شود و رژیم بخاطر نجات خود از دست فشارهای خارجی مجبور شده مقداری در داخل چهره خودش را مردمی تر کند

ایسنا:
رییس قوه‌ی قضاییه به مناسبت آغاز سال تحصیلی دستور انجام مقدمات اجرایی برای آزادی دانشجویان زندانی را صادر کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آیت‌الله هاشمی شاهرودی در دیدار روز دوشنبه وزیر علوم از وی خواست، هرچه سریع‌تر صورت اسامی دانشجویان زندانی را به قوه‌ی قضاییه جهت آزادی یا مرخصی آنها ارایه کند. وی تاکید کرد: شرایط کنونی جامعه‌ی ما معرفتی و مهرورزی است و بر این اساس دانشجویان ما همیشه و همه جا باید مورد رافت اسلامی هستند.

بنابر گزارش ایسنا، دکتر ظریفیان درباره‌ی صدور دستور رییس قوه‌ی قضاییه برای انجام مقدمات اجرایی برای آزادی دانشجویان زندانی، گفت: از این اقدام به شدت استقبال می‌کنیم و امیدواریم که با همین نگاه به فعالیت‌های دانشجویی نگریسته شود.

معاون دانشجویی وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسنا، تصریح کرد: به هر حال زیبنده‌ی یک جامعه‌ای مثل ما نیست که در آن دانشجویی زندانی باشد. هرچند معتقد نیستم دانشجو باید خلاف قوانین رفتار کند اما برخی اتفاقاتی که منجر به زندانی شدن دانشجو شد، مربوط به مسایل اجتماعی و سیاسی می‌شد که طبیعتا وقتی دانشجو در عرصه‌ی اجتماعی و سیاسی وارد می‌شود، بیانگر این است که او احساس نوعی تعهد و التزام اجتماعی می‌کند که حساسیت نشان می‌دهد یا در صحنه وارد می‌شود. حال ممکن است برخی مواقع به دلیل بی‌تجربگی یا برخی اقدامات ناپخته، چارچوب‌ها یا حریم‌هایی را هم زیر پا بگذارد ولی در مجموع باید به این توجه کرد که دانشجو وقتی وارد عرصه‌ی سیاسی می‌شود از کسانی که نسبت به مسایل سیاسی بی‌تفاوتند متمایز می‌شود. اگر به این نکته توجه کنیم، نوع برخوردمان با دانشجو و پی‌گیری‌های قضایی با او متفاوت خواهد شد.

وی افزود: این اقدام را باید به فال نیک گرفت. اگر این نوع نگاه تسری پیدا کند که دانشجو باید در صحنه‌های سیاسی اجتماعی حضور خود را اعلام کند و تعهد خود را نشان دهد، اگر با این نگاه به فعالیت‌ها نگاه کنیم، اشتباهات احتمالی او را هم راحت‌تر به دیده‌ی اغماض می‌نگریم یا نحوه‌ی برخورد ما با او در مورد خطاهای او به شکل دیگری خواهد بود و به زندان یا قوه‌ی قضاییه نخواهد کشید.

ظریفیان ادامه داد: این نوع تخلفات را عمدتا می‌شود در آیین‌نامه‌های انضباطی که در دانشگاه است رتق و فتق کرد. جامعه‌ی ما در ارتباط با برخی برخوردها با دانشجویان هزینه پرداخته است. این هزینه ممکن است منجر به این شود که دانشجو احساس کند وقتی وارد صحنه‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی می‌شود باید هزینه پرداخت کند، طبیعتا این بر روی فضای سیاسی فرهنگی دانشگاه تاثیر می‌گذارد و آن را در درون خود فرو می‌برد و منجر می‌شود که دانشگاه در آن جامعه احساس تعهد اجتماعی نکند یا احساس کند که برای این تعهد اجتماعی باید هزینه‌های سنگینی پرداخت کند.

وی گفت: برای جامعه‌ی ما که نسبت به آزادی اندیشه و تبادل افکار حساسیت ویژه و نگاهی مثبت دارد و بنیان‌گذار انقلاب و مسوولان کشور نیز بر آن تاکید کرده‌اند، باید تلاش کرد با آموزش و در جریان قرار دادن دانشجو به او کمک کرد تا برخی از احیانا ناهنجاری‌ها را رفع کرد، نه با برخورد قضایی. این اقدام مثبتی است و امیدواریم یک رویه شود تا هم دانشجو احساس کند نباید برای التزام اجتماعی خود هزینه‌های سنگین پرداخت کند، در عین حال هم متذکر شود که برای فعالیت‌ها چارچوب‌هایی را رعایت کند.

ظریفیان که به گفته‌ی خود روزهای پایانی مسوولیت چندساله‌اش در وزارت علوم را می‌گذراند، اظهار داشت: از این اقدام به شدت استقبال می‌کنیم و امیدواریم که با همین نگاه به فعالیت‌های دانشجویی نگریسته شود؛ چرا که اگر این نگاه نهادینه شود، دانشجو و دانشگاهی پرنشاط، پرطراوت، شاداب و دانشگاهی با طرح پرسش‌های مناسب و نهایتا نگاه انتقادی به جامعه داریم. طبیعی است که وقتی دانشگاه و دانشجو پرسشگر می‌شود، قطعا منافع او برای جامعه بسیار بیشتر از دانشگاه و دانشجویی است که خاموش باشد و پرسشگر نباشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates