24.09.2005

متن کامل بیانیه غیر متعهدها درباره قطعنامه اروپا علیه ایران

خبرگزاری مهر: کشورهای غیر متعهد شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ساعتی پیش با صدور بیانیه ای قطعنامه صادره سه کشور اروپایی درباره ایران را ناقض حقوق کشورهای عضو ان پی تی خواندند.
به گزارش خبرگزاری مهر متن کامل این بیانیه که توسط نجمه حسین رییس مالیزیایی گروه عدم تعهد قرائت شد چنین است::

خانم رئیس :

1) جنبش غیر متعهدها یاد آور می شود پذیرش قطعنامه ارائه شده از سوی تروئیکای سه کشور اروپایی پیرامون انجام توافق پادمانهای ان پی تی در ایران شامل GOV/2005/79 به تاریخ 23 سپتامبر 2005 گنجانده شده است.

2) به نظر نم عناصر گنجانده شده در پیش نویس قطعنامه ، اصول کاملی را برای حرکت به جلو در راستای جستجوی راه حلی سازنده پیرامون برنامه های هسته ای ایران در بر نمی گیرد. به خاطر ماهیت جدی مسائل گنجانده شده در پیش نویس قطعنامه، نم پیشنهاد کرده بود که اجازه داده شود این پیش نویس از طریق دیپلماسی در نشست ماه نوامبر شورای حکام و برای گفتگو در راستای رسیدن به یک تصمیم جمعی بررسی شود لیکن نگرانی های اصلی نم و سایر کشورهای هم فکر در شورای حکام به حساب نیامده است. پیش نویس خیلی دیر و در ساعات آخر عصر روز جمعه ارائه شد و برای نمایندگان مشکل بود تا دستور العمل هائی را از کشورهای محترم خود برای تصمیم گیری عصر امروز ، کسب کنند.

3) قطعنامه سه کشور اروپایی سؤالاتی را درخصوص حق مسلم تمام اعضای ان پی تی برای توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح آمیز مطرح می کند. همچنین این قطعنامه بین تعهدات حقوقی کشورهای عضو برای توافقهای پادمانی مربوط به خود و تدابیر اعتماد سازی داوطلبانه آنها تمایزی قائل نمی شود. هر ارجاعی به شورای امنیت چه آشکارا و چه ضمنی و پیش داوری در باره ماهیت برنامه های هسته ای ایران به عنوان عدم همکاری این کشور در چارچوب XII .C مقررات آژانس و بدون دادن زمانی به مدیر کل آژانس برای تکمیل کارش در حل مسائل باقیمانده این موضوع، اساسی درست برای حرکت به جلو نیست.

4) نم دراین باره از آمادگی ایران برای از سرگیری گفتگوها با سه کشور اروپائی استقبال می کند و مجدداً طرفها را به خویشتنداری و شکیبائی فرامی خواند. نم بر این نظر پافشاری می کند که ادامه گفتگوها بهترین راه برای پیشرفت به سوی نتیجه ای سازنده است.

متشکرم خانم رئیس .

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates