24.09.2005

نمايش کريستين در برابر محمود !

وبلاگ کلاغ سیاه: آهاي ملت ، اينکه يک رئيس جمهور محبوب و مردمي اولين گفتگوي رسمي اش با يک خبرگزاري خارجي رو با سي ان ان انجام بده اصلا بد نيست اگر چند نکته رو يادش باشه ( يا اينکه مشاوران سربه هوا يادشون باشه ) چرا که خبرگزاري هاي خارجي مخصوصا سي ان ان و بي بي سي در انجام مصاحبه هاي اختصاصي شگردهاي خاص خودشون رو دارن .

مثلا در اين مصاحبه ارتفاع دو دوربين براي کريستين و محمود در دو ارتفاع متفاوت تنظيم شده .

0cnn3dy.jpg

کريستين از زاوبه پائين تر از سطح چشم ديده ميشه و محمود از زاوبه بالاتر از سطح چشم . اين نوع تصوير در تلويزيون دو معناي متفاوت داره که به هيچ زباني زير نويس نميشه الا زبان رواني بييندگان عادي اين شبکه ها . از نطر رواني کريستين تاثير گذار و محمود تاثير پذيرنده است . يا کريستين غالب و محمود مغلوب است .

يادتون باشه آباژور و چراغ در صحنه آرائي خبري مثل گلدان در سريالهاي وطني نيست که طراح صحنه هر کجا خالي بود يک گلدون بکاره ! . اينکه چرا پشت سر کريستين يک آباژور خوشگل قرار داره و پشت سر محمود يک پرچم اصلا و ابدا اتفاقي نيست . يه چند تا گفتگوي رسمي و غير خياباني با رئيس جمهورها ببينين تا دستتون بياد راجع به چي حرف ميزيم . مخصوصا از کارهاي کريستين در سي ان ان .

تاثير نحوه بيان سوالها از طرف کريستين، در ذهن بييندگان عادي تلويزوينها به نشانه ي زبان نفهم بودن محمود تلقي ميشود . کريستين در گفتن کلمات بسيار اغراق نمايشي ميکند و بسيار با لب و دهن و دست بازي ميکند . بجاي استفاده از عبارات دپيلماتيک از عبارات کلاس اول راهنمائي زبان انگليسي استفاده ميکند !!!! به عبارتي سعي دارد که حرف خود را به طرف مقابل به طريق زور چپان حالي کند . و در عوض محمود با تبسمي محمدي ! که سرشار از رافت اسلامي است پاسخ ميدهد و گاهي هم کف دست خودش را به نشانه استدلال به کريستين نشان ميدهد .

کريستين ( زمان پرسيدن سوال ) در جلوي صندلي نشسته است در حالي که محمود ( زمان پاسخ ) در صندلي لم داده است . اين نوع نشستها در تلويزيون معناهاي خاص خودش را دارد که به هبچ عنوان مناسب يک رئيس جمهور مردمي در اولين گفتگوي رسمي نيست. حالت نشستن کريستين از نظر تصويري حالت تهاجمي و نشستن محمود حالت دفاعي است .در ضمن شکم يک عضو بسيار خوبي در بدن است اما به هيچ عنوان نبايد در يک مصاحبه ي رسمي بعنوان زير دستي ازش استفاده کرد . حتي براي يک فريم .

فکر کنم هيچ کدام از همراهان و مشاوران محمود، نظري به يقه ي لباس آقا نکرده اند که يکي به يمين رفته و يکي به يسار ( نمونه کامل پوشش ديپلماتیک مبتني بر انديشه نه شرقي ، نه غربي ! ) . اين يقه ي وارفته براي محمود و يارانش نشانه ي مردمي بودن است اما براي بينندگان عادي تلويزيوني نشانه ي شلختگي است . براي مهفوم شدن لطفا به يقه ي کريستين دقت کنيد با اون آهار کاملا صاف . از طرفي در گفتگوهاي رسمي استوديوئي با يک رئيس جمهور هيچ وقت از ميکروفن يقه اي استفاده نميشه مگر اينکه بخوان تصوير اون بيچاره رو تا اونجائي که ممکنه به روش رسانه اي خراب کنن . فکر کردين صدابردارهاي سي ان ان براي چي بايد دستمزد بگيرن .

يکي از مهمترين و قديمي ترين شگرهاي بي بي سي و سي ان ان در تصوير سازي عمومي ، ترجمه و نريشني است که روي تصوير آدمهاي غير انگليسي زبان ميذاره . اين نريشن ساده در يک جمله، کل شخصيت اجتماعي و فردي آدم مصاحبه شونده رو براي بينندگان عادي رو ميکنه . استفاده از لهجه در نقل قول ها يکي از قديمي ترين کلک هاي اين رسانه هاست . حالا اگر کسي از اطرافبان محمود به زبان محاوره و يا ديپلماتيک انگليسي آشنائي داره يکبار ترجمه ي حرفهاي محمود رو گوش کنه . اونوفت ميتونه بفهمه چرا بينندگان عادي تلويزيون در زماني که محمود در باره قدرت هسته اي حرف ميزنه دچار لبخند محمدي ميشن و مسخره شون مياد . راستي بد نيست که يک نسخه از گقتگوي کريستين با رئيس جمهور قبلي و نحوه ترجمه و بيان مترجم رو ببينين تا دستتون بياد که راجع به چي حرف ميزنيم .

از اين که گذشت اما براي رئيس جمهور بعدي تو رو خدا، تو رو به پيغمبر يک کلاس نحوه استفاده از بدن و حرکات دست و سر در گفتگو هاي رسمي بذارين تا کمتر باعث خنده و آبروريزي بشه . همين پنج دقيقه ي ناقابل که سي ان ان در سايت خودش گذاشته سرشار از نکات و آداب لقماني !! براي کلاسهاي بادي لنگويج ديپلماتيک است . برای فهميدن منظور يکبار از طريق لینک بالا گفتگو را بدون صدا نگاه کنید (!!)

خدا به مصاحبه ي بعدي محمود با يک رسانه ي خارجي رحم کنه . اگر کسي از دوستداران محمود اين متن رو ميخونه حتما يک کپي به دستش برسونه قبل از اينکه مشاور هاي سر به هوا و نفهم ، مصاحبه ي بعدي اون رو به يک نمايش بدتر از اين تبديل کنن . ما که تو اين يکي هيچ نشانه اي از عزت اسلامي نديديم .

راستي تا يادم نرفته از اينکه محمود بدون هراس از محرميت و آلودگي نگاه ، در طول مصاحبه چشم از کريستين برنميداره هم نکته اي است در خور تامل …. !!! تا بحال رسم بر این بوده که در مصاحبه با گزارشگرهای زن ( علی الخصوص کریستین ) مصاحبه گر به کشور اسلامی دعوت بشه تا تحت شرایط حکومت ایران اون خانوم روسری سرشون کنن تا شائبه ی گناه از بین بره و در ضمن محجبه کردن اوشون هم توجیه عقلانی داشته باشه . این فکر کنم اولین باره که یک رئیس جمهور در زمین حریف بازی کرده و عدم حجاب اسلامی کریستین هم تو چشم میزنه . شاید بهتر بود به رسم آقایون قبلی کریستین به ایران دعوت میشد تا اینکه محمود بره اونجا !!

الله اعلم …..

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates