19.09.2005

شرحی از حال و روز 24 زندانی سياسی ج.ا

منبع: پیک نت
دفاع از حقوق زندانيان ايران، طی نامه‌ای به رئيس قوه قضائيه خواهان روشن شدن قطعی وضع تعدادی از زندانيان مطبوعاتی، سياسی و دانشجوئی شد. دراين نامه شرح اين زندانيان اينگونه آمده است:

۱- آقاى عباس اميرانتظام كه تاكنون ۲۶ سال از محكوميت وى مى گذرد و حدود دو سال است به عنوان مرخصى درمانى براى معالجه بيمارى‌هايى كه عمدتاً از عوارض دوره طولانى زندان است آزاد است. چرا نبايد اين آزادى به صورت قطعى درآيد؟
۲- آقاى مسعود باستانى كه در تاريخ ۳ مرداد ۸۴ در بيمارستان ميلاد مشغول تهيه گزارش بود بازداشت و دو هفته بعد(15 مرداد) آزاد شد. پس از آن به دليل محكوميت شش ماهه و ۵ سال محروميت از فعاليت مطبوعاتى در دادگسترى اراك خود را به آنجا معرفى كرد و با وجود اخذ رضايت شكات (شهردارى، نيروى انتظامى و آقاى رضوانى يكى از قضات دادگسترى) از تاريخ ۱۷/۵/۸۴ اكنون در زندان اراك به سر مى برد، به اين دليل كه دادستان اراك مى گويد وى برخلاف ۵ سال محروميت از فعاليت مطبوعاتى، در يك خبرگزارى در تهران مشغول به كار شده است. مقتضى است، دستور آزادى نامبرده صادر شود.
۳- آقاى احمد باطبى حدود ۷ سال از محكوميتش مى گذرد و اكنون حدود شش ماه است در مرخصى به سر مى برد. مرخصى طولانى وى بهترين گواه بر عدم ضرورت ادامه حبس وى است و انتظار مى رود آزادى كامل وى تامين شود.
۴- آقاى حجت بختيارى در دى ماه ۱۳۸۱ بازداشت و محكوم به چهار سال حبس شد. وى كارگر و متعلق به خانواده اى محروم در يكى از روستاهاى مشكين شهر است. ولى او تاكنون ۳ سال از محكوميت خويش را سپرى كرده است. در اين مدت پدرش جان به جان آفرين تسليم كرد و نتوانست در مجلس ترحيم پدر نيز حضور يابد. با وجود صدور قرار وثيقه ۳۰ ميليونى از دوسال پيش تاكنون قادر به تامين آن نبوده است. اخيراً قرار وثيقه به كفالت تبديل شده و از تاريخ ۲ شهريور ۸۴ به مرخصى دوهفته اى آمده است. مستدعى است با حذف بازمانده حبس او دستور آزادى اش صادر شود.
۵- آقايان مصطفى پيران (پدر) و پيمان پيران (پسر) بيش از يك سال است در زندان به سر مى برند و همسر و دو دختر مصطفى پيران بدون حمايت و تامين معاش هستند. پيمان پيران محكوم به ۱۰ سال حبس و مصطفى پيران محكوم به يك سال و نيم زندان شده اند. انتظار مى رود مصطفى پيران با گذراندن بيش از نيمى از محكوميت خود اكنون آزاد شود و در مورد پيمان پيران ضمن درخواست رسيدگى مجدد به پرونده وى در شعب ديوان عالى كشور، خواستار آزادى فورى او تا اعلام نتيجه اين رسيدگى هستيم.
۶- آقاى سيامك پورزند ۷۴ساله كه محكوم به يازده سال حبس شده دو سال اخير را در مرخصى بوده است. در حالى كه وى جزء آمار زندانيان به شمار مى رود، واقعاً چه لزومى دارد آزادى قطعى وى فراهم نشود.
۷- آقاى بهروز جاويد تهرانى در ۱۸ تير ۱۳۷۸ بازداشت و پس از ۴ سال آزاد شد. وى مجدداً در تيرماه ۱۳۸۳ بازداشت و به ۷ سال زندان و ۵۴ ضربه شلاق محكوم شده است. رسيدگى مجدد و عادلانه به پرونده وى با در نظر گرفتن ملاطفت و تسامح و آزادى تا تعيين تكليف پرونده در شعب ديوان عالى كشور را تقاضا داريم.
۸- آقاى بينا داراب زند بيش از يك سال از محكوميت سه ساله و نيمه خويش را سپرى كرده و داراى بيمارى كليه و دندان و چشم و نيازمند مرخصى فورى است. همچنين برابر قانون آزادى مشروط مى توان آزادى ايشان را تامين كرد.
۹- آقاى ارژنگ داوودى محكوم به۱۴ سال زندان است كه در دو سال اخير از مرخصى محروم بوده است. ضمن تقاضاى اعطاى مرخصى به نامبرده خواستار رسيدگى مجدد به پرونده ايشان در شعب تشخيص ديوان عالى كشور هستيم.
۱۰- آقاى عباس دلدار هفتمين سال حبس خويش را مى گذراند و مقامات زندان از رفتار باوقار وى ابراز رضايت دارند و مرخصى‌هاى اخير وى نيز تائيد ديگرى بر آن است. اميد است با توجه به شرايط خاص خانوادگى وى دوران محكوميتش پايان يافته و به آغوش خانواده باز گردد.
۱۱- آقاى ناصر زرافشان كه اخيراً به مدت كوتاهى در مرخصى درمانى به سر برد، و پيش از پايان معالجه به زندان بازگشت، بيش از نيمى از محكوميت خويش را سپرى كرده و بايسته است اقدامات لازم براى آزادى وى از زندان به عمل آيد.
۱۲- آقايان تقى رحمانى، رضا عليجانى و هدى صابر كه بعضاً محكوميت‌هاى طولانى را در سال‌هاى گذشته سپرى كرده اند، اكنون تا تعيين تكليف پرونده آنها توسط كميسيون ۴ نفره منصوب جنابعالى در مرخصى به سر مى برند. انتظار مى رود با روشن ساختن وضعيت آنان و ختم پرونده و آزادى كامل از زندان حقوق آنان را استيفا نماييد.
۱۳- آقاى امير حشمت ساران در تاريخ ۵/۱۲/۸۳ براى چهارمين بار بازداشت و محكوم به ۸ سال حبس شده و راى صادره در دادگاه تجديدنظر تائيد شده است. از آنجا كه حدود ۷ ماه است محكوميت خويش را سپرى مى كند و تاكنون به مرخصى نيامده، مستدعى است ضمن موافقت با مرخصى وى دستور اعاده دادرسى صادر شود.
۱۴- آقاى عبدالفتاح سلطانى وكيل دادگسترى و عضو هيات مديره كانون وكلا است كه خدمات حقوقى بسيارى از پرونده‌ها را به صورت رايگان انجام مى داد. وى در تاريخ ۸/۵/۸۴ بازداشت شد و پيش از محاكمه اتهام جاسوسى به وى به عنوان جرم اعلام شد و برخلاف قوانين اجازه ملاقات با وكيل به او داده نشده است كه شرح آن را در نامه مورخ ۲۷ مرداد ۸۴ به آن جناب منعكس كرده ايم. با توجه به لزوم رعايت حقوق شهروندى آقاى سلطانى و شرايط داخلى و بين المللى موجود تبديل قرار بازداشت به وثيقه يا كفالت و آزادى ايشان تا زمان رسيدگى به اتهامات در دادگاه صالح مقتضى است.
۱۵- آقاى مجتبى سميع نژاد جوان ۲۱ ساله ا ى است كه پدر وى بازنشسته و عهده دار سرپرستى دو برادر بيمار مجتبى است. وى در جريان بازداشت وبلاگ نويسان در تاريخ۲۴/۱۱/۸۳ بازداشت شده و پس از آزادى ساير متهمان اين پرونده هنوز در زندان است. در حال حاضر حكم دادگاه بدوى مبنى بر دو سال محكوميت زندان وى صادر شده و قرار وثيقه ۱۳۰ ميليون تومانى براى آزادى وى تا صدور رأى تجديدنظر صادر شده است و در پرونده ديگرى مجدداً به ۱۰ ماه حبس در دادگاه بدوى محكوم شده است. به دليل عجز خانواده از توديع وثيقه ملكى يا ريالى تبديل قرار بازداشت به كفالت تا زمان صدور رأى تجديدنظر به اميد تبرئه وى كمترين كارى است كه مى توان براى تغيير وضعيت وى انجام داد.
۱۶- آقاى حشمت الله طبرزدى پس از بازداشت‌ها و توقيف‌هاى مكرر، در حالى كه از آخرين بازداشت وى تاكنون بيش از دو سال و نيم مى گذرد، براى نخستين بار در تاريخ ۲ شهريور ۸۴ به وى مرخصى داده شد و هم اينك نيز در مرخصى به سر مى برد. آقاى طبرزدى محكوم به ۱۴ سال حبس بوده و انتظار داريم مرخصى نامبرده تمديد شود تا پرونده وى در ديوان عالى كشور مورد رسيدگى مجدد قرار گرفته و احقاق حقوق وى مد نظر قرار گيرد.
۱۷- آقاى امير عباس فخرآور محكوم به ۸ سال زندان شده كه نيمى از آن را سپرى كرده است. مرخصى‌هاى متعدد يك سال اخير او نشان مى دهد، دليلى براى نگرانى از آزادى وى وجود ندارد. او از ۲۰ خردادماه سال جارى تاكنون در مرخصى به سر مى برد و مقتضى است مرخصى وى تداوم يافته و با توجه به درگذشت پدر نامبرده در سانحه رانندگى و اينكه وى بزرگترين فرزند خانواده است شايسته است محكوميت وى مورد تجديدنظر قرار گيرد.
۱۸- آقاى مهدى قاسميان ۶۲ ساله در تاريخ ۲۲/۴/۸۳ در جريان برگزارى نماز جمعه خصوصى به اتهام تجمع و اخلال در نظم بازداشت شده است. با توجه به اينكه وى داراى يك كليه است و در ايام بازداشت چند روز را به بيمارستان انتقال يافت و تحت عمل جراحى قرار گرفت و وضعيت مساعدى از نظر جسمى ندارد و در بلاتكليفى به سر مى برد، مطلوب است دستور آزادى وى تا رسيدگى عادلانه به پرونده وى صادر شود.
۱۹- آقاى حسين قاضيان هم پرونده آقاى عباس عبدى است كه محكوم به ۴ سال و نيم زندان شده كه بخشى از آن سپرى شده است. با توجه به حكم آقاى عبدى، تا تعيين تكليف نهايى پرونده وى در شعبه تشخيص مى تواند بيرون از زندان بماند.
۲۰- آقاى اكبر گنجى اكنون بيش از۵ سال از محكوميت ۶ ساله خويش را سپرى كرده و نيازمند رسيدگى‌هاى درمانى است. ضمن درخواست آزادى ايشان در حال حاضر كمترين انتظار ما مرخصى درمانى وى است.
۲۱- آقاى مهرداد لهراسبى دستفروش كتاب در خيابان انقلاب در جريان وقايع ۱۸ تير ۱۳۷۸ در سن ۲۶ سالگى بازداشت شد. او ابتدا محكوم به اعدام و سپس به ۱۵ سال حبس شد كه ۱۰ سال از حكم او تعليقى است. وى در سال گذشته به طور موقت آزاد شد اما مشكلات فراوان مالى و شغلى مجال سامان يافتن به زندگى او را نداد و پس از چند ماه مرخصى دوباره به زندان بازگردانده شد. با توجه به مشكلات روحى و جسمى وى، آزادى و اقدامات درمانى و حمايت از طريق مركز مراقبت‌هاى پس از خروج در مورد او اقدامى انسانى و شايسته است.
۲۲- منوچهر محمدى و اكبر محمدى در جريان وقايع ۱۸ تير ۱۳۷۸ بازداشت شدند و احكام آنها در مرحله تجديدنظر به ۱۵ سال حبس تقليل يافت. اكنون كه با سپرى شدن نيمى از محكوميت مشمول آزادى مشروط شده اند مى توان حكم آزادى شان را صادر كرد. منوچهر محمدى در ايام حبس با شركت در آزمون كنكور سراسرى موفق شد در مقطع ليسانس پذيرفته شده (و مانند زندانيان ديگرى چون احمد باطبى، اميرعباس فخرآور، رضا محمدى و…) ادامه تحصيل دهد و وارد دوره فوق ليسانس شود. او نيز در مرخصى به سر مى برد. مرخصى و آزادى او به دفعات براى درمان يا شركت در امتحانات دانشگاه متبوع حاكى است كه هيچ دليلى وجود ندارد كه آزادى وى موجب نگرانى شود. همچنين اكبر محمدى حدود ۱۵ ماه است در مرخصى به سر مى برد و مشغول اقدامات درمانى است. چه دليل وجود دارد كسى كه عملاً آزاد است در ليست زندانيان سياسى قرار گيرد و رسماً آزاد نشود؟ با توجه به شرايط خانوادگى اين دو برادر و نگرانى‌هاى پدر و مادر آنان كه ساكن شهرستان هستند و بنابر آنچه گفته شد، مقتضى است حق آزادى آنان در اسرع وقت تامين شود.
۲۳- آقايان شهرام منصورى، فرهنگ منصورى و خالد حردانى سه متهم هواپيما ربايى هستند كه به دليل محروميت‌هاى اقتصادى و بدون انگيزه سياسى دست به اقدام زده اند. با توجه به اظهار ندامت از فعل ارتكابى و شرايط وقوع بزه كه مطابق قوانين ايران و بسيارى از كشورهاى ديگر از موجبات تخفيف مجازات است، امكان عفو وجود دارد، مستدعى است تا زمانى كه مراحل قانونى آن طى شود و با توجه به سپرى شدن ۶ سال از حبس آنان، امكان استفاده از مرخصى‌هاى مندرج در آئين نامه زندان براى آنها فراهم آيد. به ويژه يادآورى مى شود كه آقاى خالد حردانى در حال حاضر از عفونت شديد فك رنج مى برد و لازم است در مراكز درمانى مجهزتر تحت معالجه قرار گيرد. همچنين آقاى رسول حردانى محكوم به ۲۲ سال حبس شده و همسر وى به دليل طولانى بودن مدت حبس دادخواست طلاق داده است. او يك سوم از مدت محكوميت را سپرى كرده و در حال حاضر دو سال است كه رأى باز شده است. محل سكونت خانواده اين افراد شهر اهواز و محل محكوميتشان زندان‌هاى اوين و رجايى شهر است، در نتيجه براى خانواده آنان كه از نظر مالى فاقد توانايى هستند، ملاقات با زندانى دشوار و فواصل زمانى زياد است. رأى باز شدن آقاى رسول حردانى بهترين گواه بر وجود زمينه‌هاى مساعد براى تخفيف مجازات و گذشت و آزادى است.
۲۴- در پايان مستدعى است نسبت به وضعيت ۴ روزنامه نگار بازداشت شده در كردستان نيز اقدامات و پيگيرى‌هاى لازم را انجام دهيد. آقاى مادح احمدى در تاريخ ۶/۵/،۸۴ رويا طلوعى در تاريخ ۱۰/۵/۸۴ و اجلال قوامى و سعيد ساعدى نيز در تاريخ ۱۱/۵/۸۴ بازداشت شده اند. بازپرسى آنها به كندى صورت گرفته و در بلاتكليفى به سر مى برند و قرار بازداشت آنها تمديد شده است. مستدعى است با توجه به طولانى شدن مرحله بازپرسى دستور تبديل قرار بازداشت به قرار خفيف تر را صادر فرماييد تا با آزادى آنان در شرايط مناسب ترى ادامه دادرسى صورت گيرد.
پيشاپيش از هرگونه اقدام جنابعالى و قوه محترم قضائيه در اجابت درخواست‌هاى سابق الذكر كمال امتنان را داريم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates