08.08.2005

علیرغم افزایش سرکوب، کشته شدن حداقل 20 نفر و دستگیری یکهزار تن، تظاهرات پراکنده علیه جمهوری اسلامی در شهرهای کردستان ادامه دارد

منبع: رادیو فردا
علیرغم تشدید تدابیر امنیتی، روز یكشنبه شماری از شهرهای كردنشین از جمله مهاباد، پیرانشهر، سقز، سنندج، مریوان، جوانرود و سرپل ذهاب شاهد تعطیلی بازار و اعتصاب عمومی بود. بر اثر تیراندازی قوای امنیتی جمهوری اسلامی در ناآرامی های اخیر شهرهای كردنشین، دست كم 20 تن كشته، صدها تن مجروح و بیش از یك هزار نفر دستگیر شده اند. همچنین دو نشریه كردزبان آشتی و آسو چاپ تهران و سنندج به دلیل انتشار خبرهای تظاهرات ضد حكومتی ممنوع الانتشار شدند. فعالان سیاسی در کردستان، محمود احمدی نژاد را به کردستیزی متهم کردند كه در مقام فرمانده محلی واحد قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در سركوب و ترور فعالان و رهبران سیاسی كردها، دست داشت.
علی جوانمردی (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:13 mins ]

علی جوانمردی (رادیو فردا): با این كه نیروهای انتظامی و ضد شورش جمهوری اسلامی تدابیر امنیتی خود در شهرهای كردنشین را شدت بخشیده اند، به گفته احزاب كرد نیروهای قابل توجهی برای آرام كردن اوضاع به منطقه اعزام شده اند. اما اعتراضات در شكل تظاهرات پراكنده و اعتصاب كسبه و بازاریان ادامه دارد. طبق گزارش های رسیده از منطقه كه از طرف احزاب كرد اپوزیسیون ایران تایید شده اند، تاكنون در جریان ناآرامی های اخیر شهرهای كردنشین بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی ایران به سوی تظاهركنندگان دست كم 20 تن كشته، صدها تن مجروح و بیش از یك هزار نفر دستگیر شده اند و علاوه بر آن دو نشریه كردزبان آشتی و آسو چاپ تهران و سنندج به دلیل انتشار برخی از خبرهای تظاهرات ضد حكومتی ممنوع الانتشار شده اند.
به دنبال پخش شبنامه و فراخوان های سه روز گذشته در خصوص درخواست ادامه تحصن های ضد حكومتی، روز یكشنبه هم شماری از شهرهای كردنشین از جمله مهاباد، پیرانشهر، سقز، سنندج، مریوان، جوانرود و سرپل ذهاب شاهد تعطیلی بازار و اعتصاب عمومی مردم بود. علاوه بر این به گفته منابع خبری، سازمان های كرد شب گذشته در منطقه قپور و 25 شهریور سنندج درگیری های پراكنده ای میان مردم و نیروهای امنیتی ایران روی داده است كه در جریان آن تعدادی از تظاهركنندگان دستگیر شده اند. بنا بر ادعای این منابع شماری از دستگیرشدگان ناآرامی های اخیر سنندج با قرار وثیقه 20 میلیون تومان آزاد شده اند.

در رابطه با اعتصاب عمومی مردم شهرهای كردنشین غرب كشور، شبكه تلویزیون محلی مهاباد طی گزارشی كه از ارومیه مركز استان آذربایجان غربی هم پخش شد، در مصاحبه با آقای هاشم كیانی عضو شورای اسلامی شهرستان مهاباد و سرهنگ بهرامی فرمانده نیروهای انتظامی مهاباد تعطیلی بازار را اقدامی مخرب نام نهاد.

از شواهد چنین پیدا است كه زمانی برای عادی شدن اوضاع در كردستان ایران نمی توان پیش بینی كرد، اما آنچه در این میان پیدا است، پیروزی محمود احمدی نژاد در ششمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی با ادامه این ناآرامی ها در ارتباط است. به گفته نیروهای سیاسی كرد، آقای احمدی نژاد فردی كردستیز است كه در گذشته در سركوب و ترور مخالفین كرد و از جمله در جریان ترور دكتر قاسملو دبیركل حزب دموكرات كردستان ایران در سال 1989 در وین دست داشته است. شواهد و قرائن حاكی از آن است كه با توجه به افزایش تدابیر امنیتی در مناطق كردستان ایران اوضاع شهرهای كردنشین بدون ارائه یك راه حل عملی و مسالمت آمیز از طرف دولت ایران به سادگی آرام نخواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates