23.01.2003

مواخذه کمال خرازی و محاکمه جمهوری اسلامی توسط نمایندگان پارلمان اروپا !!

صبح دیروز کمال خرازی وزیر خارجه جمهوری اسلامی در جلسه کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا حضور یافت و به پرسش های متعدد اعضای این کمیسیون که عمدتا پیرامون وضعیت اسفبار حقوق بشر در ایران مطرح شد، پاسخ داد. بنا به گفته یکی از مسئولان کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا که در جلسه امروز حضور داشت، اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان به شدت سیاست های سرکوبگرانه جمهوری اسلامی را مورد انتقاد قرار دادند و از نقض مستمر حقوق انسانی در ایران اظهار نگرانی کردند. به گفته این مسئول کمیسیون حقوق بشر، فضای حاکم بر نشست امروز بسیار سنگین بود و کمال خرازی مجبور شد در پاسخ به پرسش های صریح و تند و تیز اعضای کمیسیون توضیحاتی ارائه دهد. وزیر امور خارجه حمهوری اسلامی در پاسخی به سوالاتی در مورد اعدام های علنی در ایران گفت: مجازات اعدام در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا اجرا می شود و فقط مربوط به جمهوری اسلامی نیست! در واکنش به گفته های وی، یکی از نمایندگان زن پارلمان اروپا از حزب سبزها با عصبانیت گفت: بنا به گزارش سازمان های غیر دولتی و مدافع حقوق بشر، حکومت شما رکورد دار احکام اعدام در جهان است و تنها طی سال ٢٠٠٢میلادی، ٤٧٤ نفر را اعدام کرده و یا محکوم به مرگ نموده اید، که نسبت به سال پیش از آن ٥٢ درصد افزایش داشته است، چه پاسخی در این باره دارید؟

خرازی در مورد پرسش های مربوط به وضعیت اسفناک زنان و تبعیض علیه آنان در حکومت اسلامی ادعا کرد که زنان در ایران از یک آزادی نسبی برخوردار هستند و گفت : به کشورهای همسایه ایران نگاه کنید، در برخی ازاین کشورها زنان حتی حق رانندگی ندارند. ( چون زنان در عربستان حق رانندگی ندارند، ما هم می توانیم زنان ایرانی را در خاک فرو کنیم و با سنگ و پاره آجر به جانشان بیفتیم.)

در مورد مجازات قرون وسطایی و ضد بشری سنگسار، یکی از نمایندگان زن پارلمان اروپا از کشور دانمارک ساعاتی قبل در جمع ایرانیانی که ئر مقابل مقر اتحادیه اروپا تظاهرات می کردند، گفت: من از خرازی در مورد مجازات سنگسار سوال کردم، او گفت: قانون سنگسار نمی تواند تغییر کند. این نماینده پارلمان اروپا افزود: پس باید سوال کرد چرا ما با رژیمی که نمی خواهد تغییر کند گفتگو می کنیم؟. به گفته این نماینده، خرازی وقیحانه به وی پاسخ داد: برای اینکه ما نفت داریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به پرسشهایی پیرامون مجازات وحشیانه قطع اعضای بدن در ایران گفته است: دولت با اجرای چنین احکامی مخالف است، ولی قوه قضائیه معتقد است که با اجرای اینگونه احکام در ملا عام، از گسترش جرم و جنایت در ایران جلوگیری می شود.

یادآوری می شود نمایندگان جمهوری اسلامی با فرموله کردن اینگونه پاسخها در مجامع بین المللی، همواره در پی توجیح جنایات خود و نقض ابتدایی ترین حقوق انسانی در ایران هستند.

همزمان با سفر خرازی به بروکسل، روزنامه های چاپ بلژیک به درج اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در ایران پرداختند. روزنامه ی فرانسه زبان “LA DERNIERE HEURE” چاپ بروکسل در شماره امروز خود نوشت سازمان های مدافع حقوق بشر در جهان از افزایش سرکوب و خفقان درایران خبر می دهند. اعتراض های عمومی در حال گسترش است و دانشجویان معترض ایرانی به حرکت در آمده و هر روز تظاهرات ضد حکومتی برگزار می کنند. ملایان ایران حس کرده اند که کنترل اوضاع از دستشان خارج می شود. این روزنامه پس از توضیحاتی در مورد مذاکرات بین اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی، می نویسد: هر قدر هم که داد وستد بازرگانی با ایران برای کشورهای اروپایی سود آور باشد، اتحادیه اروپا نباید چشمان خود را بر روی آنچه که در ایران می گذرد، ببندد و واقعیات امروز جامعه ایران را نادیده بگیرد. همزمان با حضور خرازی در پارلمان اروپا، صدها تن از مخالفان جمهوری اسلامی در مقابل مقر این پارلمان گرد آمدند و با در دست داشتن تصاویری از اعدام های علنی، به افشای نقض حقوق بشر در ایران پرداختند.

برروی یکی از این پلاکاردهای بزرگی که در این تظاهرات دیده می شد، نوشته شده بود: دیالوگ و تجارت با حکومت تروریستی ملایان را قطع کنید.

گزارش تکمیلی


مواخذه کمال خرازی و محاکمه جمهوری اسلامی توسط نمایندگان پارلمان اروپا !!

تمامی گزارش ها حاکی از آن است که نمایندگان پارلمان اروپا روز گذشته کمال خرازی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را به خاطر نقض فاحش و بی رحمانه حقوق بشر در ایران مورد انتقاد و حمله های شدید خود قرار دادند، تا جائیکه وی در پاسخ به پرسشهای صریح نمایندگان پارلمان بارها به ضد و نقیض گویی پرداخت و در واقع نشست دیروز پارلمان اروپا به جلسه محاکمه رژیم جمهوری اسلامی تبدیل شد.

روزنامه های انتخاب و خراسان در شماره امروز خود این گزارش ها را مورد تایید قرار دادند. خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز خبرهایی در همین راستا گزارش کرده است. روزنامه انتخاب نوشت: خرازی دیروز با واکنش کوبنده اعضای پارلمان اروپا درباره حقوق بشر در ایران روبرو شد. روزنامه خراسان نیز امروز نوشت: در نشست دیروز انتقادهای شدید از خرازی در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران شده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در این باره گزارش داد: خرازی که اولین بار بود در پارلمان اروپا حاضر می شد، از طرف اعضای کمیسیون خارجی با پذیرایی خشن و سختی مواجه شد.

آسوشیتد پرس نوشت:یک نماینده سوئدی به خرازی گفت” شما در مورد حقوق بشر و حقوق زنان خیلی خوب صحبت می کنید ولی ما گزارش هایی داریم که حاکی از آن است که شما سنگسار را هنوز ادامه می دهید.

یک نماینده دیگر گفت: جوان ۱۹ ساله ای را به خاطر نوشیدن مشروب به اعدام محکوم می کنید و ادعا می کنید که روند اصلاحات ادامه دارد.

این خبرگزاری افزود: بقیه نمایندگان درخواست کردند که رژیم جمهوری اسلامی برای لغو حکم توقیف مطبوعات اقدام کند. آسوشیتد پرس می گوید: کمال خرازی به دلیل اینکه دولتش سلاح های کشتار جمعی را گسترش می دهد، مورد انتقاد شدید واقع شد و در تابه داغ قرار گرفت.

خبرگزاری رویتر نیز در این باره گزارش داد: وزیر خارجه رژیم جمهوری اسلامی روز چهارشنبه بر سر موضوع حقوق بشر بشدت زیر فریادهای انتقادآمیز نمایندگان پارلمان اروپا و تظاهر کنندگان در بروکسل قرار گرفت.

** شبکه خبری دادنامه **

پنجشنبه سوم بهمن ماه ۱۳۸۱

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates